Sortegem dues entrades dobles per a l'estrena teatral de 'Massilia' El proper 18 de juny arriba a Barcelona l’estrena de Massilia, un espectacle signat per Albert Boronat i Maria Donoso, sota la direcció de Nelson Valente, que tanca una trilogia sobre els vaixells de l’exili republicà. La peça recrea la travessa d’un grup d’intel·lectuals i artistes cap a Buenos Aires. Dos països, Argentina i Espanya. Dos diaris argentins, La Nación i el Crítica. Dues ideologies. Dues Espanyes i un cavall, en Romántico. L’atzar de la seva victòria en una cursa el mateix dia de l’arribada del Massilia a Buenos Aires, canviaria per sempre més el destí d’aquells exiliats. Massilia connecta amb la realitat actual en tractar temes tan vigents com l’exili, la incertesa de les persones a la deriva, les polèmiques sobre l’acollida dels refugiats, el paper dels mitjans de comunicació i la polarització ideològica.
L'obra s'estrena el proper 18 de juny a les 20.00 hores i es podrà veure fins al 6 de juliol de 2025 al Teatre Akadèmia de Barcelona (C/Buenos Aires, 47-49). ‘Massilia’, el exilio republicano. Después de Los niños de Morelia y de Winnipeg, el vaixell de Neruda, La Jarra Azul cierra la trilogía sobre los transatlánticos que llevaron al exilio a los republicanos españoles, entre los que había muchos intelectuales, con Massilia, de Albert Boronat y Maria Donoso, con dirección de Nelson Valente. “Dos países, Argentina y España. Dos diarios argentinos, La Nación y el Crítica. Dos ideologías. Dos Españas y un caballo, Romántico. El azar de su victoria en una carrera el mismo día de la llegada del Massilia a Buenos Aires cambiaría para siempre el destino de aquellos exiliados”, refiere la compañía.
El espectáculo pretende ser un homenaje a los exiliados por las guerras El éxodo del Massilia entronca directamente con el presente de Europa, remarcando una serie de cuestiones, vigentes entonces y ahora, sobre las personas a la deriva en el mar y sobre su rescate y su acogida. ‘Massilia’: espectáculo anti-Netflix sobre los pequeños detalles del exilio tras la Guerra Civil | Babelia. Ambiente bélico, prensa polarizada, refugiados, incertidumbre… Podríamos estar hablando de nuestro presente, pero nos tenemos que remontar hasta el 1939.
Con la Guerra Civil finalizada y la Segunda Guerra Mundial empezando, un grupo de intelectuales españoles se embarcaron, el 19 de octubre de 1939 en el puerto de La Rochelle, en el buque Massilia, que los llevaría hasta Buenos Aires. Esta, no obstante, no es la historia de este espectáculo: a Albert Boronat y Maria Donoso, sus dramaturgos, les interesan mucho más los relatos secundarios, las “historias intersticiales” o las anécdotas aparentemente intrascendentes que ayudan a pintar el retrato de un momento histórico y social. Como ya hicieron en Nodi: de gossos i malditos, aquí lo que importa son las pequeñas cosas, los detalles, la periferia. Massilia Texto: Albert Boronat y Maria Donoso. Dirección: Nelson Valente. Reparto: Laura Marı́ a González, Lluís Marquès, Júlia Molins y Martı́ Salvat. Teatre Akadèmia. Un triangle màgic de quatre arestes | Jordi Bordes | Arts escèniques.
‘Massilia’ clama per l’esperança de qui necessita mirar coralls i ignori la por de trobar-se un submarí En geometria, un triangle té tres vèrtexs i tres arestes que els uneixen. Introduir-hi una quarta aresta implica, forçosament, aportar-hi un nou vèrtex i convertir-lo en un principi de piràmide: dotar de volum una figura plana. A Massilia, que es pot veure al Teatre Akadèmia fins al 6 de juliol, la proposta de La Jarra Azul, amb direcció de Nelson Valente, és afegir una nova dimensió al relat lineal que permet viatjar per l’espai i el temps. Assistir-hi en directe veient com creix la peça com si fos espontàniament té la intensitat d’una cursa de cavalls, com el del premi Carlos Pellegrini d’aquell 5 de novembre de 1939. La troballa de Massilia és construir una dramatúrgia a partir de tres claus. La companyia La Jarra Azul ja va fer dos treballs anteriors sobre les tripulacions de la II República que van travessar l’Atlàntic.
Massilia | Festival Grec 2025 | Ajuntament de Barcelona. Dos països, Argentina i Espanya. Dos diaris argentins, La Nación i el Crítica. Dues idiologies. Dues Espanyes i un cavall, en Romántico. L’atzar de la seva victòria en una cursa el mateix dia de l’arribada del Massilia a Buenos Aires, canviaria per sempre més el destí d’aquells exiliats. Per què el Massilia? Un muntatge titulat Los niños de Morelia va obrir, l’any 2005, una trilogia que el col·lectiu teatral La Jarra Azul dedicava als vaixells que, acabada la guerra civil espanyola, havien transportat a l’exili americà a milers d’exiliats forçats pel règim feixista.
Condueix la proposta el director i dramaturg de teatre Nelson Valente, fundador i director del Complejo Cultural Banfield Teatro Ensamble, a Buenos Aires, i de la companyia del mateix nom. La Jarra Azul, va néixer fa vint-i-cinc anys al districte de Sant Andreu apropant el teatre i la cultura a centenars de joves. Una coproducció del Grec 2025 Festival de Barcelona. Crítica: Massilia - Teatre Akadèmia ~ EspectáculosBCN. Preciós i vibrant final de la trilogia de l'exili - recomana.cat. (Vist a l’assaig general del 17 de juny) Massilia és una molt bona arrencada del Grec. El Teatre Akadèmia repeteix l’aventura de La chispa i s’avança al carro gros de la inauguració del festival d’estiu a Barcelona. La jarra azul ja va fer dos treballs anteriors sobre tripulacions d’exiliats de la II República que van travessar l’Atlàntic. A Los niños de Morelia (2005) parlaven d’una canalla que fugia de la guerra com qui s’anava de colònies i que es va trobar creixent i sobrevivint amb un veïnatge cada cop més refractari a la seva presència.
Hi ha tres claus per entendre la posada en escena que ha dirigit Nelson Valente (Sílvia, Rovira vs. Aquest tancament de la trilogia de La jarra azul és com una construcció vulnerable de Jordi Galí (T) que va agafant alçada sense fer-ne ostentació, des de restes de naufragi, una guitarra, un ukelele, unes petxines o una màquina de moldre cafè. “Massilia” Special Session - The European Observatory on Memories of the University of Barcelona’s Solidarity Foundation. As part of the Grec Festival 2025 run of Massilia at Teatre Akadèmia, a special session will be held on Wednesday, July 2, featuring a post-performance colloquium with the director, authors, and cast.
The event invites the audience to go beyond the stage and engage directly with the creative team behind the final installment of the trilogy dedicated to the Republican exile. Following the performance, producer Òscar García and the cast –Laura María González, Júlia Molins, Martí Salvat, Lluís Marquès– will participate in an open conversation with Carmina Gustrán Loscos, commissioner of the commemorative programme 50 en Libertad, addressing the artistic process and the historical issuer that shape the play. The debate will be presented and moderated by Oriol López Badell, coordinator of the EUROM. Massilia is a powerful theatrical reflection on memory, displacement, and identity. For full details on Massilia and ticket reservations, visit Teatre Akadèmia’s website.
Related Press. Crítica de 'Massilia', la historia del barco que llevó republicanos españoles a Buenos Aires durante la Segunda Guerra Mundial. Esta, como dicen los intérpretes de la obra, es una pieza en la que casi no pasa nada. Una función escrita por Albert Boronat y Maria Donoso y dirigida por Nelson Valente, en la que se cruzan historias que aparentemente no tienen nada que ver, un caballo que habla, los directores de dos periódicos de Buenos Aires en las antípodas ideológicas y un barco con exiliados republicanos que parte de la costa atlántica francesa con destino a Buenos Aires al principio de la Segunda Guerra Mundial, es decir, en el otoño de 1939. ¿No pasa nada? Pues no, pasan muchas cosas. Pero hay poca épica y una feliz coincidencia. Con eso basta para levantar un montaje teatral que, en poco más de una hora, nos interpela directamente, aunque hable de hechos ocurridos hace 86 años.
Una obra magnífica sobre un fragmento de la historia y unos personajes que, en nuestro país, nadie recuerda Aun así, esta es una obra magnífica sobre un fragmento de la historia y unos personajes que, en nuestro país, nadie recuerda.