Vad gäller egentligen när man vill arbeta med bokrecensioner och internet i skolan?

Vad gäller egentligen när man vill arbeta med bokrecensioner och upphovsrätt i skolan när det gäller publicering på internet? Det delas flitigt på sociala medier boktips och bokrecensioner från olika skolor. Någonstans i min ryggmärg blir jag alltid lite orolig (fast jag är en flitig delare) Inte först, först imponerad, sedan beundrande, sedan funderar jag på vem jag kan dela det vidare till för att få en följdeffekt och sedan inträffar det som alltid kommer… Men vänta nu, är detta ok? Jag tror en del lärare avstår att arbeta med detta eftersom man är osäker på vad som gäller; får man? På Facebook delades detta boktips som lockade mig till att trycka på playpilen. Jag tog kontakt med Marie Trapp, som är lärare i klassen och frågade om det var ok att använda deras Animoto-presentation i detta inlägg:) Länk till bilden ovan för att se boktipset: Här finns en bra förklaring om upphovsrätt som kan delas med dina elever: PDF Publicera på internet

Välj texter som engagerar! Boktips! | evakleveholt Välj texter som engagerar! Boktips! Idag under förmiddagen så lyssnade jag på Barbro Westlund i Uppsala. En bra föreläsning där Barbro gjorde nedslag i olika läsförståelsstrategier kopplat till bedömning. Välj texter som engagerar! Några nya tips för mig var böckerna: Om detta talar man med endast kaniner skriven av Anna Höglund lämplig för åk 4-9.Jagger Jagger skriven av Frida Nilsson lämplig för åk 1-6. Jag vill tipsa om Den osynliga flickan och Parvanas vandring. Om evakleveholt Arbetar som 1-7 lärare på Aspenskolan i arbetslaget Alfa 1. Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna boktips, läsförståelsestrategier.

Skolbiblistans Boktipswiki - home 50 olika sätt att redovisa en bok Jag hittade ett gammalt papper hemma bland mina gamla skolböcker. Det var en lista som vi fick från vår svenska lärare när jag gick i grundskolan. Det var någon gång under 90-talet men det går fortfarande att använda dessa idéer till redovisningar, så nu delar jag med mig av listan till er. Uppträd som en av personerna i boken - berätta om dig själv och din roll i berättelsen.Gör en intervju med en av personerna i boken.Spela upp en scen ur boken.Gör en beskrivning av en av personerna, muntligt eller skriftligt. Vill du ha fler tips på hur man kan redovisa en bok? Kika in på några av länkarna nedanför:

Boken på duken Den unga generationen läser allt mindre och allt sämre – vad ska vi göra åt det? Litteraturutredningen föreslår satsningen "Ett läslyft för Sverige" som kräver engagemang från hela samhället. Boken på duken är Filminstitutets strå till stacken i detta samhällsprojekt. Filmer, böcker, handledningar och kringmaterial I projektet Boken på duken har vi tagit fram åtta filmer och böcker som passar utmärkt att arbeta läsfrämjande med i skolan. Det är berättelser som vänder sig från lågstadiet upp till gymnasiet, som engagerar och som på olika sätt är intressanta filmatiseringar av boken. Till de åtta filmerna/böckerna har vi tagit fram helt nya filmhandledningar som fokuserar på just läs- och skrivfrämjande övningar. Delta i vår filmfestival! Varför inte göra en egen version av Barnen från Frostmofjället eller Matilda i klassen? Filmerna ska vara max fem minuter långa och utgå ifrån ett givet utdrag ur någon av böckerna som ingår i Boken på duken. Boken på duken under 2013 & 2014

Tonårsboken Böcker att läsa tillsammans! | tiotretton Här kommer några tips på böcker att läsa tillsammans från oss på TioTretton. Vi har valt berättelser som på olika sätt kan öppna för samtal om sådant som känns viktigt att prata om men kan vara svårt att sätta ord på. Isdraken av Mikael Engström ”Mik har ett trassligt liv i en förort till Stockholm. Hade han inte sin storebror Tony skulle han inte stå ut. Jagger Jagger av Frida Nilsson ”Bengt mobbas av de andra barnen på gården, han vill helst inte gå ut alls. Du & jag av Katarina von Bredow ”Andreas och Alicia brukar göra sällskap till skolan, men i skolan blir Alicia som en annan person. Döden och alla hans vänner av Kristoffer Leandoer ”Hur är det att växa upp som son till Döden? Boken om allting av Guus Kuijer ”Thomas kan se saker som ingen annan kan se. Men Thomas ser sina föräldrar också, hur pappan slår mamman med sån kraft att änglarna gråter. Janne min vän av Peter Pohl ”Den 31 augusti 1954 kl 18.32 ändrades allting. Dennis hemlighet av David Walliams Extra. ”Året är 1910.

Cirkbloggen Bokslukarsällskapet Bokslukarsällskapets första program, Liksom helt magiskt: Bokslukarsällskapets andra program, Silverpojken: Bokslukarsällskapets tredje program, Imorgon är allt som vanligt: Bokslukarsällskapets fjärde program, Astrid Baros genialiska plan: Bokslukarsällskapets femte program, Syskonen Tilly - Bibliotekskuppen: Bokslukarsällskapets sjätte program, Två städer: Bokslukarsällskapets sjätte program, Drömbärare: