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Technique et apprentissage

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Le format carré, une mine d’or géométrique et photographique ! | Anne-Laure Jacquart. Surpriiiiiise ! Depuis le temps que vous me le réclamez, je me suis enfin attelée à remettre en ligne certains de mes anciens articles, disparus suite aux piratages successifs de mon site, ces dernières années (et à la négligence de mon ancien hébergeur). Je tiens d’ailleurs vraiment à remercier tous les lecteurs qui m’ont permis, à l’époque de ces piratages, de récupérer un maximum de contenu. Votre soutien m’a fait chaud au coeur et a été vraiment précieux ! Comme le temps passe sacrément, tout de même, j’espère que ceux d’entre vous qui me suiviez déjà à l’époque prendront plaisir à relire ces articles, sans doute un peu oubliés ! Pour ceux qui ne me suivent que depuis quelques mois ou années, c’est de la nouveauté ! Je commence avec l’article qui a été le plus plébiscité, commenté, partagé, je pense, lors de son écriture puis les années qui ont suivies : celui sur le format carré.

Cet article a été publié pour la première fois le 7 novembre 2008, soit il y a déjà plus de six ans ! Couleurs en écho | Anne-Laure Jacquart. Il semblerait que j’aie activé par mégarde, il y a quelques semaines de cela, mon « radar couleur » ! … Est-ce que c’est grave docteur ?! Cela m’a conduit à prendre pas mal de photos toutes simples, pleines de belles couleurs vives, que j’ai finalement décidé d’associer deux par deux de manière à créer des diptyques amusants. L’idée ? Associer 2 photos de sujets qui ne vont généralement pas ensemble, mais dont les teintes se font écho. J’ai trouvé particulièrement intéressant et plaisant d’installer en vis à vis des scènes ou textures urbaines avec des formes et couleurs naturelles ! Qu’est-ce que vous en dites ?! J’espère que l’idée vous plaira et que ces images vous feront du bien aux yeux et au coeur ! Je n’avais pas encore cette idée de diptyques lorsque j’ai fait ces photos mais, à présent que j’ai cela en tête, je sens que je vais être encore plus inspirée devant les sujets colorés qui jalonnent mon environnement et encore plus enthousiaste à les photographier !

A vous de jouer ! 10 rules of photo composition (and why they work) In photography, it’s not just what you shoot that counts – the way that you shoot it is crucial, too. Poor photo composition can make a fantastic subject dull, but a well-set scene can create a wonderful image from the most ordinary of situations. With that in mind, we’ve picked our top 10 photo composition ‘rules’ to show you how to transform your images, as well as offered some of our best photography tips from the experts who do it on a daily basis.

Don’t feel that you’ve got to remember every one of these laws and apply them to each photo you take. Instead, spend a little time practising each one in turn and they’ll become second nature. You’ll soon learn to spot situations where the different rules can be applied to best effect. Photo composition doesn’t have to be complicated.

In the real world, you’ll be working with a wide range of subjects and scenes, and this requires a more open-minded approach. 10 rules of photo composition (and why they work) Image copyright Jure Kravanja. 10 ways to find inspiration and stay inspired | Anne-Laure Jacquart. I am a bit shy to share with you that I was less inspired for photographic creation during the last months… I knew the reasons and wasn’t really worried, as I was sure that inspiration would soon come again. But I have created so much pictures during the last years that I started to always see the same things in the same way and wasn’t inspired a lot anymore to produce pics… Despite that I know that you can find an amazing photo anywhere and anytime, the things didn’t click, most of the time, for me, anymore.

But, now, after this pause, I am really feeling refreshed and ready to start shooting like crazy, as always!! 😉 I am so happy to feel inspired again!! That’s important to me to say that suffering from a lack of inspiration happens to all of us (yes yes, even me! Some things helps, however, to stay motivated to create. So, here is my 10 tips and tricks to help you finding inspiration and keeping being inspired. This is the first thing. Try enough. You can’t feel tired to look. Why? Comment prendre des photos pour un time Lapse. Comment faire pour prendre des séquences de photos sans rester derrière l’appareil. Je vous ai déjà parlé du Time Lapse: cette pratique qui consiste à réaliser des vidéos accélérées à partir d’un grand nombre de photos.

Si le principe est relativement simple, il est fastidieux de rester une heure avec le doigt sur le déclencheur et l’oeil sur la montre pour avoir des photos prises à intervalle régulier. Voici trois solutions pour automatiser cette tâche: L’intervallomètre L’intervallomètre est un dispositif qui permet de prendre des photos à intervalle régulier. Il remplace la télécommande de votre appareil (filaire ou infrarouge).

C’est très simple à utiliser et rapide à mettre en place. L’Ordinateur portable Il est possible de piloter certains appareils photo depuis un ordinateur. (intervallomètre de DcamCapture) Avantage supplémentaire: les photos sont enregistrées directement sur le disque dur de l’ordinateur. La télécommande modifiée Conclusion Apprendre la retouche photo avec Gimp. Piloter un reflex depuis un ordinateur. Avec le bon logiciel, vous pouvez transformer votre ordinateur en véritable télécommande pour votre appareil photo. Quelles sont les fonctionnalités de ces logiciels et lequel choisir ? Il existe des logiciels dédiés qui permettent de contrôler directement un appareil photo depuis un ordinateur.

L’utilisation de l’ordinateur permet d’automatiser certaines prises de vue et d’ajouter tout un tas de fonctionnalités que l’appareil ne peut offrir nativement. A quoi ça sert ? Vous pouvez régler l’exposition à distance (temps de pose, ouverture, sensibilité). A lire pour aller plus loin:Comprendre le principe de l'exposition Si votre reflex gère le liveview, vous pouvez avoir un retour vidéo directement sur l’écran de votre ordinateur. Surtout, l’écran d’un ordinateur est bien plus grand que celui de votre appareil. Intervallomètre et time lapse Là où connecter un reflex prend tout son sens, c’est pour la création de time lapse. Mise en place Logiciels Apprendre la retouche photo avec Gimp.

Top 13 des sites de montage photo fun et de retouche photo avec effet gratuit. Plus besoin d'être un killer en photoshop pour impressionner vos amis. Avec ces sites de retouche et de montage photo, vous allez avoir de quoi passer des heures à vous amuser avec vos photos. De bonnes idées pour illustrer une invit' ou un faire-part, décorer le bureau de votre collègue avec LE dossier de sa dernière soirée arrosée, ou tout simplement égayer votre présentation powerpoint de lundi matin sur les "achievements des targets Q"1. Have fun ! Photofunia Plus de 400 effets de grande qualité ! Notre coup de coeur ! Et vous, vous en connaissez d'autres des sites sympas ? Source : hongkiat.com. Textures and Patterns. It’s no secret that we love textures and patterns here at WDL. They’re great for easily adding lots of interest and depth to a design, whether it be a huge background pattern or just some subtle textures here and there.

So to continue our “Best of 2010″ series, this week we’re covering textures and patterns. We’ve seen a lot of them this year, but some really stood out. So here’s our picks for best textures and patterns of 2010. We picked our favorites, but tried to include a mixture of styles. Textures 07 – Stock Pack Patterns .36 (25 patterns) Dirty Paper Textures Patterns .38 (25 patterns) Inspiration Flow Vintage Grunge Free Vector Seamless Backgrounds (6 patterns) Colorful Grunge Vintage Wallpaper Textures Seamless Paper Patterns (6 patterns) Textures 06 – Stock Pack About the Author Henry Jones is a web developer, designer, and entrepreneur with over 14 years of experience.

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Les cours photo de photophiles. Apprendre et comprendre la photographie numérique. TECHNIQUE PHOTO. PHOTOS photographie. Cours de photographie. Exposer à droite : pourquoi, comment ? Bienvenue sur Apprendre la Photo ! Si vous êtes nouveau ici, vous voudrez sans doute lire mon guide qui répond aux 5 problèmes courants des débutants : Cliquez ici pour télécharger le guide gratuitement !

Merci de votre visite, et à bientôt sur Apprendre la Photo ! :) Vous avez peut-être déjà entendu ou lu ce terme ici ou là, y compris sur ce blog, mais ce n’est pas forcément une notion si évidente que ça à comprendre. Elle est pourtant essentielle pour améliorer le rendu de vos images dans des situations difficiles, notamment en lumière contrastée. Alors faisons le point ! En écoutant les différents conférenciers qui m’ont fait le plaisir de venir sur mon stand au Salon de la Photo, je me suis rendu compte que la notion d’exposition à droite était souvent évoquée, et pourtant je ne suis pas sûr à 100 % que tout le monde la comprenne à fond. Pourquoi exposer à droite ? Rien à voir avec un musée, donc L’idée de cette technique est de tirer le meilleur du capteur de votre appareil photo.

8 pro tips for painting landscapes with light. Discover how to capture spectacular nighttime landscapes with these advanced tips for painting with light. 01 Pack spare batteries Before you leave home, make sure you’ve checked you have spare camera batteries, and that they’re charged. They don’t last as long when it’s cold, and taking long exposures on Bulb mode eats them up too. You can easily get through four fully-charged camera batteries in a shoot. Store them in an inside pocket to keep them warm. 02 Invest in a head torch One thing many new nighttime landscape photographers haven’t taken on board before the shoot is how hard it is to see anything once it gets dark. Even if your camera features an LCD light, a small torch – or better still, a head torch – is essential for checking settings and finding your equipment.

SEE MORE: How to paint with light using multiple flashguns It’s also a good idea to set them wide apart, to give you as firm a platform as possible. SEE MORE: 8 tripod mistakes photographers make (and how to avoid them) 18 Composition Rules For Photos That Shine. Rules. When you were a kid, you hated them. You probably still hate at least some of them. For all the good that rules do in our world, they have the ugly side-effect of stifling freedom and individual creativity.

And what is photography but a way to express creativity and artistic freedom? Actually, photography rules are kind of like pirate code. Compositional Rules You hear photographers talk about composition all the time, but what exactly is composition and how is it different from subject? The human eye tends to prefer images that have a certain sense of order, while it tends to reject images that are chaotic. In order to develop a good understanding of what works and what doesn't work in photographic composition, it helps to learn the "rules" and practice following them. Portland Maine Ocean Lighthouse by Flickr user Captain Kimo The rule of thirds The king of compositional rules! The Golden Ratio And now to confuse you even more, enter "the golden ratio. " But wait, there's more. Understanding Depth of Field in Photography. Depth of field refers to the range of distance that appears acceptably sharp.

It varies depending on camera type, aperture and focusing distance, although print size and viewing distance can also influence our perception of depth of field. This tutorial is designed to give a better intuitive and technical understanding for photography, and provides a depth of field calculator to show how it varies with your camera settings.

The depth of field does not abruptly change from sharp to unsharp, but instead occurs as a gradual transition. In fact, everything immediately in front of or in back of the focusing distance begins to lose sharpness — even if this is not perceived by our eyes or by the resolution of the camera. Since there is no critical point of transition, a more rigorous term called the "circle of confusion" is used to define how much a point needs to be blurred in order to be perceived as unsharp. When does the circle of confusion become perceptible to our eyes? Understanding Digital Camera Histograms: Tones and Contrast. Understanding image histograms is probably the single most important concept to become familiar with when working with pictures from a digital camera.

A histogram can tell you whether or not your image has been properly exposed, whether the lighting is harsh or flat, and what adjustments will work best. It will not only improve your skills on the computer, but as a photographer as well. Each pixel in an image has a color which has been produced by some combination of the primary colors red, green, and blue (RGB). Each of these colors can have a brightness value ranging from 0 to 255 for a digital image with a bit depth of 8-bits. A RGB histogram results when the computer scans through each of these RGB brightness values and counts how many are at each level from 0 through 255. The region where most of the brightness values are present is called the "tonal range.

" Lighting is often not as extreme as the last example. A histogram can also describe the amount of contrast. Light & Photography: Exposure and Tonal Range Considerations. In today's article, we're going to delve into some of the thinking and theory behind dynamic and tonal range, exploring what these terms mean and how we can best utilise them in our photography. Getting to grips with these is an important step to really understanding how your camera works, and learning how to capture a perfect representation of a particular scene. A rich range of tones in a colored, as well as a black and white, image is vital to its success. In digital photography, this is limited to the sensor's dynamic range and its ability to capture a wide enough distribution of tones that would be considered suitable for the purpose of the photo. Factors that influence tonal range of the final image include subject reflectance as well as the lighting.

A high reflectance subject accompanied by high lighting results in a long span of image tones that are probably beyond any sensor's capabilities. Light size and quality, harsh or soft, also control the tonal range of a scene. Index des Cours Gratuits de Photographie.