background preloader

Design inclusif

Facebook Twitter

Open Educational Resources – MOOCAP. Is Universal Design a Critical Theory? Conference paper Abstract Universal design is a term that was first used in the United States by Ron Mace (1985) although forms of it were quite prevalent in Europe long before.

Is Universal Design a Critical Theory?

For the purpose of this chapter Universal Design is defined as ’the design of all products and environments to be usable by people of all ages and abilities to the greatest extent possible (Story, 2001, p. 10.3). Universal design in recent years has assumed growing importance as a new paradigm that aims at a holistic approach ranging in scale from product design (Balaram, 2001) to architecture (Mace, 1985), and urban design (Steinfield, 2001) on one hand and systems of media (Goldberg, 2001) and information technology (Brewer, 2001) on the other. Keywords Social Reality Social Inclusion Critical Theory Universal Design Positive Science These keywords were added by machine and not by the authors. This is a preview of subscription content, log in to check access. Preview Unable to display preview. References. Open Educational Resources – MOOCAP. A day in the life of … – MOOCAP. The people described in the following stories are fictitious.

A day in the life of … – MOOCAP

The stories were created by the partners of the MOOCA project on the basis of extensive experience with these types of people. The stories are not meant to reach the same level of accuracy as personas, which should be based on data obtained from field research studying real people. Like personas, the MOOCA project’s day-in-the-life stories can be used to help designers and developers think about questions related to the development of ICT products and electronic documents. MOOCAP also uses them in a massive online open course (MOOC), so learners can develop empathy for people with disabilities. Design inclusif, prendre en compte la diversité humaine. Si vous faisiez partie des dizaines de millions de téléspectateurs à regarder le Super Bowl de 2019, vous avez pu voir cette publicité de Microsoft : Bon, maintenant que tu as les yeux mouillés à ton bureau, il y a quelques trucs que j’aimerai retenir de cette vidéo : Primo – Owen a ses priorités : « J’adore les jeux vidéo, mes amis, ma famille et encore les jeux vidéo. » (En passant, il a sa propre chaîne YouTube où il passe en revue des jeux – cliquez donc sur « S’abonner ».)

Design inclusif, prendre en compte la diversité humaine

Secondo — Le design inclusif bénéficie à tous. Qu’est-ce que le design inclusif ? Selon le « Inclusive Design Toolkit » du gouvernement de l’Ontario, c’est : « Il s’agit d’une conception qui tient compte de tout l’éventail de la diversité humaine en ce qui a trait aux capacités, à la langue, au revenu, à la culture, au sexe, à l’âge et à d’autres caractéristiques. » OK... ça fait beaucoup ! Regarder les problèmes 1. Bénéfices additionnels pour votre produit Revenons à l’article de Lillian, et revenons au point no 2 : 2. Un étudiant en art a créé une nouvelle typographie avec écriture inclusive. Un étudiant genevois vient d’être récompensé par la Croix Rouge pour la création d’un nouvel alphabet non genré.

Un étudiant en art a créé une nouvelle typographie avec écriture inclusive

Le concept : des lettres qui s’entremêlent poétiquement pour laisser plus de place à l’inclusivité. « Père » et « mère » qui ne font qu’un, « femme » et « homme » regroupés en un seul mot, « il » et « elle » qui s’entremêlent. Telle est la proposition du jeune Tristan Bartolini qui s’est vu attribuer le prix Art Humanité de la Croix Rouge le 15 octobre dernier pour son travail sur l’écriture épicène, à savoir l’inclusivité des genres dans l’alphabet. En s’inspirant de la lettre œ, l’étudiant en communication visuelle a créé une quarantaine de nouveaux caractères non genrés donnant naissance à une écriture inclusive où les mots se fondent élégamment les uns dans les autres. C’est peut-être le début d’une révolution typographique. « L’idée m’est tombée du ciel », raconte Tristan à la Tribune de Genève. « Il y avait beaucoup de débats autour de l’écriture épicène.