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Ubiquitous computing

Ubiquitous computing
Ubiquitous computing (ubicomp) is a concept in software engineering and computer science where computing is made to appear everywhere and anywhere. In contrast to desktop computing, ubiquitous computing can occur using any device, in any location, and in any format. A user interacts with the computer, which can exist in many different forms, including laptop computers, tablets and terminals in everyday objects such as a fridge or a pair of glasses. This new paradigm is also described as pervasive computing, ambient intelligence,[1] ambient media[2] or 'everyware'.[3] Each term emphasizes slightly different aspects. Ubiquitous computing touches on a wide range of research topics, including distributed computing, mobile computing, location computing, mobile networking, context-aware computing, sensor networks, human-computer interaction, and artificial intelligence. Core concepts[edit] Dust: miniaturized devices can be without visual output displays, e.g. Layer 1: task management layer Dr. Related:  Internet of things (IoT) / everyware / Ubiquitous computing

Darwin rend les capteurs de téléphones plus intelligents L'université de Darmouth propose un logiciel qui s'aide des données captées par d'autres utilisateurs à proximité pour affiner celles, parfois incomplètes, enregistrées par l'utilisateur. Accéléromètre, GPS, microphones... ces capteurs embarqués dans les téléphones fournissent à l'appareil des données indispensables au fonctionnement d'applications telles que la géolocalisation, la reconnaissance faciale, ou l'authentification vocale. Seulement, la qualité de détection de ces capteurs est parfois affectée par différents facteurs. Comme par exemple la situation inappropriée d'un téléphone - placé dans la poche de l'utilisateur, dans son sac à main - pour le recueil de données. Afin que les applications d'un mobile puissent être efficaces dans des environnements variés, des chercheurs de l'université de Dartmouth ont mis au point Darwin, un logiciel téléchargeable qui se base sur la collaboration et le partage de données pour affiner les applications basées sur des capteurs.

Information and communications technology Information and communications technology (ICT) is often used as an extended synonym for information technology (IT), but is a more specific term that stresses the role of unified communications[1] and the integration of telecommunications (telephone lines and wireless signals), computers as well as necessary enterprise software, middleware, storage, and audio-visual systems, which enable users to access, store, transmit, and manipulate information.[2] The term Infocommunications is sometimes used interchangeably with ICT. In fact Infocommunications is the expansion of telecommunications with information processing and content handling functions on a common digital technology base. For a comparison of these and other terms, see.[6] The ICT Development Index compares the level of ICT use and access across the world.[7] Global Costs of IT[edit] The WSIS Process and the stocktaking process[edit] The second phase took place from November 16 through 18, 2005, in Tunis, Tunisia. See also[edit]

"Le web des données contribuera à la numérisation des processus" L'émergence du web sémantique et de l'Internet des objets va rendre le monde réel et le monde numérique de plus en plus interconnectés. Un phénomène qui pourrait donner jour à de nouveaux modèles d'affaires. David De Roure est professeur de sciences informatiques à l'université de Southampton. Il contribue également au Web Science Trust qui cherche à fédérer scientifiques, entrepreneurs et décideurs politiques autour du futur d'Internet. L'Atelier : Comment voyez-vous le web évoluer ? David De Roure : Au départ, on a lié des documents entre eux, puis des personnes avec le web 2.0.

Infotainment Infotainment is "information-based media content or programming that also includes entertainment content in an effort to enhance popularity with audiences and consumers."[1] The term can also refer to the hardware/software products and systems which are built into, or can be added to vehicles in order to enhance driver and/or passenger experience. Infotainment is not to be confused with infotisement, a form of advertisement. Criticism[edit] The label "infotainment" is emblematic of concern and criticism that journalism is devolving from a medium which conveys serious information about issues affecting public interest, into a form of entertainment which happens to have fresh "facts" in the mix. A specialization process has also occurred, beginning with the rise of mass market special-interest magazines, moving into broadcast with the advent of cable television, and continuing into new media, like the Internet and satellite radio. Infotainment versus journalism[edit] Apocrypha[edit] [edit]

Les objets communicants deviennent une réalité pour le grand pub Tikitag connecte un objet à un service en utilisant la technologie NFC. Pour en profiter, les utilisateurs doivent acheter un kit puis définir la fonction qu'ils souhaitent attribuer à l'objet. Les initiatives pour connecter les objets sont nombreuses mais artisanales. C'est pour cela qu'il faut saluer le lancement de tikitag, un kit pour relier les objets des consommateurs à une fonction utilisant la technologie NFC. Le système, développé par Alcatel-Lucent, nécessite de coller un autocollant intégrant un circuit imprimé sur un produit.

Map database management Map database management stems from navigation units becoming more common in automotive vehicles (see Automotive navigation system). They serve to perform usual navigation functions, such as finding a route to a desired destination and guiding the driver to it or determining the vehicle’s location and providing information about nearby points of interest. Moreover, they are playing an increasingly important role in the emerging areas of Location-based services, Active safety functions and Advanced Driver Assistance Systems. Common to these functions is the requirement for an on-board map database that contains information describing the road network. Maintaining such a map database, including keeping it up to date and incorporating related information, is the subject of this article. Content of a map database[edit] Figure 1: Features and their respective attributes in a map database A map database represents a road network along with associated features. Interchange format[edit]

L'Internet des objets gagne en simplicité Tales of Things propose aux internautes de créer un profil pour un produit et d'y ajouter du contenu. Ils disposent alors d'un QR code qu'ils impriment et apposent à l'objet. Pour le lire, il faut le scanner avec son mobile. Pour relier un objet à un service, il y a des initiatives comme Tikitag, qui propose de rajouter du contenu puis d'y accéder en passant l'étiquette accolée au produit devant un lecteur dédié et relié à Internet. La communication se faisant par NFC. Reste que pour en profiter, il est nécessaire d'avoir acheté le kit en amont.

Computer-mediated reality Art installation illustrating the mediated reality concept. First we display what's really there, and then this allows a computer to be inserted into the "reality stream" to modify it. Mediated Reality application running on Apple iPhone Computer-mediated reality refers to the ability to add to, subtract information from, or otherwise manipulate one's perception of reality through the use of a wearable computer or hand-held device[1] such as a smart phone. Typically, it is the user's visual perception of the environment that is mediated. Computer-mediated reality has been used to enhance visual perception as an aid to the visually impaired. It has also been used for interactive computer interfaces.[2] The use of computer-mediated reality to diminish perception, by the removal or masking of visual data, has been used for architectural applications, and is an area of ongoing research (see for instance, here and here) Window managers[edit] Wireless mediated reality[edit] Applications[edit]

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