Book Creator - Gör kreativa böcker på ett enkelt sätt

Användningsområden och funktioner I appen Book Creator kan du skapa enkla, kreativa böcker där du kombinerar bild, film, text och ljud. Spela in din egen röst eller lägg på musik till en sida i boken. Eller varför inte både inläst text och musik? Det går nämligen att lägga till flera ljud på en och samma sida. Du kan lägga till filmer från ditt eget bildarkiv och du kan rita. Jag gillar att appen har utvecklats över tid. Det som gjort att jag vurmar lite extra för Book Creator, är att det går att lägga till film. För att läsa eller publicera boken lokalt i din enhet, behöver du en annan app. I visningsläget i appen ”My books” finns en knapp i övre högra hörnet där det står ”Support”. I skrivande stund, läs 16 nov 2014, har du fler val att ta ställning till när du kommer in i appen under ”+”. Vad vill du göra? Kombinera befintliga böcker. Om du vill importera, har du två val. Om du vill dela, har du verktyg för detta här. Nedan ser du hur det ser ut om du duttat på ”Pages” i övre menyraden.

Related:  skrivdavidjohansson3APPAR, IPAD, YOU TUBE OCH LÄNKAR

Dikter, meningar, texter och berättelser fixas Alla elever i åk 2 har fått egna läsfixare att använda när vi läser och jobbar med texter. Den senaste tiden har det arbetats flitigt utifrån En läsande klass-materialet med dikter av bl.a. Fröding och Strindberg. Ord har samlats på vår detektivtavla. iMovie Användningsområden I biografin över Steve Jobs beskrivs hur han tog illa vid sig när iPaden fick kritik för att vara passiviserande för användaren, att den kanske var bra för att surfa på, lyssna på musik och titta på film, men inte för eget kreativt skapande. Han såg då till Apple utvecklade bl a iMovie och Garageband, två program i iLife-serien för dator som omvandlades till iPadformat. Med iMovie för iPad har det aldrig varit enklare att berätta genom film.

Scribble Press - Skapa böcker med text, egna bilder, foton eller stickers Användningsområden I Scribble Press skapar du böcker. I appen kan man köpa till extra stickers för att skapa bilder i böckerna, men den ursprungliga versionen räcker långt. Recension av Strip Designer - Gör egna serietidningar Användningsområden I Strip Designer kan du med dina foto göra serietidningssidor. Vill man verkligen göra en serie med bilder istället för foto kan man låta eleverna måla bilder som man fotar eller ännu hellre använda ett bildredigeringsprogram/app som gör fotot serietidningslikt. Appen får 5 i betyg för att den är så heltäckande och enkel att använda.

Recension av Popplet Användningsområden Appen är ett stilrent tankekartsverktyg. Du kan brainstorma, göra diagram eller andra uppställningar av information, göra listor, anteckningar, scrapbooking, reseplaner, fotoalbum, collage, portfolios, presentationer mm. Du kan välja färger, storlek/form och innehåll på tankebubblorna ganska fritt vilket gör appen väldigt användbar. Det går dessutom att binda ihop dem precis hur du vill eller inte binda ihop alls. När du är klar är det lätt att maila iväg din tankekarta som en pdf-fil eller jpeg-fil.

Lyssna och läs - För den första lästräningen Användningsområden Lyssna och läs innehåller möjligheter för den första läsinlärningen. Barnen kan träna begrepp (ordkunskap), alfabetet och att hitta rätt ord. Detta med att hitta rätt ord kan tränas på flera olika sätt och därför går det lätt att anpassa efter elevens förkunskaper. Recension av Stavningslek 2 - Träna din läsförmåga och förbättra din stavning Användningsområde I denna app tränar och utvecklar man sin språkliga medvetenhet genom att höra hur bokstäver låter, bokstavsordning och hur man sätter ihop dem till ord. Detta är uppföljaren av Stavningslek, där man lär sig att känna igen bokstäver och sätta ihop dem till ord. För att använda denna app bör man ha tagit ytterligare ett kliv i sin läsutveckling då jag anser att den vänder sig till de barn som knäckt koden och kommit igång med sin läsning. Appen innehåller tre delar/spel, där du i varje del tränar din förmåga att stava på olika sätt. De tre olika delarna är att man ska sortera bokstäver/ord i bokstavsordning, en bilbana där man ska stava ord rätt, samt det klassiska spelet hänga gubbe fast här i form av en fågel.

Youblisher – gör dina pdf till bläddringsbara webbtidningar Youblisher – gör dina pdf till bläddringsbara webbtidningar Upptäckte en väldigt bra webbtjänst idag. En gratis möjlighet att göra dina pdf-filer bläddringsbara som en tidning fast på webben. Blir ju definitivt riktigt bra! Du hittar tjänsten på youblisher.com och det går helt enkelt ut på att du skapar en användare, laddar upp önskad pdf och sedan gör programmet resten och ger dig en länk som du enkelt kan sprida, t ex via blogg, e-post etc. Barnsidan. Matte, klockan, svenska och engelska. Tycker ditt barn att det är tråkigt att träna på multiplikationstabellen och de andra räknesätten? Här hittar du massor av roliga länkar, till övningar och roliga mattespel! Klicka nedan på den blåfärgade texten för att komma till önskat område.

Recension av Puppet Pals Användningsområden Är du sugen på att spela in och regissera dina egna pjäser? Här får du en enkel lösning. Att spela in egna pjäser, utan att själv vara med på riktigt uppe på en scen, tycker nog många elever är skönt.