background preloader

Solitaritate / Gianina Cărbunariu

Facebook Twitter

19/27 juil. 14, Gymnase du lycée Mistral. 14, Dan Perjovschi, Journal Horizontal (Moving Cities Sibiu) Déc 13, New Trends in Romanian Theater : Interview. This series presents perspectives on contemporary theater in Romania.

Déc 13, New Trends in Romanian Theater : Interview

It is curated by Iulia Popovici, who recently concluded a month long ArtsLink residency at HowlRound. One of the internationally best known Romanian theater artists, Gianina Cărbunariu (b. 1977) a playwright and a director, made her debut in 2003, with a remarkable show—Stop the tempo—that was making use of only three flash lights, telling the story of three young people caught in a burst of anarchic rebellion against the omnipresent consumerism. Until 2013, Cărbunariu worked only on the independent scene, usually staging her own plays. Cărbunariu tackles taboo subjects from a strong political perspective that have resulted in plays ranging from a publicly unacknowledged interethnic conflict in Romania in 1990 (20/20, 2009) to the lack of social solidarity in an increasingly neoliberal national context (Solitarity, 2013).

So I decided to try to do a show in one of the first independent spaces in Bucharest. Juin 13, Teatrul National Radu Stanca Sibiu. Un spectacol de Gianina Cărbunariu la sala Teatrului Național Radu Stanca Sibiu DECOR, VIDEO şi LIGHT DESIGN: Andu Dumitrescu; COSTUME: Andrei Dinu; MUZICA: Bogdan Burlăcianu; COREGRAFIA: Florin Fieroiu; DISTRIBUŢIA: Marius Turdeanu, Ciprian Scurtea, Florin Coşuleţ, Diana Fufezan, Ofelia Popii, Mariana Mihu, Adrian Matioc, Cristina Ragos, Ali Deac durata aproximativă: 1h 30min / preţ bilet: 15 lei; redus 10 lei; „Fiecare dintre cele cinci scene ale spectacolului este o ficțiune inspirată dintr-o realitate sau dintr-un anumit tip de discurs public prezent în societatea românească actuală: de la zidul construit în Baia Mare pentru a separa comunitatea rromă de șoseaua principală a orașului și până la marcarea din ce in ce mai radicală a diferențelor între categorii sociale, etnii, generații.

Juin 13, Teatrul National Radu Stanca Sibiu

Sub pretextul respectării unor convenții sociale și al salvarii cetățeanului, sunt inventate de fapt reguli noi menite să stigmatizeze diferența și să estompeze tot ceea ce ar putea să ne apropie. [VIDEO] Solitaritate, bande-annonce de Andu Dumitrescu. Revue de presse (sélection de chroniques) Programme du Teatrul National Radu Stanca Sibiu. Avr. 10, interview with Gianina Carbunariu.

Teatrul National Radu Stanca Sibiu

Gianina Cărbunariu. Gianina Cărbunariu (1977) est considérée comme «l'enfant terrible» du théâtre contemporain roumain.

Gianina Cărbunariu

Elle commence ses études dramatiques en 1999 à l'Université Nationale de Théâtre I. L. Caragiale et Film Arts de Bucarest, département mise en scène. Trois ans après ses études, quelque chose commence à changer dans le milieu du théâtre contemporain roumain. Avec trois camarades, Cărbunariu fonde un nouveau concours de théâtre qui est rapidement devenu une plateforme passionnante pour de nouveaux dramaturges. La première pièce de Gianina Cărbunariu, intitulée Stop the Tempo, est son travail le plus connu internationalement; elle est considérée depuis par la critique comme «la crème de la génération des nouveaux dramaturges». Ces dernières années, le nom de Gianina Cărbunariu a été constamment mis en avant par les critiques de théâtre roumain pour le Prix européen Nouvelles Réalités Théâtrales.

Cities on Stage / Villes en Scènes. Gianina Carbunariu sur théâtre-contemporain.net.