background preloader

Da Vinci's Vitruvian Man of math - James Earle

Da Vinci's Vitruvian Man of math - James Earle
Pico della Mirandola’s Oration on the Dignity of Man Numberphile did a great explanation of “Squaring the Circle” See James Earle's other Lesson. After Rome was destroyed, people were wary of attachment to physical beauty. As Christianity gained traction, Romans instead began to focus on the metaphysical beauty of virtue, and art began to follow suit. Related:  Italian Renaissance

L’empreinte des mathématiques dans la peinture classique et moderne | Les mathématiques dans la vie quotidienne! Problématique La section d’or dans les peintures de Leonardo da VinciLe point et la droite a Wassily KandinskyLa géométrie dans la peinture de Picasso (Les trois musiciens) L’art est une activité humaine, le produit de cette activité ou l’idée que l’on s’en fait, s’adresse délibérément aux sens, aux émotions et à l’intelligence. On peut dire que l’art est le propre de l’homme, ce qui le distingue au sein de la nature, et que cette activité n’a pas de fonctions clairement définies. Effectivement, les définitions de l’art varient largement selon les époques et les lieux, et aucune d’entre elles sont universellement acceptées. La section d’or dans les peintures de Leonardo da Vinci I) « La Joconde » de Leonardo Da Vinci Le nombre d’or : c’est l’utilisation la plus discutée du tableau de Leonardo da Vinci « La Joconde » : la tête, comme le reste du corps, sont composée selon le rapport d’or – rapport divin, comme disait Da Vinci. La photografie est inserée en Geogebra. Like this:

The man in charge of modernising the Uffizi | Apollo Magazine Eike Schmidt is the most high-profile of the new directors appointed to run Italy’s leading museums. He talks to Apollo about his sensitive reforms of the Uffizi and keeping up the pace of change Eike Schmidt is a busy man. Schmidt is one of 20 new directors, seven of whom are non-Italians, who were appointed to lead Italian museums and heritage sites by the Italian culture minister Dario Franceschini in August 2015 (only one of the 20, Anna Coliva at the Galleria Borghese in Rome, was a reappointment; 10 further appointments were made in February 2017). It is the imported cultural leaders who face the greatest scrutiny, and none more so than Schmidt. ‘I think, considering the tradition of Italy, the tradition of omertà, which is the opposite,’ he says, ‘that I’d rather have too much transparency. It is a singular circumstance in which to open one’s account as a museum director. ‘We’ve used the works of art to guide people,’ says Schmidt. Annunciation (before 1560), Plautilla Nelli.

A Brief History of Rococo Art: Rococo painting — artnet Insights Rococo painting, which originated in early 18th century Paris, is characterized by soft colors and curvy lines, and depicts scenes of love, nature, amorous encounters, light-hearted entertainment, and youth. The word “rococo” derives from rocaille, which is French for rubble or rock. Rocaille refers to the shell-work in garden grottoes and is used as a descriptive word for the serpentine patterns seen in the Decorative Arts of the Rococo period. Pair of Louis XV chairs, sold at Koller Auktionen Zürich on Thursday, March 21, 2013 After the death of Louis XIV, the French court moved from Versailles back to their old Parisian mansions, redecorating their homes using softer designs and more modest materials than that of the King’s grand baroque style. Instead of surrounding themselves with precious metals and rich colors, the French aristocracy now lived in intimate interiors made with stucco adornments, boiserie, and mirrored glass.

The Atlantic slave trade: What too few textbooks told you - Anthony Hazard The Atlantic slave trade sent slaves to various locations in the world. What effect did this forced migration have on these areas? Visit the Mariner’s Museum Captive Passage website. Gain a greater understanding of life aboard the slave ships at PBS. What do North America, the Caribbean, Brazil, Europe and Africa all have in common? Are their myths and misconceptions about slavery?

Les maths, ça peut être aussi beau que l'art pour notre cerveau Observer une belle formule mathématiques active les mêmes zones du cerveau que contempler une œuvre d'art. Les deux provoquent une réaction au niveau du cortex préfrontal, dans ce qu'on peut appeler le cerveau émotionnel. Des chercheurs de l'University College de Londres ont d'abord demandé à 15 mathématiciens de noter 60 formules et équations selon une échelle allant de -5 à +5, classant les expressions comme laides, neutres ou belles, explique l'étude publiée sur le site Frontiers in Human Neurosciences. Quinze jours plus tard, les chercheurs ont fait subir aux mathématiciens une IRM fonctionnelle et leur ont remontré les équations. Celles qui étaient notées comme étant les plus belles provoquaient une activité dans le cortex préfrontal, celui qui «voit» la beauté des choses et est habituellement sollicité devant une toile de maître ou un morceau de musique. La BBC rapporte les propos du professeur Semir Zeki, auteur leader de l'étude: Alice Bru Partagez cet article

GIORGIO VASARI'S LIVES OF THE ARTISTS This page will, in time, contain all of Giorgio Vasari's Lives of the Artists, all in unabridged English translations. Each Life will be supplimented by illustrations and a bibliography. Comments and suggestions are welcome. Please note that the undersigned claims all rights and privileges under current copyright laws. Grumpy Art Historian How Magellan circumnavigated the globe - Ewandro Magalhaes Interested in learning more about Ferdinand Magellan? This link is a great starting place! This History site about Portuguese explorer Magellan is also full of great information. This presentation by Laurence Bergreen, the author of Over the Edge of the World: Magellan’s Terrifying Circumnavigation of the Globe, a book that recounts every detail of the expedition also is full of information about this important voyage. Learn more about the Treaty of Tordesillas and how it pushed Spain to try and find a western route to the Spice Islands.

Les mathématiques, un courant artistique comme les autres Rating: 4.7/5 (3 votes cast) Alors que les “grandes vacances” commençaient, PodcasScience a fait le choix de ne pas cesser d’emettre et de profiter de cette période plus calme pour aborder des sujets plus légers, expérimenter ou tout simplement s’éloigner de l’objectivité habituellement de rigueur dans nos dossiers pour se rapprocher de ce que certains appelleraient le billet d’humeur. Le sujet que je vous propose aujourd’hui n’est pour sur pas léger, n’est pas spécialement une expérimentation, mais sera partiellement subjectif… “Arts et Sciences”, deux concepts souvent rapprochés, dans l’esprit pour le plus grand bonheur, dans la réalisation souvent pour le plus grand malheur. Je dévore ces expositions qui tentent de rapprocher ces deux activités humaines qui me tiennent à coeur et suis sans cesse déçu. Visite guidée Un artiste qui fait des math… Images des mathématiques a présenté un interview d’un artiste qui justement a mis les mathématiques au centre de son oeuvre. L’art figuratif

Art 109 Renaissance to Modern | Westchester Community College The Valve - A Literary Organ | Phantasmagoria: Spirit Visions, Metaphors, and Media Into the Twenty-first Century << Better Than Ezra? | Front Page | Kurt Vonnegut, RIP >> Phantasmagoria: Spirit Visions, Metaphors, and Media Into the Twenty-first Century Posted by Jenny Davidson, Guest Author, on 04/10/07 at 08:08 PM This is a guest post by Jenny Davidson. You may know her from her blog, Light Reading. Phantasmagoria: Spirit Visions, Metaphors, and Media Into the Twenty-first Century by Marina Warner (Oxford University Press), 469pp., £18.99 At one point in Marina Warner’s stimulating new book on the history of spirit and its embodiments in modern Europe, the author asks to see a sample of ectoplasm captured from a medium in a 1939 séance and catalogued in the archives of the Society for Psychical Research. The term Fantasmagorie seems to have been coined by the showman-inventor Etienne-Gaspard Robertson in Paris during the years immediately following the Revolution. Nobody coming across this work without prior knowledge would be able to date it to the late eighteenth century.

Histoire des arts vs mathématiques Par Julie Anne ...les amours impossibles ? C'est en tout cas ce que semblent penser certains de nos collègues matheux dès lors qu'on ose leur souffler qu'il serait peut-être envisageable d'entremêler les deux. Un peu de théorie pour commencer En guise d'introduction : « Quand Art rime avec Maths » de Francine Velmer (Laboratoire Arithmétique et Algorithmique expérimentale, Université Bordeaux 1, Talence). Quand art rime avec maths de Francine Delmer « Mathématiques et Art », cette exposition qui eut lieu en 2007 à l'Université Paris XII – Créteil a voulu donc montrer les liens entre les deux ; on parle même de « symbiose entre peinture et mathématiques ». Mathématique et art Propositions d'activités Sur le site disciplinaire des mathématiques de l'académie de Lille Histoire des arts & mathématiques

Italian Renaissance Art (1400–1600) | Art History Teaching Resources Images: Donatello, David, mid-fifteenth centuryBrunelleschi, Dome for Florence Cathedral, 1420–35Brunelleschi, San Lorenzo, mid-fifteenth centuryMasaccio, Trinity, c. 1425Masaccio, Tribute Money, c. 1427Leonardo da Vinci, Mona Lisa, c. 1505Leonardo da Vinci, Last Supper, c. 1495Raphael, School of Athens, c. 1510Raphael, Madonna of the Meadows, c. 1505Michelangelo, Sistine Chapel Ceiling and Creation of Adam, c. 1510Michelangelo, David, 1501–4Titian, Venus of Urbino, 1538Parmigianino, Madonna of the Long Neck, 1534-1540Michelangelo, Sistine Chapel Last Judgment, 1537-1541Sofonisba Anguissola, Self-Portrait at the Easel, 1556Sofonisba Anguissola, Portrait of the Artist’s Sisters, 1555Annibale Carracci, The Beaneater, 1584-1585Annibale Carracci, Mystic Marriage of St. Catherine, 1585-1587 The Renaissance section sometimes presents difficulties for a couple reasons. Glossary: Renaissance: meaning “rebirth,” the Renaissance refers to the art of Europe made between 1300–1600.

Related: