background preloader

MUTO a wall-painted animation by BLU

MUTO a wall-painted animation by BLU

Screen Actors Guild Awards: Watch the stage being set for Sunday The statuette is called the Actor for a reason; the Screen Actors Guild Awards are all about the performance. But that doesn’t mean the setting will be bare bones. The 18th annual awards ceremony takes place Sunday at the Shrine Auditorium and Expo Hall near downtown Los Angeles. In the week leading up to the ceremony, the hall has been the center of frenetic work to complete the transformation. Massive lighting trusses already have been raised into place. A temporary stage, with a distinctively Art Deco feel, has been erected. PHOTOS: Top SAG nominees The Times has captured the construction so far, with more to come, in the time-lapse video above. The race to watch is outstanding performance by a cast in a motion picture, the guild’s equivalent of the Academy Awards' top prize. The SAG Awards, which are telecast live at 5 p.m. Nominated for outstanding performance by an ensemble in a drama series are “Boardwalk Empire,” “Breaking Bad,” “Dexter,” “Game of Thrones” and “The Good Wife.”

"Le Carrosse" de Xavier Veilhan Xavier Veilhan, mai 2009 "Il y a un an, lorsque Laurent Le Bon et Jean-Jacques Aillagon m’ont invité à succéder à Jeff Koons, je ne savais pas à quel point Versailles allait envahir ma vie : cette exposition est une occasion formidable de présenter mon travail à grande échelle, de par sa taille et le public concerné. Il faut se confronter aux désirs mis en forme par nos ancêtres, montrer comment nos propres désirs peuvent les prolonger et les compléter, sans innocence, mais avec la fraîcheur des ambitieux. Déployée principalement à l’extérieur du château sur un axe Est Ouest, ma proposition est composée d’un ensemble d’œuvres produites pour l’occasion formant un pointillé contemporain qui partage en deux le domaine magistralement dessiné par Le Nôtre. L’art est un outil de vision au travers duquel il faut regarder pour comprendre notre passé, notre présent et notre futur." Une œuvre-exposition Le Carrosse, une commande du Cnap

La décomposition du mouvement - Histoire analysée en images et œuvres d’art Contexte historique La technique de la photographie offre aux scientifiques des possibilités nouvelles. A partir des années 1870, le Français Etienne-Jules Marey (1830-1904) et dans son sillage l’Américain Eadweard Muybridge (1830-1904) se servent d’instantanés photographiques pour décomposer le mouvement des êtres vivants. En dissociant, en figeant, en analysant les poses successives de leurs modèles, les deux hommes peuvent capturer le détail des activités sportives ou des gestes de la vie courante. Analyse des images Marey, passionné par la locomotion humaine et animale, est l’inventeur en 1882 du fusil photographique et de la « chronophotographie », qui permettent de linéariser sur une même plaque le déplacement d’un sujet muni, pour les besoins de l’expérience, de plusieurs points réfléchissants sur les bras et les jambes. Interprétation Les travaux révolutionnaires de Marey et Muybridge ont eu immédiatement des applications. Bibliographie Pour citer cet article Glossaire Liens

Proun Raum (1923) – El Lissitzky (1890-1941) | Design Luminy À la fin de l’année 1920 jusqu’en 1923, El Lissitzky a appelé toutes ses œuvres artistiques des prouns (projets pour l’affirmation du nouveau). Pour lui, proun faisait allusion à cette « étape de processus de création de la forme nouvelle qui naît d’une terre fertilisée par les cadavres de la peinture et de l’artiste. » Ces prouns devaient être au service de la construction du monde nouveau. À l’UNOVIS de Vitebsk, Lissitzky développe paradoxalement un suprématisme tridimensionnel. En effet, le suprématisme pictural est la planéité absolue, sans apparence de volume. L’artiste transpose le suprématisme plan en suprématisme architectural. Les prouns représentent des modèles originaux de l’architecture nouvelle, des expériences architectoniques. Lissitzky est le pionnier de la création d’espace pour exposer des tableaux.

Guerrila Girls - Archives of Women Artists, Research and Exhibitions A collective of feminist visual artists active since 1985. The Guerrilla Girls appeared on the contemporary art scene in 1985. Scandalized by the feeble presence of female artists (less than 8%) at An International Survey of Painting and Sculpture, an exhibition held at the Museum of Modern Art in New York, these female visual artists formed a group to deplore the sexism and racism at work in art institutions. This group of militants is composed of anonymous women creators who work in all disciplines. Among their modes of expression (handouts, meetings, performances, videos, books), the one that they make most use of, perhaps inspired by Barbara Kruger, is large posters that they stick on advertising hoardings.

Écho artpress 472 : les Ombres de Christian Boltanski Par Didier Semin. Extrait de Didier Semin, Boltanski, artpress, 1988. Exposition Christian Boltanski. Dans notre numéro de décembre, Nicolas Bourriaud interviewe Christian Boltanski à l’occasion de son exposition au Centre Pompidou. « J’ai tellement raconté de fausses anecdotes que je n’ai plus de souvenirs de jeunesse », écrit Christian Boltanski. Pour Freud, le « souvenir d’enfance » est presque par essence un souvenir écran qui vient, par association, se substituer à la réminiscence d’une scène autrefois vécue sur le mode pénible. Enchaînés de la caverne En installant sa vie dans la fiction – avec notamment le récit en 1969 « d’un accident qui ne [lui] est pas encore arrivé » –, Boltanski ne s’est pas engagé sur la voie d’un délire mythomane, mais au plus près de ce que nous percevons comme notre réalité quotidienne. Pas une mort mais des morts, et qui dansent Didier Semin Couv. : Christian Boltanski, Théâtre d’ombres, 1984.

(page 188) Kara Walker. Gone: An Historical Romance of a Civil War as It Occurred b'tween the Dusky Thighs of One Young Negress and Her Heart. 1994 This wall installation, first exhibited in Walker's 1994 New York debut, inaugurated the artist's signature medium: black cut-out silhouettes of caricatures of antebellum figures arranged on a white wall in uncanny, sexual, and violent scenarios. In reviving the eighteenth-century cut-paper silhouette to critique historical narratives of slavery and the ongoing perpetuation of ethnic stereotypes, Walker has transformed the craft into a new type of epic history painting. In the work's elaborate title, "Gone" refers to Margaret Mitchell's 1936 novel Gone with the Wind, set during the American Civil War. While Walker’s narrative begins and ends with coupled figures, the chain of tragicomic, turbulent imagery refutes the promise of romance and confounds conventional attributions of power and oppression.

TV cello, 1976 by Nam June Paik :: | Art Gallery of NSW (page 142-143 ouvrage art moderne et art contemporain) Nam June Paik was a pioneer of video installation in the early 1960s. Associated with the international conceptual movement Fluxus, Paik regularly collaborated with other Fluxus artists such as Joseph Beuys and George Maciunas. In 1976 John Kaldor invited Paik and his collaborator, the cellist Charlotte Moorman to create a Kaldor Public Art Project in Australia. As part of the project Moorman played the ‘TV cello’. ‘TV Buddha’ was also made in Sydney in 1976 using an old wooden Maitreya (Buddha of the future) from the Kaldor collection.

Related: