background preloader

Lyon 2 Fperrin 2012 Japonisme Licence 3 Histoire de l'Art

Facebook Twitter

Art of the Pleasure Quarters and the Ukiyo-e Style. Ukiyo-e: Pictures of the Floating World. Woodblock print, Oniwakamaru subduing the Giant Carp, Totoya Hokkei, about 1830-1832.

Ukiyo-e: Pictures of the Floating World

Museum no. E. 3826:1&2-1916, © Victoria and Albert Museum, London The V&A's collection of ukiyo-e is one of the largest and finest in the world, with over 25,000 prints, paintings, drawings and books. Ukiyo-e means 'Pictures of the Floating World'. Images of everyday Japan, mass-produced for popular consumption in the Edo period (1615-1868), they represent one of the highpoints of Japanese cultural achievement. Ukiyo-e prints from the collection are available for study in the V&A Prints and Drawings study room. The art of ukiyo-e is most frequently associated with colour woodblock prints, popular in Japan from their development in 1765 until the closing decades of the Meiji period (1868-1912).

Musée national des Arts asiatiques-Guimet. Utagawa Kunisada (Toyokuni III) - Project. Ukiyo-e woodblock printmaking with Keizaburo Matsuzaki. La collection d'estampes japonaises de Claude Monet. Marc Elder est plus précis, citant Monet : " J'eus la bonne fortune de découvrir un lot d'estampes chez un marchand hollandais.

La collection d'estampes japonaises de Claude Monet

C'était à Amsterdam dans une boutique de porcelaine de Delft. " Monet marchandait sans succès un objet. "Soudain j'aperçois sur un rayon, en contrebas, un plat rempli d'images. Je m'approche : des estampes du Japon ! " Cette scène se passe en 1871, l'année où Monet visite pour la première fois la Hollande au retour de son exil à Londres pendant la guerre franco-prussienne. Choix et rejets Claude Monet ne cesse ensuite de compléter sa collection, qui compte 231 estampes à la fin de sa vie. La préférence de Monet va aux paysages, à la représentation des éléments. Il rejette en revanche les scènes érotiques, et ne s'intéresse guère aux portraits d'acteurs, si fréquents dans la xylographie nippone. Estampe japonaise. Thematic Essay. The Old Plum, Edo period (1615–1868), ca. 1645Kano Sansetsu (Japanese, ca. 1589–1651)Four sliding door panels (fusuma); ink, color, gold leaf on paper H. 68 3/4 in. (174.6 cm)The Harry G.

Thematic Essay

C. Packard Collection of Asian Art, Gift of Harry G. C. Packard and Purchase, Fletcher, Rogers, Harris Brisbane Dick and Louis V. Bell Funds, Joseph Pulitzer Bequest and The Annenberg Fund Inc. After Japanese ports reopened to trade with the West in 1853, a tidal wave of foreign imports flooded European shores. Parisians saw their first formal exhibition of Japanese arts and crafts when Japan took a pavilion at the World's Fair of 1867. It is said that James Whistler discovered Japanese prints in a Chinese tearoom near London Bridge and that Claude Monet first came upon them used as wrapping paper in a spice shop in Holland. Experimentation with a wide range of pictorial modes, and with printmaking techniques as well, coincided with the growing popularity of Japanese woodcuts during the 1890s.

Home Page - Kunisada and Kabuki. Japanese Painting : Ukiyo-e : Woodblock Prints : Japanese Scrolls : The Art of Japan. Arts and Designs of Japan: Japanese Woodblock Prints (Ukiyo-e) Ando Hiroshige. HOKUSAI « l’affolé de son art » d’Edmond de Goncourt à Norbert Lagane. Première rétrospective du fonds d’art graphique, présentée au musée des arts asiatiques Guimet, du 21 mai au 4 août 2008.

HOKUSAI « l’affolé de son art » d’Edmond de Goncourt à Norbert Lagane.

A noter que cette exposition s’inscrit dans le cadre de la commémoration du 150ème anniversaire des relations diplomatiques entre le France et le Japon. Exposition organisée avec le mécénat exclusif du Crédit Agricole. En partenariat média avec Arte, Evène.fr, France musique, Le Monde 2, Métro et. Métrobus. En partenariat avec Thalys. L'estampe japonaise BnF. Ukiyo-e. 浮世絵美術館へようこそ|名古屋テレビ浮世絵美術館 - 名古屋テレビ 【メ~テレ】 Museum Fine Arts Boston. Danielle Elisseeff, Le monde flottant de l'ukiyô-e, la pérennité de l'éphémère. Okumura Masanobu Online.

Okumura Masanobu Works Online Categorized & Annotated Museums and Public Art Galleries Worldwide: Art Institute of ChicagoOkumura Masanobu at the Metropolitan Museum of Art, New York City Metropolitan Museum of Art Timetable of Art History Museum of Fine Arts, Boston Paintings collection onlineNorton Simon Museum, Pasadena, CaliforniaTokyo National Museum, JapanBeauties of Edo, Kyoto and OsakaAllen Art Museum at Oberlin College, OhioCourtesan Striking a Shuttlecock with a Battledore, woodblock printCleveland Museum of Art, OhioHarvard University Art Museums, MassachusettsLauren Rogers Museum of Art, Laurel, MississippiRuth Chandler Williamson Gallery at Scripps College, CaliforniaOkumura Masanobu at the The British Museum, London, UKTikotin Museum of Japanese Art, Haifa, Israel National Art Databases and Museum Inventories:Art Fund for UK Museums Art Market:(e.g. records of past sales at auction; sites providing examples of the artist's signature) Christie's Past Sale Archive NEW!

Okumura Masanobu Online