Strip Designer

Strip Designer
Användningsområden I Strip Designer kan du med dina foto göra serietidningssidor. Vill man verkligen göra en serie med bilder istället för foto kan man låta eleverna måla bilder som man fotar eller ännu hellre använda ett bildredigeringsprogram/app som gör fotot serietidningslikt. Funktioner Välj layout på din sida, 1-9 rutor, eller skapa egen layout med upp till 12 rutor.Förbered foto och välj dem från ditt album, ladda ner från facebook eller ta foto direkt i den ruta du vill ha dem.Ändra storlek och flytta bilden till var du vill ha den i rutan.Rita på dina foto eller gör bilden helt från grunden.Infoga pratbubblor eller effektbubblor med din egen text.Ändra storlek och rotera bubblorna.150 ”Klistermärken” att använda eller skapa själv utav dina foto.Zooma under tiden du arbetar.Dela på Twitter, Facebook eller Flickr.Exportera som pdf. Tänk utanför appen Använd appen för att förbereda en film då man behöver ha scenerna planerade innan och i kronologisk ordning. Undervisningens syfte

Recension av Popplet Användningsområden Appen är ett stilrent tankekartsverktyg. Du kan brainstorma, göra diagram eller andra uppställningar av information, göra listor, anteckningar, scrapbooking, reseplaner, fotoalbum, collage, portfolios, presentationer mm. Du kan välja färger, storlek/form och innehåll på tankebubblorna ganska fritt vilket gör appen väldigt användbar. Det går dessutom att binda ihop dem precis hur du vill eller inte binda ihop alls. När du är klar är det lätt att maila iväg din tankekarta som en pdf-fil eller jpeg-fil. Funktioner Via videoklippet kan du se Popplets alla möjligheter via datorn. Tänk utanför appen Det går att lägga in bilder från albumet och genom att ta direkt så varför inte be eleverna gå på insamlingsjakt. Undervisningens syfte Sv Få tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang för skilda syften. Sv Utveckla språket för att kunna tänka, kommunicera och lära. Hi Utveckla en kronologisk överblick. Förmågor som eleverna ska utveckla Eleverna tycker till

"Självständigt läsande föds ur den gemensamma läsningen" För mig har det alltid varit oerhört viktigt att vara medveten om att läsning består av flera delar och att vi måste vara mycket tydliga med vårt syfte i läsundervisningen. Eftersom jag undervisar de allra yngsta så är en mycket viktig del i min läsundervisning att få eleverna att knäcka läskoden. Att förstå den tekniska sidan av läsningen genom att kunna koppla ljud- bokstav, ljuda ihop ljuden till ord och så småningom automatisera färdigheten och då läsa med flyt. Denna process går väldigt snabbt för en del elever medan andra behöver mycket träning. För att träna avkodningen i skolan schemalägger vi alltid parläsning ganska många veckor in på höstterminen. Vår medvetna strukturerade undervisning i att utveckla läsförståelse tar sin utgångspunkt i högläsningen. I åk 1 har vi en läslära som vi utgår ifrån. Nytt för i år är att vi kommer att arbeta ämnesövergripande med SV/SO/NO. I vårat klassrum lämnas ingen elev ensam i sitt lärande och i sin läsning.

Recension av Puppet Pals Användningsområden Är du sugen på att spela in och regissera dina egna pjäser? Här får du en enkel lösning. Skådespelarna kan du ställa utanför scenen så syns de inte vid inspelning. Appen får 5 i betyg av mig. Funktioner I gratisversionen finns det 7 st befintliga figurer. Tänk utanför appen Räknesagor är ypperliga att göra i det här verktyget. Eleverna kanske vill återberätta ett studiebesök eller en spännande utflykt de varit på så att föräldrar och andra också kan få ta del av deras upplevelse. Efter faktainsamlande kring djur kan man låta olika djur mötas för att diskutera sin lik- och olikheter. Eleverna kan berätta religiösa berättelser från t ex gamla testamentet. Undervisningens syfte Bl Få erfarenhet av visuell kultur där film ingår. Bl Utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa. Sv Utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära. En Mspr SvA Utveckla tilltro till sin förmåga att använda språket i olika situationer och för skilda syften. Eleverna tycker till

LPP Lässtrategier VT 14 Långsiktig planering "Läsfixarna" GS och Ts År 1-6 Under tydlig lärarledning kommer du att få lära dig använda de fem lässtrategier som Martin Widmarks " En läsande klass" bygger på: Spågumman, reportern, detektiven, konstnären, och Cowboyen. Att lära sig lässtrategier är ett långsiktigt mål där man lär i social samvaro av och med varandra. Mitt syfte med undervisningen: Du ska kunna samtala och reflektera över texters innehåll och genre. Förmågor som ska utvecklas enligt LGR 11: Genom undervisningen ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: Kopplingar till läroplan Sv tala och samtala i olika sammanhang, Sv läsa, förstå och reflektera över olika texter, Sva tala och samtala i olika sammanhang, Sva läsa, förstå och reflektera över olika texter, Ko samspela med andra, Ko tolka olika former av kommunikativa uttryck, Centralt innehåll enligt LGR 11: Sv 1-6 Kommunikation för olika syften. Kunskapskrav för förmågan i ämnet enligt LGR 11: Centrala begrepp Lässtrategier Förutspå, ställa hypoteser Reda ut oklarheter

iMovie Användningsområden I biografin över Steve Jobs beskrivs hur han tog illa vid sig när iPaden fick kritik för att vara passiviserande för användaren, att den kanske var bra för att surfa på, lyssna på musik och titta på film, men inte för eget kreativt skapande. Han såg då till Apple utvecklade bl a iMovie och Garageband, två program i iLife-serien för dator som omvandlades till iPadformat. Med iMovie för iPad har det aldrig varit enklare att berätta genom film. Jag ger appen betyget 5 för att det är en sådan fantastiskt enkel inkörsport till filmredigering. iPad är gratis på nyinköpta iPads. Funktioner Det finns två val när man vill skapa en ny film, antingen ett ”nytt projekt”, eller en ”ny trailer”. När man skapar ett nytt projekt börjar man dock från början och har full frihet att skapa utifrån egna idéer. Det går att spela in berättarröst till sin film, en funktion som är mycket enkel och funktionell. Tänk utanför appen Använd webbpublicering! Undervisningens syfte

EN LÄSANDE KLASS GP Bild för iPad Marble Math Junior Användningsområden Alla har väl någon gång spelat Labyrint som barn. Med hjälp av två rattar gäller det att få en liten kula förbi en massa hål och komma till mål. Själv lyckades jag aldrig klara mig speciellt långt men i appen Marble Math Junior går det äntligen att få revansch, samtidigt som matematikkunskaperna blir bättre. Själva spelmomentet är inte speciellt svårt. Även om uppgifterna liknar varandra är banorna aldrig exakt likadana, vilket gör att spelet håller ganska länge och det upplevs inte som upprepande. Jag anser att appen är bäst lämpad för lågstadiet, men att några arbetsområden kan bli en aning svåra. Eleverna i min klass (årskurs 1) har använt denna app ganska mycket. En användare behöver aldrig fastna på en bana, tack vare att det går att välja att få ett lösningsförslag, eller helt enkelt hoppa till nästa bana. Detta är en bra app men många inställningsmöjligheter som mina elever gärna återkommer till. Funktioner Undervisningens syfte Förmågor som eleverna ska utveckla

Math Bingo Användningsområden Sugen på färdighetsträning av varje räknesätt för sig eller kombinerat? Här får du en bingobricka med 5×5 rutor och du fyller den efter hand med markörer som är animerade små, söta monsterfigurer (Bingo Bugs). Spelet är väldigt enkelt att starta. När du fått bingo får du, som belöning, ett litet monster. Jag tycker inte att appen är särskilt nytänkande, men den tränar färdigheter och eftersom det finns bra möjlighet att utmana sig själv genom att följa sina resultat hela vägen, så ger jag appen en fyra. Funktioner 5 st profiler och 8 st avatarer. Koppling till Lgr11 Jag har svårt att koppla appen till syfte och förmågor i Lgr 11 och får istället konstatera att den kan fungera för att arbeta med det centrala innehållet i matematik för åk 3: ”De fyra räknesättens egenskaper och samband.” Eleverna tycker till Inlägg på Ipadpanelen.se från Eskelhems skola 4-6

Lyssna och läs - För den första lästräningen Användningsområden Lyssna och läs innehåller möjligheter för den första läsinlärningen. Barnen kan träna begrepp (ordkunskap), alfabetet och att hitta rätt ord. Via inställningar kan man göra andra anpassningar så som nivå och antalet kort som ska visas. Nivåerna är: Enstaviga ord utan konsonantförbindelser.Tvåstaviga ord utan konsonantförbindelser.Ord med konsonantförbindelser.Lite svårare längre ord.Blandat svåra och lätta ord. Apptillverkaren har gjort flera appar som passar till den första läsinlärningen, begreppsinlärningen eller taluppfattningen. Funktioner 10 st olika språk.Ljud av/på.Versaler/gemener.5 st olika svårighetsnivåer.4, 6, 9 eller 12 st kort åt gången.Blå, grön eller svart bakgrund.Belöning i form av bilder av/på. Tänk utanför appen Då man kan byta språk kan man utnyttja appen till att lära sig nya ord på annat språk. Undervisningens syfte Sv Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Sv SvA Utveckla sitt tal och skriftspråk. Sv Läsa

Scribble Press - Skapa böcker med text, egna bilder, foton eller stickers Användningsområden I Scribble Press skapar du böcker. I appen kan man köpa till extra stickers för att skapa bilder i böckerna, men den ursprungliga versionen räcker långt. Appen innehåller både färdiga mallar (på engelska) och möjlighet att skapa helt själv utifrån en blank bok. De färdiga mallarna är lucktexter på engelska. Jag har upptäckt att detta är ett utmärkt sätt att utöka elevernas engelska ordförråd. Det går att redigera den engelska texten när man skapat boken. När boken är klar kan du maila en länk till boken, lägga upp på den på Facebook, Twitter och i iBooks eller på Scribble Press hemsida. Man kan skapa ett eget gratiskonto som lärare på hemsidan och där skapa gruppkonto för sina elever. Jag använder ofta appen tillsammans med elever med läs- och skrivsvårigheter. En av de stora fördelarna med Scribble Press är att det är enkelt att skapa en fin bok för alla elever oavsett årskurs eller ämne. Appen får 4 i betyg av mig, som skulle vara 5 om det gick att tala in egen text.