Strip Designer

Strip Designer
Användningsområden I Strip Designer kan du med dina foto göra serietidningssidor. Vill man verkligen göra en serie med bilder istället för foto kan man låta eleverna måla bilder som man fotar eller ännu hellre använda ett bildredigeringsprogram/app som gör fotot serietidningslikt. Appen får 5 i betyg för att den är så heltäckande och enkel att använda. Barnen behöver inte ens en presentation av appen. De bara ”kör igång”. Funktioner Välj layout på din sida, 1-9 rutor, eller skapa egen layout med upp till 12 rutor.Förbered foto och välj dem från ditt album, ladda ner från facebook eller ta foto direkt i den ruta du vill ha dem.Ändra storlek och flytta bilden till var du vill ha den i rutan.Rita på dina foto eller gör bilden helt från grunden.Infoga pratbubblor eller effektbubblor med din egen text.Ändra storlek och rotera bubblorna.150 ”Klistermärken” att använda eller skapa själv utav dina foto.Zooma under tiden du arbetar.Dela på Twitter, Facebook eller Flickr.Exportera som pdf.

Related:  APPAR, IPAD, YOU TUBE OCH LÄNKARBild

Recension av Popplet Användningsområden Appen är ett stilrent tankekartsverktyg. Du kan brainstorma, göra diagram eller andra uppställningar av information, göra listor, anteckningar, scrapbooking, reseplaner, fotoalbum, collage, portfolios, presentationer mm. Du kan välja färger, storlek/form och innehåll på tankebubblorna ganska fritt vilket gör appen väldigt användbar. Det går dessutom att binda ihop dem precis hur du vill eller inte binda ihop alls.

Recension av Photogene - Bildredigera lätt och fantasifullt Användningsområden Photogene for iPad är en lättanvänd bildredigeringsapp. Det finns många funktioner i appen. Recension av Puppet Pals Användningsområden Är du sugen på att spela in och regissera dina egna pjäser? Här får du en enkel lösning. Jag älskar när jag kan integrera det digitala på ett naturligt sätt, att kunna använda digital teknik även om det inte finns 1-1 i klassrummet. Jag hittade Plickers för en tid sen, men har väntat på att appen ska uppdateras för att få de funktioner som jag eftersökte. Plickers är ett responsverktyg som utgår både från en webbsida och en app. iMovie Användningsområden I biografin över Steve Jobs beskrivs hur han tog illa vid sig när iPaden fick kritik för att vara passiviserande för användaren, att den kanske var bra för att surfa på, lyssna på musik och titta på film, men inte för eget kreativt skapande. Han såg då till Apple utvecklade bl a iMovie och Garageband, två program i iLife-serien för dator som omvandlades till iPadformat.

Recension av Comic Life - Gör en egen serie Användningsområden I Comic Life kan du välja med att skapa och bygga upp en serie från grunden eller att välja en färdig grundmall. När du trycker på plustecknet i översta vänstra hörnet på startsidan, väljer du ”Create a new Comic”. Då kommer upp några mallar som du kan bläddra mellan. Jag tänkte berätta hur man bygger upp en serie från en tom mall. Tryck på den första vita tomma mallen. Marble Math Junior Användningsområden Alla har väl någon gång spelat Labyrint som barn. Med hjälp av två rattar gäller det att få en liten kula förbi en massa hål och komma till mål. Själv lyckades jag aldrig klara mig speciellt långt men i appen Marble Math Junior går det äntligen att få revansch, samtidigt som matematikkunskaperna blir bättre. Själva spelmomentet är inte speciellt svårt.

Adventskalender 2013 - Thinglink Eftersom det börjar närma sig jul så börjar tankarna kring den digitala adventskalendern dyka upp, både i mitt huvud och diskussioner i FB-grupper. I år har jag tänkt att använda mig av online-sidan Thinglink I Thinglink kan man skapa interaktiva bilder genom att ladda upp en bild och sen lägga dit olika taggar på den med hänvisningar till olika webbsidor. T ex kan man länka till olika Youtubeklipp, en googlesite med en uppgift, bilder eller musik, så länge det finns en webblänk så fungerar det. Hur gör man då? Man går in på Thinglink.com och skapar där ett gratiskonto. När man gjort det kommer man till sin startsida där alla ens interaktiva bilder kommer att ligga, uppe i högra hörnet hittar man nu knappen "Create", tryck där!

Barnsidan. Matte, klockan, svenska och engelska. Tycker ditt barn att det är tråkigt att träna på multiplikationstabellen och de andra räknesätten? Här hittar du massor av roliga länkar, till övningar och roliga mattespel! Klicka nedan på den blåfärgade texten för att komma till önskat område. Du och ditt barn kommer inte att bli besvikna! Det finns även lite länkar till spel och övningar om klockan. Matematik

Recension av Cover Creator - Skapa ett tidningsomslag Användningsområden Cover Creator är en kreativ app. I denna tillverkar du framsida till en tidning eller en poster. Tidningsomslagen ser mycket verkliga ut. Du börjar med att välja en bild från fotoalbumet eller ta en bild. Därefter justerar du bilden genom att zooma eller rotera bilden. del 17 Ju mer man använder datorer i skolan, desto fler tillfällen kommer det att bli då lärare och elever publicerar texter och annat material på nätet. Det största problemet brukar då vara att man inte har rättigheter till de bilder som man tänkt använda. Ett sätt att lösa problemet är att fotografera själva och använda egna bilder, men det är inte altid möjligt.