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Anthropologie

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Claude Lévi-Strauss : l’ethnocentrisme, entre humanité et barbarie, ou le paradoxe du relativisme culturel. Textes choisis et commentés par Daniel Guillon-Legeay. « Quelle est la part de contribution des races humaines à la civilisation humaine ?

Claude Lévi-Strauss : l’ethnocentrisme, entre humanité et barbarie, ou le paradoxe du relativisme culturel

». Telle est la question posée par l’Unesco, au lendemain de la seconde guerre mondiale, à l’ensemble de la communauté scientifique internationale. Dans ce texte publié en 1952, Claude Lévi-Strauss, philosophe et ethnologue (1908-2009), se propose de répondre à la question posée. Il s’agit d’une part de combattre les idéologies racistes prônées et appliquées par des régimes totalitaires qui ont ensanglanté le monde.

Naturalité de la diversité des cultures D’où vient alors que la diversité des cultures demeure si mal comprise? On peut toutefois aisément dépasser ce paradoxe – plus apparent que réel – en s’avisant de la concomitance de deux faits essentiels. Alors, se demande Lévi-Strauss, à quoi tient cette forme de refus et de rejet à l’égard de la diversité? L’ethnocentrisme, ou le paradoxe du relativisme culturel Mais il y a plus. Social anthropology. Social anthropology is the dominant constituent of anthropology throughout the United Kingdom and Commonwealth and much of Europe (France in particular[1]), where it is distinguished from cultural anthropology.[2] In the USA, social anthropology is commonly subsumed within cultural anthropology (or under the relatively new designation of sociocultural anthropology).

Social anthropology

In contrast to cultural anthropology, culture and its continuity (including narratives, rituals, and symbolic behavior associated with them) have been traditionally seen more as the dependent 'variable' (cf. explanandum) by social anthropology, embedded in its historical and social context, including its diversity of positions and perspectives, ambiguities, conflicts, and contradictions of social life, rather than the independent (explanatory) one (cf. explanans). Differences among British, French, and American sociocultural anthropologies have diminished with increasing dialogue and borrowing of both theory and methods. A. Cultural anthropology. Cultural anthropology is a branch of anthropology focused on the study of cultural variation among humans and in contrast to the social anthropology perceives the cultural variation more as an independent "variable" than the dependent one.

Cultural anthropology

[clarification needed] A variety of methods are part of anthropological methodology, including participant observation (often called fieldwork because it involves the anthropologist spending an extended period of time at the research location), interviews, and surveys.[1] One of the earliest articulations of the anthropological meaning of the term "culture" came from Sir Edward Tylor who writes on the first page of his 1897 book: "Culture, or civilization, taken in its broad, ethnographic sense, is that complex whole which includes knowledge, belief, art, morals, law, custom, and any other capabilities and habits acquired by man as a member of society.

« Intellectualists »

Clifford Geertz. Vida[editar] Después de servir en la Marina de los Estados Unidos durante la Segunda Guerra Mundial (1943-45), Geertz estudió en el Antioch College, donde se licenció en 1950; más tarde se doctoró en Harvard como doctor en Filosofía en 1956.

Clifford Geertz

Pasó por varias escuelas antes de formar parte del equipo de antropólogos de la Universidad de Chicago (1960-70); posteriormente se convirtió en profesor de ciencias sociales del Institute for Advanced Study en Princeton en New York de 1970-2000, donde fue emérito hasta su muerte, el 30 de octubre de 2006. Recibió un doctorado honorífico del Bates College en 1980. Pensamiento y obra[editar] En la Universidad de Chicago, Geertz se convirtió en el "campeón de la antropología simbólica", que pone particular atención al papel del imaginario (o 'símbolos') en la sociedad. Geertz sostenía que para estudiar la cultura desde un punto de vista antropológico es imposible aplicar una ley o una teoría determinada.

Particularisme

Structuro-fonctionnalisme. Fonctionnalisme. Évolutionisme. Structuralisme. Cultura Segunda Parte - Profesor Horacio Sampayo Facultad de Ambiente UNComa. Cultura primera parte. La rama dorada. La rama dorada: un estudio sobre magia y religión (The Golden Bough: A Study in Magic and Religion) es una obra de estudio comparativo de mitología y religión de gran envergadura, escrita por el antropólogo escocés James George Frazer (1854–1941).

La rama dorada

Publicada por primera vez en 1890 en dos volúmenes, tuvo una segunda edición de tres volúmenes en 1900 y unas tercera (1907–1915) que aumentó hasta doce los volúmenes, siendo posteriormente resumida por el autor en un volumen en 1922, que corresponde a la versión usualmente publicada y leída. Objetivo de la obra[editar] La rama dorada intenta definir los elementos comunes de las creencias religiosas, que van desde los antiguos sistemas de creencias a religiones relativamente modernas como el cristianismo. Su tesis de trabajo es que las viejas religiones eran cultos de fertilidad que ocurrían alrededor del culto y sacrificio periódico, de un rey sagrado. Contenido[editar] Portada francesa de la obra.