Recension av Comic Life - Gör en egen serie

Användningsområden I Comic Life kan du välja med att skapa och bygga upp en serie från grunden eller att välja en färdig grundmall. När du trycker på plustecknet i översta vänstra hörnet på startsidan, väljer du ”Create a new Comic”. Då kommer upp några mallar som du kan bläddra mellan. Jag tänkte berätta hur man bygger upp en serie från en tom mall. Tryck på den första vita tomma mallen. Jag tycker att denna app har varit lätt att använda för de elever som jag arbetat med. Funktioner Dela genom att skriva ut, maila (jpg/pdf), iTunes, Dropbox eller ladda upp på Twitter eller Facebook.18 st fotofilter.10 st seriebakgrunder.60 st textstilar.Hämta foton från bildmappen eller ta kort med kameran inne i appen.Rotera och ändra storlek genom att använda två fingrar.Öppna serien i appar som Dropbox, Evernote, iBooks… Tänk utanför appen Denna app inbjuder verkligen till att tänka utanför appen: Matte: Gör räknesagor. Undervisningens syfte Sv SvA Uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Tips!

Related:  DiverseDigitala resurserDigitala verktygBild

Aktivera och engagera dina elever - några IKT-tips Så här i slutet på terminen börjar många längta efter sommarlov. Då kan det vara bra att skapa lektioner där elevernas aktiveras och engageras. I det här inlägget kommer jag att lyfta tre olika IKT-tips som du kan använda med dina elever i din dagliga undervisning. Nio appar för att träna stavning, uttal och ordinlärning Nio appar för att lära sig svenskaPinned: 23 Feb 2015 Sfichatt: ett nytt och annorlunda lärarrum!Pinned: 15 Feb 2015 Sfipaddan.se behöver din hjälp!Pinned: 6 Oct 2014 Sfipodd: gratis poddradiotjänst för sfi-studerande + intervju med projektledaren Olga Carlberg.Pinned: 14 Sep 2014 I detta inlägg presenterar jag ett urplock av de sfi-bloggar som finns ute på nätet (de flesta har jag hittat i olika Facebook-grupper). Det har blivit populärt att ha en klassblogg för att publicera all möjlig information till sina elever. Har du planer på att starta en egen blogg för er klass? Då kan detta inlägg vara bra, för att se hur andra byggt upp sina bloggar för att få idéer eller inspiration.Pinned: 4 Sep 2014 Två gratisverktyg för skärmdumpar och filmerPinned: 13 Aug 2014 I det femte avsnittet av Sfi-podden med livshistorier berättar Moe Asraei sin historia.

Lärakänna med IKT Nu har terminen dragit igång med full fart! I tre veckor har eleverna fångats upp i skolans famn =) Många elever som man haft från förra året, men även några nya ansikten förutom en hel hög med härliga år 4:or. Recension av Strip Designer - Gör egna serietidningar Användningsområden I Strip Designer kan du med dina foto göra serietidningssidor. Vill man verkligen göra en serie med bilder istället för foto kan man låta eleverna måla bilder som man fotar eller ännu hellre använda ett bildredigeringsprogram/app som gör fotot serietidningslikt. Appen får 5 i betyg för att den är så heltäckande och enkel att använda. Fågelläten och fågelsång i Sverige En sjungande härmsångare kan låta som många andra fåglar i samma strof. Foto: Zsombor Károlyi Att lära sig känna igen de svenska fåglarnas läten och sånger är inte det lättaste. Det kräver träning, upprepning, tålamod och en viss portion gehör. I den här guiden försöker vi lära ut tips på vad du kan tänka på för att känna igen några av våra vanligaste fågelarters läten och sång. Ett bra sätt att lära sig fågelsång och fågelläten är att lära sig dem i takt med att de dyker upp i landet om våren.

”Att ha en egen blogg du själv utformar stimulerar lusten att skriva” – om bjorkenlaget.se och deras subdomäner Läraren Titti Alleborg har med hjälp av subdomäner skapat en egen blogg till alla sina 54 elever i fjärde klass. Vi pratade med henne om fördelarna med egen blogg och hur bloggens utformning kan hjälpa till med skrivandet. Vid första anblick kanske bjorkenlaget.se framstår som en helt vanlig klassblogg, men faktum är det står en hel hel årskurs fyra i Partille bakom webbplatsen. Eller under, kanske är rätt formulering. Läraren Titti Alleborg har nämligen gjort så att alla hennes 54 elever har en egen blogg som ligger på subdomän till bjorkenlaget.se. Vad är då en subdomän? #GAFE, Vad kan man använda det till? Igår så tweetade Katarina Lycken Rüter en hel del tankar kring Google Apps For Education, även kallad GAFE. I skolSverige är det väldigt olika kring hur man kan/får använda detta i sin undervisning. På min skola använder vi GAFE tillsammans med våra elever och har mycket nytta av detta. Använder det själv varje dag, både på jobbet och privat.

Recension av Cover Creator - Skapa ett tidningsomslag Användningsområden Cover Creator är en kreativ app. I denna tillverkar du framsida till en tidning eller en poster. Spela Pokémon- i memoryform GRATIS POKÉMON-MEMORY. Ni behöver faktiskt inte vara uppkopplade för att fånga Pokémons. Överraska barnen och fixa ett Pokémon-memory. Spelkort finns att skriva ut gratis i artikeln. Går ditt liv, som mitt, ut på att fånga Pokémons i tid och otid? Då har jag en liten present till dig: ett Pokémon-memory.

Spar in dyrbar rättningstid med Jing eller Screenr! Sitter med 30 litterära analyser framför mig som behöver ”rättas”, dvs kommenteras (och senare bedömas). Jag brukar (som många andra, antar jag?) skriva kommentarer i Word-dokumentet, vilket tar en rent ut sagt jäkla tid ibland. Då kan det se ut ungefär såhär: Inte så inspirerande kanske. QR-koder steg för steg (del 2 förskola/skola) Använder du iPhone eller iPad Observera! Eftersom Croak.it inte fungerar just nu har jag gått över till Fotobabble

Recension av Photogene - Bildredigera lätt och fantasifullt Användningsområden Photogene for iPad är en lättanvänd bildredigeringsapp. Det finns många funktioner i appen. Du kan t ex beskära, rotera, justera (klarhet, kontrast, exponering, färger), retuschera och lägga till text, pratbubblor och figurer på din bild. Recension av Bookabi - Skapa din egen illustrerade bok Användningsområden Bookabi är en app som låter dig skapa illustrerade berättelser med hjälp av tillhörande bakgrunder, bilder och karaktärer. Man kan också använda egna bilder som bakgrunder eller bilder, samt skapa egna figurer. Appen är gratis, men det går att köpa till olika ”packs” för att få ytterligare bakgrunder, bilder och figurer. Möjligheten att spela in ljud finns också, vilket kan vara en bra funktion om man har elever som ogärna framför sina arbeten inför klassen. Problemet med detta är att ljudet inte går att dela via mail, då boken som skapats görs om till en PDF-fil.

Hur arbetar jag formativt med teknik och sociala medier? Detta inlägg skriver jag för dig som vill veta mer hur just jag undervisar formativt, men också för att synliggöra och metareflektera för mig själv. Jag har ett par förfrågningar från lärare som vill göra klassrumsbesök hos mig men som det är nu har jag så mycket med att genomföra nationella prov och planera för undervisning emellan att jag inte hinner med att öppna dörren helt men i alla fall på glänt så här i en blogg. Jag skriver också för att synliggöra för mig själv vad jag gör och vad behöver jag utveckla i min undervisning.