background preloader

De Cabeza

Facebook Twitter

George Bonanno. An article in Lingua Franca described Bonanno as resembling "the Grim Reaper himself, albeit in tanned, rested form. "[9] His contributions to the field, summarized in his book, "The Other Side of Sadness: What the New Science of Bereavement Tells Us About Life After a Loss,"[10] include the following: Resilience[edit] Bonanno's research found psychological resilience to be at the core of human grief and trauma reactions. Bonanno's finding of resilience overturns what has been the status quo assumption of a person's experience of grief and trauma in the West since Sigmund Freud nearly a century ago. Controversy. Resilience Overturns Stages Model.[14] That people are resilient even when facing extreme stressors or losses contradicts the stages model of grief.

Importance of Resilience. Four Trajectories of Grief and Trauma Reactions[edit] The four trajectories are as follows: Resilience Recovery Chronic dysfunction Delayed grief or trauma Coping Ugly[edit] Research Methodology[edit] Criticism[edit] Kübler-Ross model. The model was first introduced by Swiss-American Psychiatrist Elisabeth Kübler-Ross in her 1969 book, On Death and Dying, and was inspired by her work with terminally ill patients.[1] Motivated by the lack of curriculum in medical schools on the subject of death and dying, Kübler-Ross began a project which examined death and those faced with it while working as an instructor at the University of Chicago's medical school. Kübler-Ross' project evolved into a series of seminars which, along with patient interviews and previous research became the foundation for her book, and revolutionized how the U.S. medical field takes care of the terminally ill. In the decades since the publication of "On Death and Dying", the Kübler-Ross concept has become largely accepted by the general public; however, its validity has yet to be consistently supported by the majority of research studies that have examined it[citation needed].

Stages[edit] The stages, popularly known by the acronym DABDA, include:[2] Elisabeth Kübler-Ross. Elisabeth Kübler-Ross (* 8. Juli 1926 in Zürich; † 24. August 2004 in Scottsdale, Arizona) war eine schweizerisch-US-amerikanische Psychiaterin. Sie befasste sich mit dem Tod und dem Umgang mit Sterbenden, mit Trauer und Trauerarbeit sowie mit Nahtoderfahrungen[1] und gilt als Begründerin der Sterbeforschung.

Leben[Bearbeiten] Elisabeth Kübler-Ross wurde als Drillingsschwester und Kaufmannstochter 1926 in Zürich geboren. Sie schloss ihr Medizinstudium 1957 mit der Promotion an der Universität Zürich ab. Die Beobachtungen von Kübler-Ross stellen den Grundstein der heutigen Erkenntnisse über die Situation Sterbender dar. Ihr Ziel war es, von den Sterbenden zu lernen, wie man mit Sterbenden umgeht und welche Hilfe sich diese erhoffen. Durch zahllose Workshops und Vorträge, die sie rund um den Globus abhielt, gab sie insbesondere Ärzten, Pflegekräften, Sozialarbeitern und Seelsorgern entscheidende Impulse zum Umgang mit sterbenden und trauernden Menschen.

Zorn (Anger)[Bearbeiten] Biografien. Personalidad histriónica « Apoyo Psicológico Online. Jacques Lacan. Jacques-Marie Émile Lacan Leben und Werk[Bearbeiten] Lacan war bis an sein Lebensende praktizierender Psychoanalytiker. Aufgrund seiner unorthodoxen Behandlungsmethoden (er variierte beispielsweise die Sitzungsdauer willkürlich, verkürzte sie bisweilen auf wenige Minuten[2] und behandelte vorschriftswidrig akut suizidgefährdete Patienten) wurde er von manchen Kollegen als Scharlatan angesehen. In den Jahren 1953 bis 1954 vollführte Lacan eine Wendung, mit der er seine Anlehnung an Hegel (Hegelianismus Kojèvescher Art) zugunsten des Strukturalismus aufgab.[3] Als Lacan sich mit der Funktion des Symbolischen und der Notwendigkeit eines Vertrags zwischen dem „Ich“ und dem „kleinen Anderen“ beschäftigte, stützte er sich auf den Begriff der „Struktur“, der genau äquivalent zu dem der „Sprache“ ist. Er starb an Nierenversagen am 9.

September 1981.[5] Lacans Werk gilt als äußerst schwer zugänglich. Privatleben[Bearbeiten] Vier Grundannahmen der Lacanschen Theorie[Bearbeiten] Schéma RSI. Defence mechanism. A defence mechanism is a coping technique that reduces anxiety arising from unacceptable or potentially harmful impulses.[1] Defence mechanisms are unconscious and are not to be confused with conscious coping strategies.[2] Sigmund Freud was one of the first proponents of this construct.[3] Healthy persons normally use different defences throughout life. An ego defence mechanism becomes pathological only when its persistent use leads to maladaptive behaviour such that the physical or mental health of the individual is adversely affected.

The purpose of ego defence mechanisms is to protect the mind/self/ego from anxiety and/or social sanctions and/or to provide a refuge from a situation with which one cannot currently cope.[9] One resource used to evaluate these mechanisms is the Defense Style Questionnaire (DSQ-40).[10][11] Structural model: Id, ego, and superego[edit] Freud believed that conflicts between these two structures resulted in conflicts associated with psychosexual stages. Science & Nature - Human Body and Mind - Body - Brain Map. Stressor. Als Stressoren (auch: Stressfaktoren) werden alle inneren und äußeren Reize bezeichnet, die Stress verursachen und dadurch das betroffene Individuum zu einer Anpassungsreaktion veranlassen. Der Organismus interpretiert die auf ihn einwirkenden Reize und ihre Auswirkungen für die jeweilige Situation und bewertet sie entweder positiv oder negativ.

Nach einem Konzept von Hans Selye unterscheidet man zwei Arten von Stress: negativer Stress (auch Disstress oder Dysstress, engl. distress) und positiver Stress (auch Eustress). Disstress[Bearbeiten] Negativ sind diejenigen Reize, die als unangenehm, bedrohlich oder überfordernd gewertet werden. Stress wird erst dann negativ interpretiert, wenn er häufig auftritt und kein körperlicher Ausgleich erfolgt. Ebenso können negative Auswirkungen auftreten, wenn die unter Stress leidende Person durch ihre Interpretation der Reize keine Möglichkeit zur Bewältigung der Situation sieht (Klausur, Wettkampf o. ä.). Eustress[Bearbeiten] Literatur[Bearbeiten] H. Phenotypic plasticity. Phenotypic plasticity can be defined as the ability of one genotype to produce more than one phenotype when exposed to different environments.

In many cases of phenotypic plasticity, changes in environmental conditions (e.g. temperature) cause different genes to be expressed in organisms. Generally, phenotypic plasticity is more important for immobile organisms (e.g. plants) than mobile organisms (e.g. most animals), as mobile organisms can often move away from unfavourable environments.[3] Nevertheless, mobile organisms also have at least some degree of plasticity in at least some aspects of the phenotype. One mobile organism with substantial phenotypic plasticity is Acyrthosiphon pisum of the Aphid family, which exhibits the ability to interchange between asexual and sexual reproduction, as well as growing wings between generations when plants become too populated.[4] Examples of phenotypic plasticity[edit] Plants[edit] Animals[edit] Temperature[edit] Diet[edit] Parasitism[edit] Selfish brain theory. The “Selfish Brain” theory describes the characteristic of the human brain to cover its own, comparably high energy requirements with the utmost of priorities when regulating energy fluxes in the organism.

The brain behaves selfishly in this respect. The "Selfish brain" theory amongst other things provides a possible explanation for the origin of obesity, the severe and pathological form of overweight. The Luebeck obesity and diabetes specialist Achim Peters developed the fundamentals of this theory between 1998 and 2004. The interdisciplinary “Selfish Brain: brain glucose and metabolic syndrome” research group headed by Peters and supported by the German Research Foundation (DFG) at the University of Luebeck has in the meantime been able to reinforce the basics of the theory through experimental research. The explanatory power of the Selfish Brain theory[edit] Investigative approach of the Selfish Brain theory[edit] The brain performs many functions for the human organism. Cannibalism. The Carib tribe in the Lesser Antilles, from whom the word cannibalism derives, acquired a long-standing reputation as cannibals following the recording of their legends in the 17th century.[3] Some controversy exists over the accuracy of these legends and the prevalence of actual cannibalism in the culture.

Cannibalism was widespread in the past among humans in many parts of the world, continuing into the 19th century in some isolated South Pacific cultures, and to the present day in parts of tropical Africa. In a few cases in insular Melanesia, indigenous flesh-markets existed.[4] Fiji was once known as the 'Cannibal Isles'.[5] Cannibalism has been well documented around the world, from Fiji to the Amazon Basin to the Congo to Māori New Zealand.[6] Neanderthals are believed to have practiced cannibalism,[7][8] and Neanderthals may have been eaten by anatomically modern humans.[9] Reasons In some societies, especially tribal societies, cannibalism is a cultural norm.

Medical aspects St. Sleight of mouth - Einführung. Sleight of mouth. The methods of neuro-linguistic programming are the specific techniques used to perform and teach Neuro-Linguistic Programming, a movement which teaches that people are only able to perceive a small part of the world using their conscious awareness, and that this view of the world is filtered by experience, beliefs, values, assumptions, and biological sensory systems. NLP argues that people act and feel based on their perception of the world rather than the real world. Internal 'maps' of the world[edit] NLP calls each individual's perception of the world their 'map'. NLP teaches that our mind-body (neuro) and what we say (language) all interact together to form our perceptions of the world, or maps (programming). Each person's map of the world determines feelings and behavior. Modeling[edit] [edit] In NLP the Meta-model is a set of specifying questions or language patterns designed to challenge and expand the limits to a person's model or 'map' of the world.

Milton model[edit] 1. 2. 3. Übertragung (Psychoanalyse) Man unterscheidet generell zwischen positiver und negativer Übertragung. Bei der positiven Übertragung werden positive Anteile früherer Beziehungen (Liebe, Zuneigung, Vertrauen) übertragen, bei der negativen Übertragung negative Anteile (Hass, Abneigung, Wut, Misstrauen). Dabei ist zu beachten, dass meist beide Pole vorhanden sind, nur dass die eine Art der Übertragung im Vordergrund steht, der andere, unbewusste Gegenpart dagegen im Hintergrund. Dies tritt jeweils in kleinen Teilen hervor, etwa in sarkastischen oder ironischen Äußerungen, in Fehlleistungen, oder in negativen Äußerungen über eine (nicht anwesende dritte) Person, die man nicht mag. Eine weitere in therapeutischer Hinsicht besondere Form der Neurosen stellen die → Organneurosen dar. Ein Beispiel soll den Grundmechanismus der Übertragung verdeutlichen: Eine Angestellte wird von ihrem Vorgesetzten immer wieder heftig und ungerecht abgewertet.

Sigmund Freud: Zur Dynamik der Übertragung. Triebtheorie. Der Begriff Triebtheorie umfasst eine Reihe von Theorien aus Ethologie, Psychologie und Psychoanalyse, denen die Auffassung gemeinsam ist, der Mensch werde wesentlich von einer mehr oder weniger großen Anzahl endogener, d. h. angeborener Triebe und Grundbedürfnisse gesteuert. Die bekannteste und einflussreichste Triebtheorie entwickelte Sigmund Freud. Mittlerweile wird das Triebkonzept in der wissenschaftlichen Literatur nur noch vereinzelt verwendet, wesentliche Elemente davon leben aber im moderneren Begriff der Motivation und des Motivationssystems weiter. Triebarten nach Freud[Bearbeiten] Triebe werden zum einen nach ihrer Entstehung (Primär- und Sekundärtriebe) und zum anderen nach ihren Funktionen (Lebens- und Todestriebe) unterschieden.

Nach der Entstehung: Primärtriebe sind von Geburt an vorhanden und sichern die Erhaltung der Art und des einzelnen Individuums. Phasen der psychosexuellen Entwicklung[Bearbeiten] →Hauptartikel: Infantile Sexualität Erste Phase (laut Robl), 1905–1914: