background preloader

Vladímir Propp

Vladímir Propp
De Wikipedia, la enciclopedia libre Vladímir Yákovlevich Propp (en ruso: Владимир Яковлевич Пропп; San Petersburgo, 29 de abril de 1895-Leningrado, 22 de agosto de 1970) fue un antropólogo y lingüista ruso, dedicado al análisis de los componentes básicos de los cuentos populares rusos para identificar sus elementos narrativos irreducibles más simples. Biografía[editar] Vladimir Propp nació el 29 de abril de 1895 en San Petersburgo en una familia rusa de ascendencia alemana. Sus padres, Yakov Philippovich Propp y Anna-Elizaveta Fridrikhovna Beisel, eran ricos campesinos alemanes del Volga de la gobernación de Sarátov. Analizó los cuentos populares hasta que encontró una serie de puntos recurrentes que creaban una estructura constante en todas estas narraciones. Son una serie de treinta y un puntos recurrentes en todos los cuentos de hadas populares. La teoría de Propp se basa en un análisis estructural de la morfología de los cuentos, donde parte del corpus para llegar a la clasificación. Related:  Narrativa

Why Your Brain Loves Good Storytelling - Paul J. Zak by Paul J. Zak | 8:00 AM October 28, 2014 It is quiet and dark. The theater is hushed. James Bond skirts along the edge of a building as his enemy takes aim. Many business people have already discovered the power of storytelling in a practical sense – they have observed how compelling a well-constructed narrative can be. As social creatures, we depend on others for our survival and happiness. More recently my lab wondered if we could “hack” the oxytocin system to motivate people to engage in cooperative behaviors. In subsequent studies we have been able to deepen our understanding of why stories motivate voluntary cooperation. These findings on the neurobiology of storytelling are relevant to business settings. My research has also shown that stories are useful inside organizations. Finally, don’t forget that your organization has its own story – its founding myth. When you want to motivate, persuade, or be remembered, start with a story of human struggle and eventual triumph.

Top: los 50 mejores sitios de Internet ¿Alguna vez has jugado con la idea de concebir los medios, y en particular los sitios de Internet, como portales a respectivas realidades que a la vez te utilizan para converger y entremezclarse, dando así vida a planos únicos de percepción e interpretación? La intención de publicar esta lista, además de ofrecer a nuestros lectores algunas alternativas que quizás no conozcan en su consumo de información, es rendir homenaje a los sitios que más nos han inspirado, que consideramos más estimulantes y que más placer nos genera su lectura. La información está viva y es un círculo sin centro y sin circunferencia; es una red incorpórea de relaciones y estímulos que transforma nuestra percepción del mundo. Estos sitios, creemos, reflejan un amplio abanico de realidad: algunos cuestionan su propia naturaleza y los modelos rectores, en otros casos son estética y artísticamente notables, y en general son instrumentos para extender las fronteras elásticas de nuestra mente con información novedosa.

Ficcionario de Teoría Literaria: El concepto de ciencia ficción en Darko Suvin, I I.1. Hacia una definición del género En el ensayo siguiente, dividido en tres entregas, se discuten las relaciones entre la poética de Darko Suvin y el formalismo ruso tomando como eje las críticas de Simon Spiegel y Carl H. Freedman en torno a la definición que Suvin elaboró para caracterizar la ciencia ficción (CF). La importancia de discutir una nueva propuesta de análisis de la CF no reside en mostrarla libre de máculas o, peor aún, como algo constantemente mal entendido que requiere ser enderezado, sino en traer a primer plano las contingentes relaciones entre la literatura y la ciencia. En el libro de Jones se rastrea la influencia de la ciencia de Newton en la poesía inglesa del siglo XVIII. En la CF no se ensaya una crítica de la ciencia o del mecanicismo inherente a la misma desde un afuera moral, sino desde la estrategia —diría Suvin— de postular un novum y seguir rigurosamente las consecuencias del mismo. I.2. En 1979, en su libro Metamorphoses of science fiction. I.3. 3. 1.

11 Highly Specific Podcasts I'm a podcast pusher. I can't imagine my commute without them, and if I care about you, I can't imagine your commute without them either. I'm loyal to some major brands in the audio entertainment world, but even if you're not a fan of sports or popular culture, there's probably a podcast out there that's right up your alley. 1. The Pen Addict: Brad Dowdy and Myke Hurley can spend upwards of an hour talking about the humble writing device. And, if you really want, you can spend as much time listening to them. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11.

Tema y premisa, clímax y resolución | escrilia Para aclararnos desde el principio definamos los términos, por un lado tenemos el tema de nuestra novela que es la esencia del relato, el eje alrededor el cual gira la narración. El tema no es algo concreto, sino un concepto abstracto, universal, algo que todos podemos entender: el sufrimiento, el heroísmo, la violencia, la crueldad, etc. Como vemos, son todas palabras que, independientemente de si transmiten un valor positivo o negativo, no se atienen a una época o a un espacio determinado. Una vez hayamos decidido el tema que ha de tratar nuestra novela debemos definir nuestra perspectiva personal sobre ese tema, la mirada del autor. El final de una historia a menudo se describe en términos de “clímax” y “resolución” como si fueran dos entidades claramente separadas. Digamos que usted ha decidido a escribir una historia y quiere probar la premisa: “La ambición despiadada trae gloria y fama.” Ahora, si él es despiadado, hará lo que tenga que hacer para convertirse en senador. 1. 2. 3.

33 Awesome Inspirations for Your Dream Home Each of us probably have an idea about what our individual dream homes would look like. Maybe your dream home would have a hammock … or maybe an indoor slide that leads outside into a pool filled with Jell-O. You can have whatever you want, after all, it’s YOUR dream home. But if you need some inspiration, here are 33 awesome things you might want to include in the house of your fantasies. 1. A ping pong table door 2. All aboard! 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Too cool. 10. 11. 12. 13. 14. 15. Tubular. If you’re wanting a refreshing break from the heat, then hit next page below to see a paradise in the backyard. 16. 17. And POOL table. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31. 32. Just because. 33. Via BoredPanda If I don’t find a way to have a hammock-bed I am literally going to be disappointed for the rest of my life. Join the new ViralNova Life Hacks Page here!

The 30 Greatest Cult Movies Of All Time Most died at the box office, some of them horribly. Mangled and despised, they were re-animated on video. And now they compose our cultural Esperanto, a subliminal vocabulary of vaguely subversive images, ideas, and phrases that we continue to obsess over and dissect at parties, around watercoolers, in bars, over the blaring banalities of the mainstream media din. They are Cult Movies…So if you take your dead evil and your buckaroos banzai-ed, pour yourself a tall glass of Kool-Aid and peruse this list complete with signature lines and a near Talmudic trove of trivia. 30. The Room (2003) The Film: This is special. Everything about it is abysmal, but especially the script, with its endless talk of “future wives” instead of “fiancees”, misplaced subplots, and its advice to “keep your comments in your pocket”. Join The Cult: The Room gets regular late-night screenings (it’s recently been on at the Prince Charles Cinema in London) so you can get in on the merriment. 29. 28. 27. 26. 25. 24.

21 Great Lo-Fi Sci-Fi Films You Need To Watch Lo-Fi Sci-Fi is an emerging genre of the last decade or so inspired by Mumblecore and budgetary constraints. The name is derived from ‘Low Fidelity’ and ‘Science Fiction’, seemingly meant to convey the low budget, amateur approach of filming a Science Fiction movie. This is not to dumb down the genre at all but portray its indie status devoid of any Hollywood blockbuster characteristics that many contemporary Science Fiction films have. New Sci-Fi cinema has unfortunately began to suffer in thematic substance and has been generally made for commercial mass audiences with an ‘artistic’ endeavor to make it big at the box office. The films of this emanating underground genre have similar, but at the same time, completely disparate themes and elements, which can make this genre hard to exactly pin down. Please comment below with any suggestions of films you may feel fit this genre. 21. Watch this movie if: You enjoy chess. 20. 19. Lead singer of Volcano, I’m still excited!!! 18. 17. 16. 15.

27 of History’s Strangest Inventions by Maria Popova If you can’t deliver the newspaper on your amphibious bicycle, you can always fax it. “If at first an idea is not absurd,” Albert Einstein famously said, “then there is no hope for it.” One-wheel motorcycle Germany, 1925 Manual dredger Workers operated the so-called bucket dredger with their arms and legs using stepper boards. Bike tyre used as a swimming aid Invented by Italian M. Steam automobile design circa 1845 Amphibious bicycle This land-and-water bike can carry a load of 120 pounds; Paris, 1932 All-terrain car This all-terrain car can descend slopes up to 65 degrees; England, 1936. Radio stroller Stroller equipped with a radio, including antenna and loudspeaker, to keep the baby quiet; USA, 1921. Wooden bathing suits Wooden bathing suits, supposed to make swimming a lot easier; Hoquiam, Washington, USA, 1929 Ice sailboat In the 17th century, it was so cold that meteorologists spoke of a Little Ice Age. Radio hat Portable radio in a straw hat, made by an American inventor in 1931

Related: