Recension av Strip Designer - Gör egna serietidningar

Användningsområden I Strip Designer kan du med dina foto göra serietidningssidor. Vill man verkligen göra en serie med bilder istället för foto kan man låta eleverna måla bilder som man fotar eller ännu hellre använda ett bildredigeringsprogram/app som gör fotot serietidningslikt. Funktioner Välj layout på din sida, 1-9 rutor, eller skapa egen layout med upp till 12 rutor.Förbered foto och välj dem från ditt album, ladda ner från facebook eller ta foto direkt i den ruta du vill ha dem.Ändra storlek och flytta bilden till var du vill ha den i rutan.Rita på dina foto eller gör bilden helt från grunden.Infoga pratbubblor eller effektbubblor med din egen text.Ändra storlek och rotera bubblorna.150 ”Klistermärken” att använda eller skapa själv utav dina foto.Zooma under tiden du arbetar.Dela på Twitter, Facebook eller Flickr.Exportera som pdf. Tänk utanför appen Använd appen för att förbereda en film då man behöver ha scenerna planerade innan och i kronologisk ordning. Undervisningens syfte

Recension av Photogene - Bildredigera lätt och fantasifullt Användningsområden Photogene for iPad är en lättanvänd bildredigeringsapp. Det finns många funktioner i appen. Funktioner Välj mellan olika upplösningar, 200–5616 pixlar.Photogene erbjuder många delningsfunktioner vilket jag anser är väldigt positivt med appen. Tänk utanför appen Skapa symmetriska bilder med hjälp av funktionen ”reflektion” eller gör en bildkalender med dagens datum. Undervisningens syfte Bi Arbeta med bildredigering genom att framställa och presentera egna bilder. Bi Diskutera och kritiskt granska olika bildbudskap. Sv Utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära. Sv Stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. En Utveckla en allsidig kommunikativ förmåga. Förmågor som eleverna ska utveckla Bi Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap. Bi Skapa bilder med digital teknik. Bi Undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder. Sv En Formulera sig och kommunicera i tal och skrift. Sv Sh Söka information från olika källor och värdera dessa.

Recension av Book Creator - Gör kreativa böcker på ett enkelt sätt Användningsområden och funktioner I appen Book Creator kan du skapa enkla, kreativa böcker där du kombinerar bild, film, text och ljud. Spela in din egen röst eller lägg på musik till en sida i boken. Eller varför inte både inläst text och musik? Det går nämligen att lägga till flera ljud på en och samma sida. Du kan lägga till filmer från ditt eget bildarkiv och du kan rita. Jag gillar att appen har utvecklats över tid. Det som gjort att jag vurmar lite extra för Book Creator, är att det går att lägga till film. För att läsa eller publicera boken lokalt i din enhet, behöver du en annan app. I visningsläget i appen ”My books” finns en knapp i övre högra hörnet där det står ”Support”. I skrivande stund, läs 16 nov 2014, har du fler val att ta ställning till när du kommer in i appen under ”+”. När du allra först kommer in i appen Book Creator ser du en kort instruktionsbok, dutta på den och du får en fullständig genomgång av alla funktioner i text och bild. Tänk utanför appen Ladda ner appen

Recension av Popplet Användningsområden Appen är ett stilrent tankekartsverktyg. Du kan brainstorma, göra diagram eller andra uppställningar av information, göra listor, anteckningar, scrapbooking, reseplaner, fotoalbum, collage, portfolios, presentationer mm. Du kan välja färger, storlek/form och innehåll på tankebubblorna ganska fritt vilket gör appen väldigt användbar. Det går dessutom att binda ihop dem precis hur du vill eller inte binda ihop alls. När du är klar är det lätt att maila iväg din tankekarta som en pdf-fil eller jpeg-fil. Funktioner Via videoklippet kan du se Popplets alla möjligheter via datorn. Tänk utanför appen Det går att lägga in bilder från albumet och genom att ta direkt så varför inte be eleverna gå på insamlingsjakt. Undervisningens syfte Sv Få tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang för skilda syften. Sv Utveckla språket för att kunna tänka, kommunicera och lära. Hi Utveckla en kronologisk överblick. Förmågor som eleverna ska utveckla Eleverna tycker till

Recension av Comic Life - Gör en egen serie Användningsområden I Comic Life kan du välja med att skapa och bygga upp en serie från grunden eller att välja en färdig grundmall. När du trycker på plustecknet i översta vänstra hörnet på startsidan, väljer du ”Create a new Comic”. Då kommer upp några mallar som du kan bläddra mellan. Jag tänkte berätta hur man bygger upp en serie från en tom mall. Tryck på den första vita tomma mallen. Jag tycker att denna app har varit lätt att använda för de elever som jag arbetat med. Funktioner Dela genom att skriva ut, maila (jpg/pdf), iTunes, Dropbox eller ladda upp på Twitter eller Facebook.18 st fotofilter.10 st seriebakgrunder.60 st textstilar.Hämta foton från bildmappen eller ta kort med kameran inne i appen.Rotera och ändra storlek genom att använda två fingrar.Öppna serien i appar som Dropbox, Evernote, iBooks… Tänk utanför appen Denna app inbjuder verkligen till att tänka utanför appen: Matte: Gör räknesagor. Undervisningens syfte Sv SvA Uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Tips!

Recension av Stavningslek 2 - Träna din läsförmåga och förbättra din stavning Användningsområde I denna app tränar och utvecklar man sin språkliga medvetenhet genom att höra hur bokstäver låter, bokstavsordning och hur man sätter ihop dem till ord. Detta är uppföljaren av Stavningslek, där man lär sig att känna igen bokstäver och sätta ihop dem till ord. För att använda denna app bör man ha tagit ytterligare ett kliv i sin läsutveckling då jag anser att den vänder sig till de barn som knäckt koden och kommit igång med sin läsning. Appen innehåller tre delar/spel, där du i varje del tränar din förmåga att stava på olika sätt. I det första spelet ska du sortera bokstäver/ord i bokstavsordning. Det andra spelet är ett bilspel där du ska stava till ordet som visas och sägs. Bilarnas hastighet ställs automatiskt när man väljer svårighetsgrad men skillnaden är liten. Innan man börjar spela väljer man mellan kategorierna mat, djur, verktyg i hushåll och blandade ord. Det tredje spelet är det klassiska spelet hänga gubbe fast i en annan form, här hänger du en fågel.

Recension av Puppet Pals Användningsområden Är du sugen på att spela in och regissera dina egna pjäser? Här får du en enkel lösning. Skådespelarna kan du ställa utanför scenen så syns de inte vid inspelning. Appen får 5 i betyg av mig. Funktioner I gratisversionen finns det 7 st befintliga figurer. Tänk utanför appen Räknesagor är ypperliga att göra i det här verktyget. Eleverna kanske vill återberätta ett studiebesök eller en spännande utflykt de varit på så att föräldrar och andra också kan få ta del av deras upplevelse. Efter faktainsamlande kring djur kan man låta olika djur mötas för att diskutera sin lik- och olikheter. Eleverna kan berätta religiösa berättelser från t ex gamla testamentet. Undervisningens syfte Bl Få erfarenhet av visuell kultur där film ingår. Bl Utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa. Sv Utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära. En Mspr SvA Utveckla tilltro till sin förmåga att använda språket i olika situationer och för skilda syften. Eleverna tycker till

Recension av Cover Creator - Skapa ett tidningsomslag Användningsområden Cover Creator är en kreativ app. I denna tillverkar du framsida till en tidning eller en poster. Tidningsomslagen ser mycket verkliga ut. Du börjar med att välja en bild från fotoalbumet eller ta en bild. Därefter justerar du bilden genom att zooma eller rotera bilden. Oavsett om du väljer en mall eller vill skapa allt från början, så har du samma redigeringsverktyg i en spalt till höger. TEXT: Välj mellan flera färdiga titlar och rubriker på engelska. STAMPS: Välj bland olika stämplar som hjärtan, blommor, pratbubblor och siffror. DRAW: Ett ritverktyg. TYPE: Skriv dina egna texter. EDIT: Markera en egenskriven text för att ändra texten och dess utformning. UNDO: Ångra. REDO: Gör om. DELETE: Markera och ta bort. SHARE: Delningsfunktion med mail. SAVE: Spara till kamerarullen. RESET: Ta bort allt och börja om. HELP: Hjälpfunktion. När man valt en bild och börjat redigera, kan man inte ändra bild. Något jag dessutom saknar är att kunna redigera färdiga titlar. Funktioner

Recension av Mosaic - Pärlbricka för egna mönster eller med mallar Recensionen är uppdaterad 2014-02-20 Användningsområden Detta är en app som består av en pärlbricka där du inte riskerar att tappa bort alla pärlor och där finmotoriken inte behöver vara fullt så utvecklad som när du bygger på en riktig. När du börjar använda den får du valen att bygga efter ett givet mönster eller hitta på eget. Appen kan ge barn träning i att kopiera. Jag skulle vilja att man själv kunde bestämma storleken på pärlplattan så att den lättare kan fylla mina behov när jag skapar eget. Funktioner Pärlbrickor med färdiga mönster eller tomma för egna kreationer.Hjälpfunktion som visar exakt var pärlorna ska placeras.2 st storlekar på pärlorna.8 st färger att välja på: svart, vit, gul, grön, röd, blå, brun och rosa/lila.Bakgrundsmusik av/på och ljudeffekter av/på.Spara till appens galleri.Dela via mejl, Facebook eller Mosaics publika galleri. Tänk utanför appen Kanske kan man även använda detta till att skriva enkla noter och göra molekyler.

iMovie Användningsområden I biografin över Steve Jobs beskrivs hur han tog illa vid sig när iPaden fick kritik för att vara passiviserande för användaren, att den kanske var bra för att surfa på, lyssna på musik och titta på film, men inte för eget kreativt skapande. Han såg då till Apple utvecklade bl a iMovie och Garageband, två program i iLife-serien för dator som omvandlades till iPadformat. Med iMovie för iPad har det aldrig varit enklare att berätta genom film. Jag ger appen betyget 5 för att det är en sådan fantastiskt enkel inkörsport till filmredigering. iPad är gratis på nyinköpta iPads. Funktioner Det finns två val när man vill skapa en ny film, antingen ett ”nytt projekt”, eller en ”ny trailer”. När man skapar ett nytt projekt börjar man dock från början och har full frihet att skapa utifrån egna idéer. Det går att spela in berättarröst till sin film, en funktion som är mycket enkel och funktionell. Tänk utanför appen Använd webbpublicering! Undervisningens syfte

Recension av Aurasma - Förstärkt verklighet som eleverna själva skapar Användningsområden Aurasma låter dig enkelt och snabbt tagga bilder, objekt eller byggnader och låta dessa få liv med hjälp av ditt eget digitala innehåll. Låter det krångligt? Det är det inte och eleverna kommer älska möjligheten att inte bara publicera sitt material via länkar och hemsidor utan även genom att placera ut bilder och video geografiskt eller knutet till en viss symbol eller bild. Så här kan det se ut när man hittar en sk. Aura med digitalt innehåll. Bildkälla: Låt mig ge dig ett exempel på hur Aurasma skulle kunna användas i ett projekt i skolan. Eleverna sätter sen upp sina bilder på en vägg i klassrummet. Filmen nedan visar hur elever och lärare på Shaw Wood Primary School använder sig av Aurasma. Vill du testa? Ett tips är att märka saker som är kopplade till en Aura med en symbol, förslagsvis det lila A som är logotypen för Aurasma. Funktioner Tänk utanför appen Man kan även ha skattjakt. Undervisningens syfte

Recension av Fotobabble - Talande fotografier Användningsområden Fotobabble är en enkel app att använda. Ta ett fotografi med iPaden, spela in din röst (max 1 min) så att rösten passar ihop med det som fotografiet visar, lägg eventuellt till text och dela därefter ditt talande fotografi med andra. Betyget blir 4 eftersom jag tycker att Fotobabble får bild, text och ljud att samspela och att appen ger förutsättningar till att eleverna får vara kreativa och kommunicera sitt lärande. Funktioner Röstinspelning, 30 sek – 5 min beroende på vad man väljer i förväg.Välj olika bakgrunder till din bild. Tänk utanför appen Undervisningens syfte Lgr 11 Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande. Förmågor som eleverna ska utveckla Här är ett urval av förmågor eftersom Fotobabble kan användas i alla ämnen som finns i Lgr11: Sl Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp.