background preloader

Medias : des idées, des critiques

Facebook Twitter

The inverted pyramid of data journalism. I’ve been working for some time on picking apart the many processes which make up what we call data journalism.

The inverted pyramid of data journalism

Indeed, if you read the chapter on data journalism (blogged draft) in my Online Journalism Handbook, or seen me speak on the subject, you’ll have seen my previous diagram that tries to explain those processes. I’ve now revised that considerably, and what I’ve come up with bears some explanation. I’ve cheekily called it the inverted pyramid of data journalism, partly because it begins with a large amount of information which becomes increasingly focused as you drill down into it until you reach the point of communicating the results. What’s more, I’ve also sketched out a second diagram that breaks down how data journalism stories are communicated – an area which I think has so far not been very widely explored.

« Twenty Show », « Gaza/Sderot » : avec le Web, Arte réinvente l. Avoir 20 ans en France, vivre malgré tout en Israël et à Gaza : à travers ces deux thèmes bien différents, la chaîne franco-allemande utilise à plein les possibilités du réseau en mettant l’accent d’un côté sur le participatif, et de l’autre sur la rapidité et la navigation.

« Twenty Show », « Gaza/Sderot » : avec le Web, Arte réinvente l

Depuis le 1er octobre, quatre jeunes âgés d’une vingtaine d’années racontent leur quotidien en vidéo sur leur page Myspace. Il y a : Mia, qui vit au jour le jour dans une petite ville pavillonnaire, un « bled bidon », avec sa mère et sa soeur.Yasmine, qui travaille sur les marchés et commence à voir son rêve de devenir comédienne se réaliser.Victor, l’étudiant révolté contre le système, qui devient vendeur dans un grand magasin dans le but de dénoncer le capitalisme et ses marques emblématiques. Gaza Sderot - La vie malgré tout.