background preloader

Zadie Smith's 10 Rules of Writing

Zadie Smith's 10 Rules of Writing

Che cos'é la comunicazione multimediale - Nicola Amato Web Page Quando parliamo di multimedialità ci riferiamo alla compresenza e interazione di più mezzi di comunicazione in uno stesso supporto informativo. Si parla di contenuti multimediali , specie in ambito informatico, quando per comunicare un'informazione riguardo a qualcosa ci si avvale di molti media, diversi tra loro, quali possono essere le immagini in movimento di un video, le immagini statiche delle fotografie, la musica e il testo; i nuovi media insomma. Ad esempio, un' enciclopedia multimediale, come può essere la famosissima “Wikipedia” su Internet, a differenza di una normale enciclopedia cartacea, permette di associare ad ogni voce non solo la sua spiegazione testuale, ma anche fotografie, disegni esplicativi, filmati, suoni, commenti audio, etc. Concetti molto legati alla comunicazione multimediale sono quelli dell'interattività e dell'ipertestualità, che andremo a vedere nei prossimi paragrafi. Multimedialità e interattività Ma vediamo meglio di che cosa si tratta. Ipermedialità

Neil Gaiman's 8 Rules of Writing By Maria Popova In the winter of 2010, inspired by Elmore Leonard’s 10 rules of writing published in The New York Times nearly a decade earlier, The Guardian reached out to some of today’s most celebrated authors and asked them to each offer his or her commandments. After Zadie Smith’s 10 rules of writing, here come 8 from the one and only Neil Gaiman: WritePut one word after another. For more timeless wisdom on writing, see Kurt Vonnegut’s 8 rules for a great story, David Ogilvy’s 10 no-bullshit tips, Henry Miller’s 11 commandments, Jack Kerouac’s 30 beliefs and techniques, John Steinbeck’s 6 pointers, and Susan Sontag’s synthesized learnings. Image by Kimberly Butler

Scrivere per il web Anche nella comunicazione di impresa ogni strumento deve avere il suo linguaggio. Scrivere un discorso è diverso da scrivere una brochure. Scrivere il bilancio annuale della società è diverso da scrivere una presentazione o un documento tecnico. Così, non si possono fare una pagina o un sito web prendendo testi pensati e scritti per la carta e salvandoli in html. Ma nel caso della scrittura online è tutto molto più complicato, perché Internet si evolve in continuazione e non si fa in tempo ad elaborare non tanto delle regole quanto delle idee, che queste sono già superate. All'inizio, le pagine erano lunghi testi su fondo grigio mentre oggi ci assalgono con la forza e i colori di uno spot. A lungo, la scrittura è stata la vera cenerentola di Internet, stretta da una parte dalla programmazione e dalla tecnica, dall'altra dal predominio della grafica. Eppure imparare a scrivere per il web è particolarmente importante e urgente.

9 Creative Storytelling Tools That Will Make You Wish You Were A Student Again Learning Apps & Tools | Feature 9 Creative Storytelling Tools That Will Make You Wish You Were A Student Again By Kim Fortson10/22/12 For many students, writing a novel summary is not exactly a glamorous assignment. But writing a novel summary using a timeline-based storytelling platform with embedded original content, hyperlinks, videos, and pictures might just make developing re-cap of A Christmas Carol interesting, argues Lake Geneva Middle School language arts teacher Rob Granger. In lieu of standard re-caps, Granger asks his students to create Meographs, four-dimensional narratives that contextualize stories using maps to provide time and place references to original content. T.H.E. According to Bellow, students can share these stories with, at the very least, their peers, but also with friends and family and on social networks, “So there’s a real audience out there who can find their stories as well.” 1. 2. 3.

L’allegra confusione dei racconti Josh Rolnick, The Millions, Stati Uniti Non sono uno di quegli scrittori che hanno sempre voluto fare lo scrittore. Chiedetelo a mia madre: io volevo diventare un entomologo. “Allora”, disse l’agente, “i suoi racconti mi piacciono. Sta lavorando a un romanzo?”. Ero seduto nella prestigiosa Dey House, l’ottocentesca sede vittoriana dell’Iowa writers’ workshop, davanti a un agente letterario, il quinto o il sesto da quando ero arrivato ad Iowa City. Me l’aspettavo, quella domanda. No, pensai, guardandola dall’altra parte della scrivania, non ce l’ho un romanzo. Lei inarcò le sopracciglia: “Continua”. Tutto qui. Non sono, però, uno di quegli scrittori che hanno sempre voluto fare lo scrittore. Feci domanda per lavorare al Daily Targum, il giornale studentesco. Seduto da solo alle cinque di mattina con una merendina al cioccolato e una tazza di caffè amaro, aspettando l’arrivo dei quotidiani, cercavo di immaginare un futuro diverso. C’era una nuova opzione. Era un saggio convincente.

Project-Based Learning Idea: Students Build Photo-Poems Thanks to the electronic revolution, graphic images surround us. No matter where you turn, a constant bombardment of posters, billboards, photographs, televised images, and more seems to assault your retinas. Seen from one point of view, this flood of images can easily overpower the senses. Here’s a powerful example of a poem-photo combination that can inspire unlimited possibilities for writing. Skateboarding Sometimes I glide, soar, weave Duck under heavy, mournful branches Decorated in fragile autumn leaves Like so many brilliant orange faeries Until I reach my destination: An abandoned bridge to read under, A coffee shop or candy shop, Or just an empty lot to carve across Sometimes I skate As fast as I possibly can Until the world blurs into a colorful blend Of distractions, possibilities, ideas. This photo-poem combination suggests any number of writing possibilities.

L'Indice dei Libri del Mese - Scrivere bene significa leggere bene Domenica, 09 Febbraio 2014 L’ora di italiano di Luca Serianni Hanno avuto ampia risonanza mediatica i recenti dati della rilevazione internazionale Ocse-Pisa (2012) sulle competenze dei quindicenni in matematica, scienze e lettura, ossia la capacità di comprendere un testo (“literacy skills”), effettuando le necessarie inferenze. L’Italia segna un certo miglioramento rispetto alle indagini precedenti, ma si colloca pur sempre al di sotto della media. La comprensione di un testo scritto nella propria lingua non è solo una competenza richiesta dalla carriera scolastica: è un requisito di cittadinanza consapevole, che riguarda l’intera massa degli adolescenti e che dunque non ricade solo sulle spalle degli insegnanti di lettere, ma interpella la società nel suo insieme. Va ripensata la vetusta pratica del tema, che resiste nonostante le critiche siano antiche. Ho lasciato da parte, intenzionalmente, il testo letterario, che tanta parte occupa dell’ora di italiano.

3 Strategies to Improve Student Writing Instantly Editor's Note: A version of this post first appeared on Techie Teacher and Character Coach. "But Miss Parrish, I can't think of anything to write!" Haven't we all heard similar lines in our classrooms? We see hesitant writers sit with a pencil in their hands and a paper on their desks, almost as if they have been handicapped by the task we asked them to do. How is it that some students have so much to say when talking out loud, but when a pencil is put into their hand they suddenly hesitate, struggle and have nothing to say? How can you help those hesitant writers eliminate the "handicap" or barrier that suddenly appears when asked to write? The answer is to simply have them produce "writing" without technically "writing" at all. Strategies That Work 1. Have your student stand up while you sit in his or her seat. 2. Identify a way that your students can audio record themselves "speaking" their essay rather than "writing" it. 3. Communication Before Craft

ScriptXpert Script Search - Asylum A New Way to Break into the Industry and Sell Your Screenplay The Asylum is a motion picture production, financing, and worldwide distribution studio that fully finances and produces 15-25 titles per year. Its North American home entertainment division has released over three hundred titles to date. Their credits include Sharknado, Mega Shark vs. Crocosaurus, and Paranormal Entity. The top genres The Asylum seeks are Thriller, Horror, Sexy Comedy, and Disaster, and they are a production company that’s serious about finding new material to produce. The ScriptXpert Script Search aims to discover new material on behalf of leading Production Companies, Producers and Execs, with the possibility of the selected screenwriter’s script getting optioned and/or purchased and produced. The team at ScriptXpert evaluates, rates and generates abridged coverage for each submission. Ready to get started? Step 1. You may send in your script(s) anytime before the final submission date. Step 2. Thriller Horror

Related: