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Théorie

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6 Steps to Productive Brainstorming | Inc. 5000. Running a productive brainstorming session is an art form--it can also be the most productive fun that you'll ever have. However, managers often find that corralling and organizing ideas at a fast pace without a game plan can be like herding cats. Here are a few concepts that will set you up for success when leading a productive brainstorm session. 1. Always Go Offsite 2. Start with a central focus for the brainstorming session and keep the focus as benefit-oriented as possible. Don't be afraid to add constraints! 3. I have found that the most effective way to take notes during a brainstorm session is to use the mind map format. 4. It's important to remember that the purpose of a brainstorming session isn't to create plans or roadmaps--it's to create and challenge ideas. 5. Blockers and divers can quickly derail a brainstorm session. A diver is the opposite of a blocker. 6.

Écoles Waldorf - Ridiculiser plutôt qu'expliquer. 19 décembre 2003 | Louis Taillefer - Parent de deux enfants à l'école Les Enfants de la Terre et professeur de physique à l'Université de Sherbrooke Il est navrant de constater qu'un journal comme Le Devoir consacre une page entière de sa section Éducation aux écoles Waldorf, un mouvement international qui regroupe plus de 900 écoles sur cinq continents et qui a fait l'objet d'une conférence de l'UNESCO, sans s'intéresser d'aucune façon à l'essentiel: la pédagogie qu'on y enseigne. L'article d'Isabelle Roberge paru le 6 décembre dernier n'est manifestement que le fruit d'un préjugé et n'éclairera en rien les lecteurs qui s'intéressent vraiment à l'éducation et seraient curieux d'en savoir plus sur ce type d'école.

Il existe ici-même au Québec quatre écoles Waldorf, et un nombre grandissant de parents se tournent vers ce mode d'éducation, au point où trois de ces écoles ont maintenant des listes d'attente. Les mathématiques. CLIL-LOTE-START. Menu principal. Diglossia, ethnolinguistic vitality, and language behavior. Qu’est-ce qu’apprendre à l’heure d’Internet ? Tips for Adding the Right Images to Your E-Learning Content. Who doesn’t like pictures?

I like pictures. Pictures are fun. They add interest, they add depth and they are able to say a whole heck of a lot more than I am at a fraction of the word count. Sounds like a win/win situation, right? After all, this is not a one kind fits all kind of thing. In short, you want this images you choose to enhance the quality of your E-Learning environment rather than distract from it. First off, its important to note that there are three main types of graphics to consider: Photos, Graphics and Icons. Photos Photos are exactly what you would think them to be. The downside to using photos is that unless you are a professional photographer, it can be difficult to find that perfect shot.

Graphics Unlike a photo, a graphic is a designed image. This is the upside. Icons Icons can be especially important to those of us in the E-Learning community. Now that we understand the common types of images, its time to take a closer look at how those images should be used. 1. 2. Bloom’s Taxonomy: The 21st Century Version. Les conditions optimales d'une intégration réussie des TIC en classe. Sur le site PhiloTR, site du département de philosophie du Cégep de Trois-Rivières au Québec, on trouve un passionnant article qui reprend le texte intégral d'une étude publiée en juin 2011 par Guy Béliveau, lui-même enseignant dans ce département.

L'étude de G. Béliveau consiste en une analyse des recherches menées principalement au Québec sur l'impact des TICE au collégial, avec des références à des recherches françaises et américaines. Pas de relation causale entre usage des TICE et résultats des élèves Dès les années 2000 en effet, la fédération des Cégeps du Québec entendait mesurer l'impact des TICE sur les résultats des étudiants.

Les observations et enquêtes minutieuses se sont donc succédées pendant plusieurs années, aboutissant dès 2004 à la conclusion suivante : il n'y a pas de relation de cause à effet entre l'utilisation des TICE et la hausse des résultats scolaires. Faudrait-il alors remiser tous les équipements au placard ? Certainement pas. Dans son texte, G. 5 Features that Define mLearning. mLearning or mobile learning refers to the concept of delivering knowledge or information through mobile devices such as smart phones, tablet PCs, iPads, iPhones or other handheld devices.

These mobile technologies were never meant to be for learning purposes. They were meant to be tools of communication, networking and, most recently, entertainment. However, due to some of its features, mLearning has caught the imagination of several trainers who see it as having huge potential in catering to the learning needs of individuals in organizations. Let’s see what the main features of mLearning are: Convenience and easy access: mLearning provides easy access to learning at the time and place convenient to learners.

Since learners normally have their smart phones or iPads with them most of the time, they can have access to courses or learning tools anytime and anywhere, such as between client meetings, while travelling or waiting. You might like: Le grand dictionnaire terminologique. Revue sticef.org. Marcel LEBRUN (UCL, Louvain-la-Neuve, Belgique) 1. Introduction Cela fait une trentaine d’années, depuis les débuts de l’EAO (Enseignement Assisté par Ordinateur) dans les années 80 jusqu’à nos jours, que les rapports entre les technologies et les pédagogies font couler beaucoup d’encre.

Les potentiels des technologies éducatives, des logiciels d’apprentissage aux plateformes d’eLearning en passant par le cédérom interactif, ont vite fait croire qu’une couche technologique rajoutée aux formes d’enseignement habituel allait produire l’amalgame salutaire au renouvellement d’une école en quête de résonance avec une société elle-même en quête de savoir-faire, de compétences ... Une école et une société, toutes deux également confrontées au renouvellement et à l’accroissement rapides des savoirs, aux nécessités de l’apprendre toute la vie durant, aux pressions socio-économiques aussi, etc.

Figure 1. Une représentation systémique des rapports entre technologies et pédagogies 2. 2.1. 2.2. 2.3. Mayer (2009). théorie de l'apprentissage multimédia - les douzes principes. La théorie de l'apprentissage multimédia de Mayer (2009) l'a amené à développer et tester un ensemble de principes pour améliorer nos présentations multimédia. Ces principes sont tous regroupés dans le tableau suivant (agrandissez le en cliquant dessus). Une liste très utile pour tous, que vous soyez enseignant, pédagogue, formateur, ou simplement quelqu'un qui crée des powerpoint ou écrit des livres. Source : Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning, second edition, Cambridge : Cambridge University Press--------------------A lire également à propos de l'apprentissage multimédia :Mayer (2009). théorie de l'apprentissage multimédiaMayer, R.

E. (2003). She & Chen (2009). Lecture. Instructional Strategy Based on Cognitive Load Theory. We might have all heard a great deal about working memory and long term memory and their influence on instructional design. It is said that the working memory has limited capacity and can only process a defined amount of information at a given point of time. Cognitive psychologist George Miller says that the working memory can process 7 ± 2 chunks of information at a time. It is widely referred to as Miller’s law. How is this theory applicable when designing eLearning courses? Instructional designers can play a key role to free the working memory of learners by managing the cognitive load well. Cognitive load is basically categorized as intrinsic, extraneous and germane. Manage the intrinsic load: Intrinsic load is something that is inherently generated by the core content of the learning material.

Reduce the extraneous load: The second type of cognitive load is the extraneous load which is nothing but the extra information that may not be directly relevant to the learning objective. The learning organization: an often-described, but seldom-observed phenomenon. This post is in response to the Adidas Blog Carnival on a and more specifically responding to the question, “What should a true learning organisation look like?” W. Edwards Deming understood that systemic factors account for more organizational problems, and therefore more potential for change, than any individual’s performance. The role of managers should be to manage the system, not the individual functions. The real barrier to systemic change, such as becoming a learning organization, is command & control management. This is why the third principle for net work , , is a major stumbling block to becoming a learning organization. In 2009 I listened to Peter Senge’s keynote address at the CSTD national conference.

This year I have reviewed and synthesized several of my observations on learning in networked environments. 1) Learning is not something to get. 2) The only knowledge that can be managed is our own. 3) Learning in the workplace is much more than formal training. La fixation des objectifs SMART - capitalrh.fr. Fixer des objectifs SMART ou des objectifs MALIN UN OBJECTIF SMART EST : * Spécifique (dans le sens personnalisé) * Mesurable (quels indicateurs ?) * Ambitieux (Si nous avons fait 100 en n-1 et à marché ISO, un nouvel objectif 100 démontre un manque d'ambition) * Réaliste (dans le sens accessible : Pouvons-nous l'atteindre ?) * Délimité dans le Temps (Combien de temps pour atteindre l'objectif, quels paliers intermédiaires (x en mars puis x en juin pour atteindre l'objectif en octobre)[ La négociation des objectifs "Le management par les objectifs" suppose que l'objectif soit négociable. L'implication des collaborateurs dans la définition des objectifs Le capital humain contribue aux résultats.

Extrait : Le Guide méthodologique de la performance La définition d'une stratégie de performance constitue une première étape indispensable à la définition des objectifs de performance. La direction participative par objectifs (DPO) 10 principes pédagogiques à prendre en compte pour concevoir des environnements d’apprentissage multimédia. Systematic Design of Instruction. 1 Definition Systematic Design of Instruction is a instructional systems design model/method Of course, Systemtic design of instruction could refer any kind of systematic design concept, but in this article we refer to it as the name of a design methodology that is suggested by Dick & Carey (2004). 2 The model The Dick and Carey model which has been published in several versions, contains about 10 elements: Identification of the instructional goal Instructional analysis of the goal Analysis of entry behaviors (what learners already know) and learner characteristics (subordinate skills) Identification of performance objectives Develop assessment instruments, e.g. criterion-referenced test items Develop an instructional strategy.

Preparation (development or selection) of instructional materials. There are also revision loops as you can see in the following diagram made by students in a Carl Berger course on Educational Software Design and Authoring According to Steven J. 3 Links. Modèle ADDIE. Selon le modèle ADDIE (Analysis Design Development Implementation Evaluation), la conduite d'un projet d'ingénierie pédagogique nécessite de suivre cinq phases. Etude préalable de la situation : analyse des caractéristiques et besoins ou demades du public concerné, définition des buts et des objectifs poursuivis, analyse des contraintes de la formation et des ressources humains, matériels et organisationnels disponibles.

Design (ou conception pédagogique) des séquences, des modules de formation ou des scénarios pédagogiques constituant la formation proprement dite. Cette phase mène à la rédaction du "contenu" de la formation sous la forme de modules de formation, de scénarios pédagogiques (scénario d'apprentissage et scénario d'encadrement). Ces phases ne sont pas forcément linéaires. Des retours fréquents d'une phase à l'autre sont, dans la pratique, souvent recommandés afin de rectifier, d'amplifier ou d'amménager ce qui a été prévu antérieurement. Theorie. Didactique du FLE - Méthodologie du FLE. Qualité : l’approche processus. Qualité - processus "L'organisme doit établir, documenter, mettre en œuvre, entretenir et améliorer en continu un système de management de la qualité conforme aux exigences de la présente norme internationale.

Pour mettre en œuvre le système de management de la qualité, l'organisme doit : a) identifier et gérer les processus nécessaires au système de management de la qualité b) déterminer la séquence et l'interaction de ces processus c) déterminer les critères et méthodes nécessaires pour assurer le fonctionnement efficace et la maîtrise de ces processus d) assurer la disponibilité des informations nécessaires pour soutenir le fonctionnement et la surveillance de ces processus e) mesurer, surveiller et analyser ces processus et mettre en œuvre les actions nécessaires pour obtenir les résultats planifiés et l'amélioration continue.

" Pour fonctionner, les organismes doivent définir et gérer de nombreux processus en interaction. Une logique bouclée 1. 2. 3. 4. 5. Etablir des spécifications, c'est. Education Research. The Center @ MDC. Save the Date! May 7 - 10, 2014 Four days of intensive workshops on fiction, nonfiction, poetry, publishing, and more! All of them taught by respected visiting authors and agents in the heart of downtown Miami at the Wolfson Campus of Miami Dade College. Travelling from out-of-town? Quality workshops? • Manuscript Consultations – Get feedback on your manuscript in one-on-one sessions with Emmanuelle Morgen. How to register (includes link to registration forms, fees and submission instructions) 2014 Workshops: • One-Day Publishing Lectures: Writing Nonfiction That Sells: The Art of the Book Proposal with Rachel Vogel How to Land the Right Agent: Selecting an Agency and Crafting the Near-Perfect Pitch with Emmanuelle Morgen • Three-Day Workshops: The Spirit and Craft of Poetry with Richard Blanco - SOLD OUT!

Prepping Your Novel for Prime Time with Judy Sternlight - SOLD OUT! - Agent Manuscript Consultations: Agent Manuscript Consultations with Emmanuelle Morgen or Rachel Vogel. Welcome to Open Library. Centre for Research on Networked Learning and Knowledge Building: Scientific Background. Fighting the Enemies of Personalized Learning.

The Pedagogy of Play and the Role of Technology in Learning. The goal of the videogame “Civilization” is to build a civilization that stands the test of time. You start the game in 4000 B.C. as a settler and, with successful gameplay, can create a civilization that lasts until the Space Age. Throughout the game, you need to manage your civilization’s military, science, technology, commerce and culture. One doesn’t read “The Decline and Fall of the Roman Empire” to develop strategy before playing the game. One starts by playing. This is true for all videogames. You start by exploring the world with curiosity and begin to develop a hypothesis of what you’re supposed to do. Through trial, error, pattern recognition, logic and chance you continually reformulate your trajectory. This model of learning is not only effective for videogames but for all digital tools, and I would argue that play — especially in the digital sense — is emerging as a pedagogical keystone for education in the 21st century.

The power of play Creating a ‘sandbox’ Joichi Ito Related. Useful Handcrafted Videos. 100 Free Foreign Language Classes Online | AccreditedOnlineColle. EUROCALL: European Association for Computer-Assisted Language Learning.