background preloader

Cinéma Cône sud

Facebook Twitter

The Mapuche People in Post-Dictatorship Chile. This paper deals with the Mapuche ethnic resurgence in post-dictatorship Chile. Drawing on several concrete examples, I show that the Mapuche social movement that has developed since the 1990s both challenges the very basis of the dominant political and ideological order and contributes to the process of rethinking the way of doing politics and building democracy, territory, and citizenship.

By revalidating former political institutions and reasserting the value of "traditional" devices of communication, socialization and memorializing, indigenous leaders and organizations are contesting the territoriality imposed by the Chilean state in the wake of their military defeat at the end of the 19th century. Whereas in the 1960s and 1970s peasants used to claim for more lands, the ethnogenetic processes in which present indigenous peoples are involved lead to the building of new territories, social groupings and identities. Histoire d’histoires, histoire d’images. 1Les dictatures militaires subies par les sociétés latino-américaines sont des évènements traumatisants et, quelle que soit leur durée, ces moments représentent une rupture dans le déroulement normal de leur histoire.

Mais les productions esthétiques et artistiques qui en découlent semblent, par leur foisonnement et leur qualité, puiser leur source dans le caractère exceptionnellement violent de ces évènements. Elles apparaissent dès lors dans la société contemporaine comme une sorte de catharsis, l’homme s’est montré capable du pire et il semble que, par ces œuvres exceptionnelles, il ait besoin de se rassurer sur la capacité de résilience de toute une société et sa véritable nature : le mal absolu apparaît donc comme un accident racheté par la beauté des œuvres engendrées. C’est en ce sens que la création artistique est espoir, c’est en ce sens aussi qu’elle permet à la mémoire de participer au processus de reconstruction d’un tissu, d’une histoire commune. The Official Story. The Official Story (Spanish: La historia oficial) is a 1985 Argentine drama film directed by Luis Puenzo and written by Puenzo and Aída Bortnik.

It stars Norma Aleandro, Héctor Alterio, Chunchuna Villafañe and Hugo Arana. In the United Kingdom, it was released as The Official Version.[1][2] The film deals with the story of an upper middle class couple who lives in Buenos Aires with an illegally adopted child. The mother comes to realize that her daughter may be the child of a desaparecido, a victim of the forced disappearances that occurred during Argentina's last military dictatorship (1976-1983).

Among several other international awards, it won the Oscar for Best Foreign Language Film at the 58th Academy Awards.[3] Plot[edit] The film is set in Argentina in the 1980s, after a campaign of killings and torture has sent thousands of accused political leftists to unmarked graves during the period known as the Dirty War. Alicia brings Sara home to meet Roberto, and he becomes furious. L'Histoire officielle [La Historia oficial] (1985) Historias minimas (Carlos Sorin) – trigon-film. A des milliers de kilomètres au Sud de Buenos Aires, trois personnes sont en chemin sur les routes isolées de la Patagonie. Le vieux Don Justo, en fugue, recherche son chien disparu. A l'évidence, il est très important pour lui de le retrouver, mais encore plus d'avoir l'âme en paix avant sa mort. Roberto, voyageur de commerce solitaire, sur la même route, dans sa vieille voiture, est lui en quête du plus beau gâteau d'anniversaire pour le fils de la jeune veuve d'un ancien client. (...)

Suite A des milliers de kilomètres au Sud de Buenos Aires, trois personnes sont en chemin sur les routes isolées de la Patagonie. Le vieux Don Justo, en fugue, recherche son chien disparu.