Vad gäller egentligen när man vill arbeta med bokrecensioner och internet i skolan?

Vad gäller egentligen när man vill arbeta med bokrecensioner och upphovsrätt i skolan när det gäller publicering på internet? Det delas flitigt på sociala medier boktips och bokrecensioner från olika skolor. Någonstans i min ryggmärg blir jag alltid lite orolig (fast jag är en flitig delare) Inte först, först imponerad, sedan beundrande, sedan funderar jag på vem jag kan dela det vidare till för att få en följdeffekt och sedan inträffar det som alltid kommer… Men vänta nu, är detta ok? Får man använda bokomslag i bokrecensioner eleverna gjort och sedan dela på internet? Jag tror en del lärare avstår att arbeta med detta eftersom man är osäker på vad som gäller; får man? På Facebook delades detta boktips som lockade mig till att trycka på playpilen. Jag tog kontakt med Marie Trapp, som är lärare i klassen och frågade om det var ok att använda deras Animoto-presentation i detta inlägg:) Länk till bilden ovan för att se boktipset: Publicera på internet Observera: Relaterade I "Allmänt"

Related:  REDOVISA EN BOK. BOK TIPS

Välj texter som engagerar! Boktips! Välj texter som engagerar! Boktips! Idag under förmiddagen så lyssnade jag på Barbro Westlund i Uppsala. Att bedöma läsförståelse Det finns inga test som kan bedöma läsförståelse utan det är pedagogen som är det bästa bedömningsverktyget (Westlund) Det är genom textsamtalen som man får syn på elevernas kunskapsutveckling (Liberg) Ungomsböcker 2013: "Många tårar" När jag ser tillbaka på året som gått och de ungdomsböcker jag läst under 2013 inser jag att jag måste stanna till många gånger. Vissa böcker har glidit förbi utan större avtryck, men ovanligt många har skakat om mig. De har fångat en känsla på pricken, lyft viktiga frågor, rört mig till tårar. Många tårar. Den bok som sticker ut allra mest, den läsupplevelse jag knappt vågar snudda vid eftersom jag är så rädd att förstöra den, är John Greens ”Förr eller senare exploderar jag”.

Checklista för sociala medier Hur används dina personuppgifter i sociala medier? Vad händer med det material du har publicerat? Kan du avsluta ditt medlemskonto? Skolverket har ställt samman en checklista med ett urval frågor som kan vara bra att ställa innan du börjar använda en tjänst, i skolan eller privat. Under senare år har det blivit populärt att använda sociala medier i skolan, som ett inslag i undervisningen eller som ett sätt att hålla kontakt med kollegor. Sociala medier är snabba, lättanvända och hjälper dig att omvärldsbevaka, kommunicera och dela material med elever, föräldrar och kollegor. Barnochunga DB Wordpress Plugins Bockarna Bruse kommer igen Björn F Rörvik bild: Gry Moursund Stjärnstenen Jo Salmson Koko och Bosse hinner inte Lisen Adbåge Kickar Staffan Cederborg Småkrypsboll Tove Pierron bild: Joanna Helllgren

50 olika sätt att redovisa en bok Jag hittade ett gammalt papper hemma bland mina gamla skolböcker. Det var en lista som vi fick från vår svenska lärare när jag gick i grundskolan. Det var någon gång under 90-talet men det går fortfarande att använda dessa idéer till redovisningar, så nu delar jag med mig av listan till er. Uppträd som en av personerna i boken - berätta om dig själv och din roll i berättelsen.Gör en intervju med en av personerna i boken.Spela upp en scen ur boken.Gör en beskrivning av en av personerna, muntligt eller skriftligt. Vill du ha fler tips på hur man kan redovisa en bok?

Att skriva ett bra svar. Jag har precis kört igenom en typ av lektionspass som jag verkligen gillar. Inte för att det är det mest lustfyllda vi gör kanske, utan för att jag alltid går från de lektionerna med känslan att eleverna verkligen har lärt sig något. Vilket ju alltid känns tillfredsställande. Jag brukar vika någon eller några lektioner under varje läspass till att prata om kvalitet i elevsvar. Vi kan också kalla det: hur du skriver ett bra svar, eller: att tänka på när du resonerar kring en text. I detta fallet har klassen läst Häxfeber, en skönlitterär bok om häxprocesser i det medeltida Danmark. Eget eller andras material på webbsidan? - Pedagog Stockholm Se upphovsrätten som en möjlighet att skapa och visa upp material och lär eleverna vilka rättigheter de har till sina egna verk. Det säger Kristina Alexanderson, chef för internet i skolan på Stiftelsen för internetinfrastruktur. Kristina Alexanderson ansvarar för Webbstjärnan (Länk till annan webbplats, en skoltävling för elever där de under handledning av sina lärare publicerar skolarbete på internet. – Så fort man som lärare vill ta sin undervisning utanför klassrummet och använda sig av nätet behöver man fundera på upphovsrätten, menar hon. Tävlingen är en satsning för att utveckla användningen av internet i skolan, där ett av kraven för att delta är att berätta på sin webbplats hur man har arbetat med upphovsrätt och källor. – Om man ser på hur vi använder nätet tror vi många gånger att man får använda material hur som helst.

Gruppträning – boksamtal Att prata böcker tillsammans med kloka medmänniskor är fantastiskt roligt. Och man lär sig så mycket av varandra! De mest intressanta boksamtalen blir det ofta när man inte är riktigt överens eller när boken man läst är lite konstig och svår att förstå. Språket i landskapslagarna Please note: All files marked with a copyright notice are subject to normal copyright restrictions. These files may, however, be downloaded for personal use. Electronically distributed texts may easily be corrupted, deliberately or by technical causes.