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National curriculum in England: computing programmes of study

National curriculum in England: computing programmes of study
Purpose of study A high-quality computing education equips pupils to use computational thinking and creativity to understand and change the world. Computing has deep links with mathematics, science and design and technology, and provides insights into both natural and artificial systems. The core of computing is computer science, in which pupils are taught the principles of information and computation, how digital systems work and how to put this knowledge to use through programming. Building on this knowledge and understanding, pupils are equipped to use information technology to create programs, systems and a range of content. Computing also ensures that pupils become digitally literate – able to use, and express themselves and develop their ideas through, information and communication technology – at a level suitable for the future workplace and as active participants in a digital world. Aims The national curriculum for computing aims to ensure that all pupils: Attainment targets

https://www.gov.uk/government/publications/national-curriculum-in-england-computing-programmes-of-study/national-curriculum-in-england-computing-programmes-of-study

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BJC - Beauty and Joy of Computing in New York City We are pleased to announce that the National Science Foundation has awarded a four-year grant (calendar years 2015-2018) to a partnership of four organizations that will create new BJC curriculum materials and bring them to 100 New York public high school teachers. The partners are University of California, Berkeley (UCB)Education Development Center (EDC)New York City Department of Education (NYCDOE)New York City Foundation for Computer Science Education (CSNYC) High school teachers we've worked with so far have asked us for more K-12-friendly curriculum materials, including a teacher's manual, scope and sequence, and lesson plans. EDC, a very experienced nonprofit developer of K-12 curricula, will work with UCB to create a complete new curriculum package while maintaining the BJC spirit of technical rigor, connection with real applications, and student-initiated projects. We're very excited about this new opportunity to have a major BJC impact on an entire city!

Il coding nella scuola primaria: un'introduzione Il coding nella scuola primaria: un'introduzione Cos'è il coding Le magie dei Micromondi, esperienza didattica di Giusi Landi Il software Micromondi Jr Io sono Pinocchio, esperienza didattica di Patrizia Battegazzore La robotica I Bee-Bot Abitare i luoghi, esperienza didattica di Rodolfo Galati Code.org Zimmer Twist Il tuo amico Dino Sauro, esperienza di Daniela Corallo Digital storytelling: Il riuso del calzino spaiato, esperienza di Caterina Moscetti Scratch Coding = Programmare Coding è il termine inglese che indica la stesura di programmi informatici, cioè, tradotto in italiano, il suo significato letterale è programmare. E cosa s'intende per programmare in ambito informatico?

Un modello per il coding a scuola – CodeMOOC Non sarò breve. Per avviare un ragionamento sul coding a scuola occorre prima di tutto intendersi sul significato di alcuni termini, senza la pretesa di (ri)definirli o di fare un glossario esaustivo, ma allo scopo di adottare una convenzione che riduca il rischio di fraintendimento, almeno nell’ambito di questa riflessione. In che relazione stanno tra loro questi termini? Beauty and Joy of Computing In this course, you will create apps and other programs using the snap programming language, you will learn some of the most powerful ideas of computer science, you will be creative, and you will discuss the social implications of computing, thinking deeply about how you can be personally active in promoting the benefits and reducing the possible harms. You are among the first in the nation to be doing this. The BJC4NYC project is adapting the University of California, Berkeley's introductory computer science course as a high school AP CS Principles course.

Coding a scuola, un eBook per insegnare la programmazione Coding a scuola è un libro digitale multi-touch scritto da Alberto Pian. L’eBook si propone come “guida introduttiva per l’avviamento al pensiero computazionale e alla programmazione informatica attraverso strumenti e metodi facilmente utilizzabili”. Come il titolo chiarisce sin da subito, l’opera è indirizzata a docenti e formatori, ma i suoi contenuti possono risultare interessanti anche per i genitori che vogliano avvicinare i figli alla programmazione. Coding a scuola non è un manuale di programmazione né necessita di competenze da sviluppatori: guida ad approcciare l’avviamento alla materia sin dalle basi, con un taglio molto pratico e proponendo un metodo multidisciplinare. Del resto, Alberto Pian (autore probabilmente noto ai nostri lettori, in quanto firma storica di Applicando) è un Apple Distinguished Educator e docente tra i più esperti e attivi in Italia nell’introdurre le tecnologie digitali nell’insegnamento (autore anche, tra gli altri, dell’eBook “iPad in classe”).

Introduzione a Scratch: 4, interagiamo Nella terza parte abbiamo visto il funzionamento dei blocchi logici e di alcuni degli operatori a loro associati. Ora proseguiamo nella nostra esplorazione e vediamo come possiamo migliorare il livello di interazione del linguaggio. Questa volta Scratch Cat chiederà informazioni direttamente a noi, le memorizzerà e le utilizzerà per elaborare un risultato. Riprendiamo un po’ lo schema che avevamo usato nella seconda parte per lo scambio di saluti fra Scratch Cat e Girl2, e diamo una occhiata a questo codice (potete aprirlo qui): Quando clicchiamo sulla bandierina verde, il gattino comincerà presentandosi, poi chiederà ‘E tu chi sei?’

Des ressources pour le scolaire, niveau primaire-collège, fin cycle 2 et cycle 3 (CE2, CM1, CM2, 6ème). Nous vous proposons deux moyens pour mettre en place ces activités avec les enfants. La plateforme scratch offre à l’animateur un environnement complet d’apprentissage de la programmation ludique et créative. De quoi avez vous besoin pour monter cette activité ? D’ordinateurs ou de tablettes ; mais si vous n’en avez pas, ou si vous souhaitez rester dans la continuité de faire une activité débranchée, vous pouvez mettre en place votre activité sans problème. Pour vous lancer ? On dispose avec le manuel Bien démarrer avec Scratch, de ressources clé en main pour animer des ateliers ludiques, mais aussi les précieux tutoriels de Magic makers, … La robotica nella scuola dell'infanzia: un progetto italiano Molti studi hanno dimostrato l’efficacia della robotica educativa come supporto all’apprendimento di diverse altre discipline, quali la fisica, la matematica, l’ingegneria e l’informativa. Allo stesso tempo, la robotica educativa migliora molte capacità cognitive quali il pensiero creativo, il problem solving, la comunicazione, il lavoro di gruppo e il decision making, cioè tutte quelle capacità chiamate anche soft skills, che contribuiscono a sviluppare alcune delle competenze fondamentali per svolgere in maniera efficace qualsiasi professione. Con il termine robotica educativa si intendono tutte quelle attività educative basate sulla progettazione, creazione, implementazione e operatività con i robot, intesi come macchine che agiscono secondo quanto stabilito da un programma software. Diverse associazioni nel mondo si occupano di divulgare la pratica della robotica educativa.

Coding a LEGO Maze - ResearchParent.com There’s no denying it. For better or worse, technology is taking over the world. Being able to program a computer is a skill that will serve our children well in the future. I didn’t write my first simple program until I was 18, but ultimately I got my PhD and worked full-time writing and operating codes for scientific research. It was a skill that I’m so grateful to have developed as it now allows me to earn money from home and be with my kids all day. Des ressources pour le scolaire, niveau collège, cycle 4 (5ème, 4ème, 3ème). Les nouveaux programmes introduisent un enseignement d’informatique en mathématiques et en technologie (voir la parution au bulletin officiel et extrait des contenus liés à l’informatique (version éditable)). En attendant la formation Class’Code sur ces sujets, voici un parcours de ressources, en lien avec les différents sujets à aborder sur les trois champs d’enseignement : Au niveau enseignement : Écrire, mettre au point et exécuter un programme.Comprendre le fonctionnement d’un réseau informatique.Et en relation avec le socle commun : Comprendre, s’exprimer en utilisant les langages mathématiques, scientifiques et informatiques. Remarques :

Why Pre K Computer Programming Should Be More Hands and Less Screen It sounds like a paradox. How can you teach computer programming without a screen? Computer programming is a term synonymous with coding, after all. Text, letters, syntax, arranged in meaningful sequences that give machines instructions. We code with our keyboards and we see code on our screens. But there is a clear distinction between coding and computer programming, and an even greater distinction between coding and computational thinking, the logical foundations of computer programming.

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