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Les biens communs, un « nouveau narratif » pour le XXIe siècle Niché en haut de la rue Ménilmontant dans le 20e arrondissement de Paris, le bar-restaurant le Lieu dit nous a accueilli une nouvelle fois pour une rencontre en musique afin de conclure notre enquête sur les biens communs. Rien de tel pour commencer le débat que de sonder le public. Alors pour savoir ce qu’évoque le thème du débat chez chacun, un petit quizz distribué dans la salle demandait : pour vous qu’est-ce que les biens communs ? En tête du classement ce sont les semences qui ont été désignées : 39 voix. En deuxième position : l’eau, les connaissances et la biodiversité avec 36 voix. Puis en troisième position les informations : 35 voix. Les « communs » : une organisation ancienne Pour lancer le débat, Benjamin Coriat, professeur de sciences économiques à l’université Paris 13 et membre du Collectif des économistes atterrés, a tenu à marquer la distinction théorique entre les biens communs et les communs. L’espace public et numérique à se réapproprier 1. Vidéo : Thomas Baspeyras.

21 Technologies That Will Decentralize the World Across the planet, new technologies and business models are decentralizing power and placing it in the hands of communities and individuals. "We are seeing technology-driven networks replacing bureacratically-driven hierarchies," says VC and futurist Fred Wilson, speaking on what to expect in the next ten years. View the entire 25-minute video below (it's worth it!) and then check out the 21 innovations below. Thanks to Jenny Ryan whose Open Garden newsletter inspired this post. Here are 21 innovations that will help make it happen: 1. Decentralized technology will become mainstream in 2014, according to the Open Garden Foundation, a San Francisco-based startup dedicated to net neutrality and internet access for everyone. 2. Commotion Router is free, open source software that allows for communities to build their own mesh networks. 3. Do you really want to trust your data to Twitter? 4. The future of devices is micro and wearable. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20.

Comment mieux vivre en ville demain - Les pistes de réflexions Achieve Product-Market Fit with our Brand-New Value Proposition Designer Canvas I’m a big fan of the Lean Startup movement and love the underlying principle of testing, learning, and pivoting by experimenting with the most basic product prototypes imaginable - so-called Minimal Viable Products (MVP) – during the search for product-market fit. It helps companies avoid building stuff that customers don’t want. Yet, there is no underlying conceptual tool that accompanies this process. The Value Proposition Designer Canvas is like a plug-in tool to the Business Model Canvas. The Canvas with its 9 building blocks focuses on the big picture. In this post I’ll explain the conceptual tool. The Value Proposition Designer Canvas As mentioned above, the Value Proposition Designer Canvas is composed of two blocks from the Business Model Canvas, the Value Proposition and the corresponding Customer Segment you are targeting. Achieving Fit Customer Jobs First let us look at customers more closely by sketching out a customer profile. Ask yourself: Customer Pains Customer Gains

La ville numérique : quels enjeux pour demain ? - Métropolitiques La ville numérique est en vogue et rares sont les municipalités et autres collectivités publiques qui ne se soient lancées, aujourd’hui, dans des actions visant à favoriser et diffuser l’usage des technologies de l’information et de la communication (TIC) dans leurs circonscriptions. Ces initiatives témoignent de la poussée de l’omniprésence des réseaux numériques dans la vie quotidienne des citadins qui modifie fortement l’accès aux services et aux ressources de la ville. L’internet, les smartphones et les divers assistants numériques que manipulent la plupart des individus sont devenus aujourd’hui, et seront encore plus demain, des vecteurs essentiels de communication et de socialisation. Il faut en convenir, les TIC et les réseaux numériques sont de plus en plus « encastrés » dans les modes de vie et représentent désormais aussi une composante de premier plan du fonctionnement de l’infrastructure environnementale et urbaine. Un cyberespace public ? Faut-il s’en inquiéter ?

Introducing the Happy Startup Canvas — The Happy Startup School Too much of the startup world focuses on the mechanics of starting a business. Whilst it’s good to move fast and stay lean, it’s time we made our businesses more human and in the process gave them a better chance of survival. If you run a business you’ll often be asked: What’s your exit strategy? I’ve always found this to be a strange question, probably because I didn’t set out in business with the aim of selling it for a handsome dime. I wanted to take control of my life, do things my way and ultimately build a business in my image. “When you take money from investors their business model becomes yours.”Steve Blank Startup founders should be creating companies so that they can live according to their own rules, not someone else’s – especially investors or shareholders. Whilst there will always be entrepreneurs that set out with the aim of a $10bn IPO, there is a growing movement of people that are starting out in business for reasons other than money. “Death” Anyway, back to the canvas 1.

« Learning from software » - Métropolitiques Depuis quelques années, les villes et les métropoles rivalisent de « créativité numérique ». Les smart cities sont en vogue et les gourous ès prospective urbaine sont unanimes : leur essor est en marche et leur consécration prévue pour les prochaines années. Les scénarios urbains concomitants font entrevoir des avenirs enchantés et les spéculations associées annoncent des villes intelligentes plus efficaces, plus démocratiques et plus vertueuses écologiquement. La « ville digitale » et son cortège de progrès – et de risques –, considérée il y a peu comme une utopie, est envisagée aujourd’hui comme un futur possible et assez proche. Si ces prédictions méritent d’être discutées, il n’est pas douteux que des ruptures profondes se sont opérées dernièrement dans les pratiques sociales et les modes de vie, portées par un contexte où les usages de l’Internet et de la téléphonie mobile ont connu une montée en puissance et une accélération sans précédent. Zero Energy Media Wall, Pékin. © S.

Self-determination theory Self-determination theory (SDT) is a macro theory of human motivation and personality that concerns people's inherent growth tendencies and innate psychological needs. It is concerned with the motivation behind choices people make without external influence and interference. SDT focuses on the degree to which an individual's behavior is self-motivated and self-determined.[1][2][3] In the 1970s, research on SDT evolved from studies comparing the intrinsic and extrinsic motives, and from growing understanding of the dominant role intrinsic motivation played in an individual's behavior[4] but it was not until the mid-1980s that SDT was formally introduced and accepted as a sound empirical theory. Research applying SDT to different areas in social psychology has increased considerably since the 2000s. Basic theory[edit] SDT identifies three innate needs that, if satisfied, allow optimal function and growth: Competence[9][10]Relatedness[11]Autonomy[12][13] Needs[edit] Competence Relatedness

dossiers - métropoles numériques L’explosion urbaine est peut-être, quantitativement, la révolution la plus importante du XXème siècle avant même la révolution informatique, certainement plus médiatique. On assiste aujourd’hui à une prise de conscience de la conjonction de ces deux processus de fond par les pouvoirs publics : le réaménagement des villes et des territoires sera inéluctable, il sera incomplet s’il se fait sans les nouvelles technologies. Zoom sur les expérimentations menées, les différences de développement et sur le secteur du tourisme. La fin du territoire craint par certains au profit d’un temps « accéléré », « despatialisant » les modes de vie, n’est donc pas pour demain : en 2008, et ceci pour la première fois dans l’histoire de l’humanité, plus de la moitié de la population mondiale vit dans les villes, c’est-à-dire plus de 3,3 milliards de personnes (source ONU). Ces chiffres montrent bien qu’il s’agit pour les villes d’une situation pour laquelle il n’existe pas de modèle préétabli.

Decentralization Decentralization or decentralisation is the process of redistributing or dispersing functions, powers, people or things away from a central location or authority.[1][2] While centralization, especially in the governmental sphere, is widely studied and practiced, there is no common definition or understanding of decentralization. The meaning of decentralization may vary in part because of the different ways it is applied.[3] Concepts of decentralization have been applied to group dynamics and management science in private businesses and organizations, political science, law and public administration, economics and technology. History[edit] The word "centralization" came into use in France in 1794 as the post-French Revolution French Directory leadership created a new government structure. Decentralization was one of ten Megatrends identified in this best seller. According to a 1999 United Nations Development Programme report: Overview[edit] Systems approach[edit] Goals[edit] Processes[edit]

AudaCities Audacities : Gouverner et innover dans la ville numérique réelle , une expédition portée par la Fing et l’IDDRI. Présentation La Smart City a longtemps constitué l’horizon de l’innovation numérique urbaine, avant que ne survienne ce phénomène nouveau de la "Disruption", qui caractérise l’approche déstabilisante adoptée par les grandes plateformes numériques pour se développer dans les villes. C’est dans ce paysage urbain troublé que la question des rapports entre innovation et gouvernance s’est imposée à nous. Après un an de travaux, voici donc réunis dans cette synthèse générale les principaux enseignements de l’expédition Audacities. Télécharger le Cahier Audacities Veille Urbaine - Groupe Diigo

Breaking Free of The Hero Myth | Maya Zuckerman The world is changed, I feel it in the water, I feel it in the earth. I smell it in the air. Much that once was is lost; for none now live who remember it. Lady Galadriel: Lord of the Rings - Fellowship of the Rings - Film, Adapted from JRR Tolkien's epic trilogy. We've come a long way; we humans and the way we interact with narrative. Those ancient tales served as teaching tools for our elders to explain the wonders and horrors of the world around them, to teach children what it takes to become an adult, and to perpetuate their tribe's legacy. With very little change, we can easily recognize the same hero's journey model in our 21st-century mass media. As we move from adolescence to adulthood we all want to go to "the wilderness", escape our ordinary worlds and go on a quest through challenges and wonders, finding our boons and elixirs then returning as heroes and adults to the ordinary world. So why alter a working formula? Image courtesy of adbusters.org

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