Provläs böcker - gratis smakprov och recensioner

Related:  LäsaLäsförståelse, fonologisk medvetenhet, språklekar

Att göra den enskilda läsningen gemensam De flesta svensklärare är nog medvetna om de problem som är förknippade med så kallad tyst läsning, eller enskild läsning: Det är svårt att skapa gemensamma diskussioner kring innehållet i det lästa, det är svårt att få eleverna att gå på djupet i sina reflektioner kring det lästa, det är inte alltid lätt att veta om eleverna över huvud taget läst eller om de bara bläddrat och tänkt på annat, och det är nästan omöjligt att göra bra, systematiska bedömningar eller följa elevernas läsutveckling på det här sättet. Bedömningsbiten kan vi lägga åt sidan ett tag, men övriga svårigheter har jag åtminstone delvis kommit runt tack vare en modell som jag provat mig fram till. Då och då hör och läser jag om lärare och debattörer som gillar att ställa högläsning och tyst läsning mot varandra. Som om det ena skulle utesluta det andra. Argumenten för att ge eleverna lektionstid till att läsa tyst och enskilt är dock starka: Att bara säga till eleverna: ”Nu är det dags att läsa tyst.

Anders & S rens skriv vningar Om du har läst våra skrivtips så vet du att vi ofta iakttar andra människor. Som författare har man alltid ögon och öron öppna för att se vad som inträffar, eller som nästan råkar hända. Det finns oändligt många händelser i böckerna som har hänt oss själva, någon vi känner eller som vi hört talas om. Att alltid ha en anteckningsbok till hands för att skriva ner idéer är vårt bästa tips. Ett annat väldigt bra sätt att träna på ditt eget skrivande är att läsa andras berättelser. Därför är det bra att läsa samma bok flera gånger. Det alltså bra att öva på sitt berättande. Här hittar du skrivövningar och ett arbetsblad att skriva ut (pdf).

Lärarhandledningar Lärarhandledning till Katarina Genars böcker En hemlig vän, Pensionat Vidablicks gåta, Den magiska kappan, Röda spår och Silvervinges hemlighet. Ladda ner lärarhandledning till Pensionat Vidablicks gåta (pdf)Ladda ner lärarhandledning till Den magiska kappan (pdf)Ladda ner lärarhandledning till En hemlig vän (pdf)Ladda ner lärarhandledning till Röda spår (pdf)Ladda ner lärarhandledning till Silvervinges hemlighet (pdf) IRL - Ilskan. Rädslan. I lärarhandledningen till IRL - Ilskan. Ladda ner lärarhandleningen här (pdf) Pejjes många frågor - tiggare, längtan och mobiltelefoner Lärarhandledning till Pejjes många frågor - tiggare, längtan och mobiltelefoner skriven av Inger Ekbom och illustrerad av Emma Göthner. Ladda ner lärarhandledningen här (pdf) Lärarhandledning för Pax - Nidstången, skriven av Ingela Korsell I denna lärarhandledning finns en mängd bonusmaterial och tips på hur man kan arbeta med PAX i undervisningen och då speciellt Nidstången som är den första boken i serien.

Recension av Inläsningstjänst - Lyssna på läromedel direkt i din telefon eller lärplatta Användningsområden Talboksspelare som spelar upp böcker strömmande (som t ex Spotify spelar upp musik) är en fantastisk tjänst som ökar tillgängligheten för elever med behov av lässtöd. Legimus från MTM har en app med koppling sitt bibliotek av ca 100 000 skönlitterära böcker, men det har funnits en stor efterfrågan på att även läromedel ska finnas tillgängligt. Appen är gratis, men att få tillgång till böckerna är inte det. Appen kommer hela tiden ihåg var du slutade att läsa, oavsett om du stängt ner appen eller läst en annan bok. Detta är en efterlängtad app som fyller ett stort tomrum för elever med behov av inlästa läromedel! Sök i biblioteket blan drygt 5000 böcker Navigera med knapparna längst ner på skärmen Ändra hastighet på talet Gör skärminställningar Hämta bok på legimus.se och öppna med Inläsningstjänst Funktioner Sök bland Inläsningstjänst bibliotek med drygt 5000 titlar. Koppling till Lgr 11 Lgr11 Hänsyn ska tas till elevernas olika förutsättningar och behov.

FotoFinnaren.se Lektionsförslag: Kittla hjärnan med en rolig ingång i boken! Hjärnan ska alltid kittlas tänker jag. Om jag förmår kittla elevernas hjärnor handlar om att reta upp systemet en aning. Det handlar om att förvåna eleverna. En första idéEn tävlingEn domare utsesKom tillbaka i morgon! Jag ber eleverna undersöka meningarna. Vad är det för meningar? De här frågorna ska givetvis generera tankar om det som står skrivet i punktform. Om man måste tänka i tid så är det här många lektioner. Eleverna får naturligtvis möta boken.

Tangentdansen | Att skriva sig till läsning … och lite till Arbeta språkinriktat med digitala verktyg! Verktyg som kan bidra till ett språkinriktat arbetssätt: googledrive wattpad, pixntell Filminspelningsverktyg: mobilkamera, kamera, lärplatta, dator iMovie Moviemaker videoscribe Skriv och läs upp text: appen skolstil Om eleverna vill öva uttal: dragon dictation. För att öva stavning: spello eller skolans abc. För att utveckla sin ordkunskap finns apparna: hitta ordet, korsord, wordfeud, glosboken, lexin, google translate, hp ord eller så kan du göra egna ordspel i edmodo. Exempel på presentationsverktyg: neadpod, keynote, prezi, google presentationer, powerpoint, glogster, issuu, film. När eleverna utvärderar och reflekterar kring sitt lärande kan detta göras i en digital loggbok eller i unikum. Vill eleverna hellre sätta upp post it lappar kan detta göras i klassrummet eller digitalt med www.en.linoit.com Detta kan också användas för att skapa begreppskartor och utveckla elevernas literacitet och skolspråk.

Microsoft free pics Go to Bing Image Search and enter the type of image you're looking for. Add clip art to your search term. When the image results appear, click Filter near the right margin of the window, and then click License to open the menu of license options. Select the licensing option you want, such as Public Domain or any of the Free options. (If you don't see the License filter, make sure you're using a supported browser.) Save a copy of the image on your computer by right-clicking it and choosing the Save command that your browser uses. Bing Image Search filters are based on the highly respected Creative Commons license system. Some web sites where you can find clip art There are web sites that offer illustrations or photos that are free to use. In Office 2013 and Office 2016, the Online Pictures button helps you search for both illustrations and photos: Choose Insert > Online Pictures in any Office app. Some sites where you can find clip art