Provläs böcker - gratis smakprov och recensioner

Recension av Inläsningstjänst - Lyssna på läromedel direkt i din telefon eller lärplatta Användningsområden Talboksspelare som spelar upp böcker strömmande (som t ex Spotify spelar upp musik) är en fantastisk tjänst som ökar tillgängligheten för elever med behov av lässtöd. Legimus från MTM har en app med koppling sitt bibliotek av ca 100 000 skönlitterära böcker, men det har funnits en stor efterfrågan på att även läromedel ska finnas tillgängligt. Appen är gratis, men att få tillgång till böckerna är inte det. Appen kommer hela tiden ihåg var du slutade att läsa, oavsett om du stängt ner appen eller läst en annan bok. Detta är en efterlängtad app som fyller ett stort tomrum för elever med behov av inlästa läromedel! Sök i biblioteket blan drygt 5000 böcker Navigera med knapparna längst ner på skärmen Ändra hastighet på talet Gör skärminställningar Hämta bok på legimus.se och öppna med Inläsningstjänst Funktioner Sök bland Inläsningstjänst bibliotek med drygt 5000 titlar. Koppling till Lgr 11 Lgr11 Hänsyn ska tas till elevernas olika förutsättningar och behov.

Barnochunga | Bokpuffen.se DB Wordpress Plugins Bockarna Bruse kommer igen Björn F Rörvik bild: Gry Moursund Stjärnstenen Jo Salmson Koko och Bosse hinner inte Lisen Adbåge Kickar Staffan Cederborg Småkrypsboll Tove Pierron bild: Joanna Helllgren Ekon Camilla Jönsson Peter och vargen Sergej Prokofjev bild: Ilon Wikland berättad av: Mark Levengood Som syskon på riktigt Helena Karlsson Hegas Jakten på den perfekta luggen Petrus Dahlin Min brorsa heter Noa Anna-Clara Tidholm bild: Johanna Hellgren Systern från havet Ulf Stark bild: Stina Wirsén Under ägget Laura Marx Fitzgerald Isbarnen Camilla Lagerqvist Gud och Adam och Eva Kim Fupz Aakeson Ill:Eva Lindström Djurfiket Camilla Ceder och Sanna Mander ← Äldre inlägg Arbeta språkinriktat med digitala verktyg! Verktyg som kan bidra till ett språkinriktat arbetssätt: googledrive wattpad, pixntell Filminspelningsverktyg: mobilkamera, kamera, lärplatta, dator iMovie Moviemaker videoscribe Skriv och läs upp text: appen skolstil Om eleverna vill öva uttal: dragon dictation. För att öva stavning: spello eller skolans abc. För att utveckla sin ordkunskap finns apparna: hitta ordet, korsord, wordfeud, glosboken, lexin, google translate, hp ord eller så kan du göra egna ordspel i edmodo. Exempel på presentationsverktyg: neadpod, keynote, prezi, google presentationer, powerpoint, glogster, issuu, film. När eleverna utvärderar och reflekterar kring sitt lärande kan detta göras i en digital loggbok eller i unikum. Vill eleverna hellre sätta upp post it lappar kan detta göras i klassrummet eller digitalt med www.en.linoit.com Detta kan också användas för att skapa begreppskartor och utveckla elevernas literacitet och skolspråk.

Lässtrategilektion "Reportern" REPORTERNReportern ställer frågor på tre nivåer om texten. Dessa nivåer är på raden, mellan raderna och bortom raderna. Frågor på raden kan besvaras med information som står direkt uttalad i texten. Frågor mellan raderna är sådana som kräver att läsaren kan hitta svaren på olika ställen i texten och dra egna slutsatser. Detta brukar kallas för att göra inferenser, att läsa mellan raderna. När vi introducerar Reportern så gör vi det genom att använda Lena Franzens korta texter hämtade ur Monica Reichenbergs bok:" Läsförståelse genom strukturerade textsamtal". Syftet med denna första modelllektion är att eleverna skall bli medvetna om texters djup och att viss information ges i texten men att de ibland måste hitta ledtrådar i texten och lägga till egen information för att förstå.Före läsningen: Jag har skrivit upp frågeord på tavlan och berättar för eleverna att jag idag skall visa dem att det finns olika typer av frågor och att svaren går att hitta på olika ställen i texten.

Digitala verktyg för språkutveckling - Wikiversity Wikins syfte är att vara en inspirationskälla och en plattform för språklärare att dela sina tips, tricks och förslag för att främja språkutveckling. Här hittar du massor av digitala verktyg. Under flera av de digitala verktygen finns även länkar till guider/tutorials och till videos där Sara Lövestamoch Jonas Lindahlvisar hur de använder verktygen på sina lektioner. Du är självklart välkommen att bidra med dina egna lektionsupplägg med digitala verktyg. Länka i så fall till dina videos eller blogginlägg under respektive digitalt verktyg. Här finns instruktioner om hur du lägger till material! LyssnaLäsSkrivSamtalaTala

Lexin Välkommen till Lexin på nätet! Här hittar du lexikon på femton minoritetsspråk, men även bildmaterial och kortare videofilmer. Lexikon i bokform finns på följande språk och kan beställas här: Albanska, arabiska, bosniska, finska, grekiska, kroatiska, makedoniska, nordkurdiska, persiska, romska (arli), rumänska, serbiska, somaliska, spanska, svenska, sydkurdiska, tigrinska, turkiska, turabdinska och vietnamesiska. Svenska Lexin finns nu i en helt ny version. Lexin på nätet är ett samarbete mellan Institutet för språk och folkminnen, och Kungliga Tekniska högskolan.