Recension av iMovie - Enkelt att skapa film

Användningsområden I biografin över Steve Jobs beskrivs hur han tog illa vid sig när iPaden fick kritik för att vara passiviserande för användaren, att den kanske var bra för att surfa på, lyssna på musik och titta på film, men inte för eget kreativt skapande. Han såg då till Apple utvecklade bl a iMovie och Garageband, två program i iLife-serien för dator som omvandlades till iPadformat. Med iMovie för iPad har det aldrig varit enklare att berätta genom film. Jag ger appen betyget 5 för att det är en sådan fantastiskt enkel inkörsport till filmredigering. iPad är gratis på nyinköpta iPads. Funktioner Det finns två val när man vill skapa en ny film, antingen ett ”nytt projekt”, eller en ”ny trailer”. När man skapar ett nytt projekt börjar man dock från början och har full frihet att skapa utifrån egna idéer. Det går att spela in berättarröst till sin film, en funktion som är mycket enkel och funktionell. Tänk utanför appen Använd webbpublicering! Undervisningens syfte

iMovie på iPad Igår hade alla sjuor och åttor på en temadag. Ett av passen var att lära sig iMovie på iPad tillsammans med mig. Insåg då att det hänt en del i iMovie, så jag funderade på att kanske göra en liten instruktionsvideo. Senare på dagen så satt jag och läste nya inlägg i en av alla iPad-frupperna på Facebook och där var det några som efterlyste filmredigeringsfunktioner, funktioner som jag "upptäckt" att de numera fanns i iMovie. Den är i 2 delar: Del 1 - vi startar appen, väljer ett tema, tittar på vad de olika delarna är (granskningsruta, media-arkiv, redigeringsfält), hur man infogar videoklipp (både direkt med kameran och tidigare filmat material), ändra ordning på klippen, hur man trimmar och klipper i videoklippen, övergångar, slowmotion och frysa filmklipp, ändra ljudvolym, ändra "färgton" på klipp&bilder