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Recursos sobre FORMES textuals

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MINILLIÇONS DE LECTURA : Text discontinu. La bicicleta. Aquí teniu una proposta per treballar el Taller de Lectura des de l'àrea de coneixement del Medi. Aquest seria un text científic que ens parla de les màquines compostes formades per vàries de simples. Els alumnes cerquen informació en un text discontinu ( aquest tipus de text ha sortit a les proves de competències bàsiques de 6è i a les diagnòstiques de 5è d'algun curs). Ens hem adonat que els alumnes de primària els costa trobar la informació en textos d'aquest tipus, creuen que la informació important està en el text continu i no es llegeixen les parts del text discontinu. Per aquesta raó a l'Escola de Santa Eugènia de Girona, vam decidir treballar aquesta forma de text, partint del seu llibre de Coneixement del Medi de 6è de l'Editorial La Galera. Hem preparat un Referent d'Aula que el trobareu a la presentació i a la minilliçó que teniu a continuació. També ens hem aventurat a fer una RÚBRICA per avaluar aquest text.

Proyecto Lingüístico: Realidad aumentada en el aula. Pre-texto - Forma y tipos de texto. Textos discontinuos - 1. Introducción. La lectura de textos multimodales en el contexto de proyectos de aprendizaje en la Escuela Primaria  El relato transmedia como lectura escolar - Gemma Lluch. Relato-transmedia Carlos Scolari1 define la narrativa transmedia (NT) como una forma narrativa que se expande a través de: – Diferentes sistemas de significación: verbal, icónico, audiovisual, interactivo, etc. – Diferentes medios: cine, cómic, videojuego, teatro, etc.

La NT no es una mera adaptación de un lenguaje. La NT es el desarrollo de un mundo narrativo entre diferentes medios y lugares, que expande el relato, que añade nuevos personajes o situaciones traspasando el universo de ficción. Una NT debe tener una estructura compleja y grande para que el consumidor pueda explorarla: 1. 2. 3. La narración Odio el rosa2 se presenta como: el primer proyecto de narrativa juvenil transmedia de España que aúna un planteamiento tan innovador, tanto de los libros en papel (diseño, ilustración, textos) como del desarrollo narrativo transmedia. Esta propuesta de NT está formada por: 1. . – El relato está contado en presente, en tiempo real por los protagonistas: Sara y Dani. 2. Contar por todos los medios. En el principio está el placer de los humanos ante los relatos. Nuestra especie, afirma la antropología y confirma la neurobiología, es básicamente narradora y receptora de historias.

La capacidad que tenemos para empatizar con otros humanos se extiende a los otros de la ficción: podemos sufrir con sus peligros o gozar con sus placeres (una prueba, por si hiciera falta, es la existencia de la pornografía). Y además necesitamos ávidamente ese ejercicio de otredad, de meternos en una piel ajena, hasta tal extremo que buscamos los relatos en cualquier medio: oral, textual, audiovisual… Pero las narraciones tienen un grave problema: se acaban.

Me permitirán comenzar por un recuerdo de hace casi medio siglo. Los sábados por la tarde se emitía una serie de televisión llamada Viaje al fondo del mar, que narraba las aventuras del submarino Seaview. A través de ella los sueños de los más jóvenes se poblaban de seres extraños y aventuras abisales, pero un día ¡ay! Se acabó. Escriptures hipertextuals: Hipertext = text ? Fins ara hem vist que l'hipertext tot i tractar-se d'una “evolució” o més ben dit d'una materialització del “jo”. Si acceptem doncs, que la llengua és un sistema de comunicació de la realitat que m'envolta, és evident que esdevé necessari un sistema més ampli que permeti expressar les infinites relacions entre les coses que es van coneixent (les persones, els actes, sentiments...).D'aquesta manera se'ns mostra evident que el canal oral, l'escrit o el virtual, són només canals però no són aquests els que en determinen les actuacions sinó que en faciliten la comunicació al conjunt de la societat des de la subjectivitat o la construcció d'aquesta que es fa en cada moment.

Segurament, el que comuniquem no és el món i les relacions exteriors sinó la meva pròpia percepció del món (i d'estructurar-lo) i com jo existeixo en ell. En estudiar la història de la comunicació trobem que en un primer moment la comunicació s'atribueix a la oïda i més endavant a la vista (en l'escriptura-lectura).