Vad gäller egentligen när man vill arbeta med bokrecensioner och internet i skolan?

Vad gäller egentligen när man vill arbeta med bokrecensioner och upphovsrätt i skolan när det gäller publicering på internet? Det delas flitigt på sociala medier boktips och bokrecensioner från olika skolor. Någonstans i min ryggmärg blir jag alltid lite orolig (fast jag är en flitig delare) Inte först, först imponerad, sedan beundrande, sedan funderar jag på vem jag kan dela det vidare till för att få en följdeffekt och sedan inträffar det som alltid kommer… Men vänta nu, är detta ok? Jag tror en del lärare avstår att arbeta med detta eftersom man är osäker på vad som gäller; får man? På Facebook delades detta boktips som lockade mig till att trycka på playpilen. Jag tog kontakt med Marie Trapp, som är lärare i klassen och frågade om det var ok att använda deras Animoto-presentation i detta inlägg:) Länk till bilden ovan för att se boktipset: Här finns en bra förklaring om upphovsrätt som kan delas med dina elever: PDF Publicera på internet Related:  REDOVISA EN BOK. BOK TIPS

Välj texter som engagerar! Boktips! | evakleveholt Välj texter som engagerar! Boktips! Idag under förmiddagen så lyssnade jag på Barbro Westlund i Uppsala. En bra föreläsning där Barbro gjorde nedslag i olika läsförståelsstrategier kopplat till bedömning. Välj texter som engagerar! Några nya tips för mig var böckerna: Om detta talar man med endast kaniner skriven av Anna Höglund lämplig för åk 4-9.Jagger Jagger skriven av Frida Nilsson lämplig för åk 1-6. Jag vill tipsa om Den osynliga flickan och Parvanas vandring. Om evakleveholt Arbetar som 1-7 lärare på Aspenskolan i arbetslaget Alfa 1. Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna boktips, läsförståelsestrategier.

Att bedöma läsförståelse Det finns inga test som kan bedöma läsförståelse utan det är pedagogen som är det bästa bedömningsverktyget (Westlund) Det är genom textsamtalen som man får syn på elevernas kunskapsutveckling (Liberg) Ett medvetet strukturerat arbete med läsförståelsestrategier gör att eleverna får verktyg att ta sig in i texter och förstå det de läser. - att förutspå -att utreda oklarheter, nya ord och uttryck -att ställa frågor -att sammanfatta -att se inre bilder När vi samtalar om text med dessa läsförståelsestrategier som stöd ser jag som pedagog snart nog vilka elever som kan förutspå, ställa olika typer av frågor, göra textkopplingar, plocka ut nyckelord, återberätta med en röd tråd. Textsamtalen är för mig den viktigaste "källan" till bedömning men jag använder mig också av andra bedömningsverktyg. Jag låter eleven läsa några olika typer av texter (korta) med uppmaningen att han/hon skall tänka högt kring sin egen strategianvändning, hur han/hon använder sina Läsfixare.

50 olika sätt att redovisa en bok Jag hittade ett gammalt papper hemma bland mina gamla skolböcker. Det var en lista som vi fick från vår svenska lärare när jag gick i grundskolan. Det var någon gång under 90-talet men det går fortfarande att använda dessa idéer till redovisningar, så nu delar jag med mig av listan till er. Uppträd som en av personerna i boken - berätta om dig själv och din roll i berättelsen.Gör en intervju med en av personerna i boken.Spela upp en scen ur boken.Gör en beskrivning av en av personerna, muntligt eller skriftligt. Vill du ha fler tips på hur man kan redovisa en bok? Kika in på några av länkarna nedanför:

Att skriva ett bra svar. | Tankar om svenska Jag har precis kört igenom en typ av lektionspass som jag verkligen gillar. Inte för att det är det mest lustfyllda vi gör kanske, utan för att jag alltid går från de lektionerna med känslan att eleverna verkligen har lärt sig något. Vilket ju alltid känns tillfredsställande. Jag brukar vika någon eller några lektioner under varje läspass till att prata om kvalitet i elevsvar. Den här gången gjorde vi så här: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. Läs igenom frågan noggrant så att du verkligen svarar på rätt sak.Ta det lugnt så att du hinner tänka till. De är kloka mina 7:or! Nu ska jag lägga någon lektion till på att läsa och svara på frågor innan vi avslutar den delen av läsandet, sen går vi vidare mot en skrivuppgift. /Hanna

Tonårsboken Språket i landskapslagarna Please note: All files marked with a copyright notice are subject to normal copyright restrictions. These files may, however, be downloaded for personal use. Electronically distributed texts may easily be corrupted, deliberately or by technical causes. When you base other works on such texts, double-check with a printed source if possible. Per-Axel Wiktorsson Vårt språks äldsta historia ligger till stor del höljd i dunkel. Att muntligt traderad lag har funnits i Norden redan före medeltidens början är troligt, men kan knappast ledas i bevis. Tidigare menade somliga forskare att vissa delar i våra bevarade landskapslagar skulle kunna vara hämtade ur forntida lagar. Det vi kallar landskapslagar utgörs i stort sett av en generation lokala lagar, som föregick Magnus Erikssons landslag. Äldre Västgötalagen finns bevarad i en enda något sånär fullständig handskrift från omkring år 1280. , ursprungligen en runa som på 700-talet lånades in till Norden från England. Hälsingelagen är ung. .

Skolbiblistans Boktipswiki - home Essay Map Expository writing is an increasingly important skill for elementary, middle, and high school students to master. This interactive graphic organizer helps students develop an outline that includes an introductory statement, main ideas they want to discuss or describe, supporting details, and a conclusion that summarizes the main ideas. The tool offers multiple ways to navigate information including a graphic in the upper right-hand corner that allows students to move around the map without having to work in a linear fashion. The finished map can be saved, e-mailed, or printed. Grades 3 – 5 | Lesson Plan | Standard Lesson How-To Writing: Motivating Students to Write for a Real Purpose It’s not easy surviving fourth grade (or third or fifth)! Exploring Cause and Effect Using Expository Texts About Natural Disasters Grades 4 – 7 | Lesson Plan | Standard Lesson A “Cay”ribbean Island Study Grades 3 – 6 | Lesson Plan | Standard Lesson The Houdini Box: What Did Houdini Hide? Persuasion Map

Cirkbloggen Skriva Noveller är tacksamt att arbeta med - de är korta och man kan hinna med många av läroplanens mål under en lektion som läsa, diskutera, skriva och reflektera. När ni jobbar med noveller kan ni behöva ha ett analysschema tillhands för eleverna och här hittar ni ett. När jag arbetar med noveller med en klass så kan mjuka upp med att högläsa en lämplig novell, jag brukar ofta välja Maskrosen av Margit Bethlen där jag har frågor till som eleverna kan diskutera efter läsningen. Sedan kan man gå igenom vad som är typiskt för en novell med ett novellrecept. Novellrecept texten är kortkoncentrerad till en händelse med tillbakablickar för perspektivfå personerskrivs ofta i tredje-personkortfattad beskriven miljöutspelas under kort tidparallellhandling förekommer oftainre monolog är vanligthandlingen börjar ofta mitt i handligen - in medias resslutet innehåller en knorr eller poäng För att träna på skrivandet av egna noveller kan man göra stafettnoveller. Så här blev en novell i Malins klass