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Travaux Pratiques Arduino

Travaux Pratiques Arduino
Introduction La plateforme utilisée pour les travaux pratiques est la carte Arduino. Préliminaires installez sur votre poste de travail l'environnement de développement Arduino installez sur votre poste de travail l'environnement de développement Processing optionnel : installez l'éditeur de montage Fritzing. Documentation Premières Manipulations Dans cette première partie, vous allez tester quelques programmes (appelés sketch) de base et les montages associés. Clignotement d'une LED Cette première manipulation permet de s'acclimater avec l'atelier Arduino, au chargement du programme sur la carte. L'Arduino Uno est équipé de 13 entrées-sorties digitales (0,1) d'une tension de 0V ou 5V. Cette manipulation montre la configuration d'une ES (13) en mode sortie (OUTPUT) et le positionnement en 0 ou 1 (LOW pour 0V et HIGH pour 5V). explications, code et montage (CIRC01) Gradation d'une LED avec le PWM Boutons poussoirs explications, code et montage (CIRC07) Liens Related:  Arduino

MoletteSouris Montage de la molette d'une souris (contribution de Alban MEFFRE) Les souris PS2 ou USB endommagées contiennent des composants intéressants (molette, contacteur, rouleau ou émetteur/recepteur infrarouge) pour des manipulations simples mais instructives. La molette de souris est un roue dentée avec des 2 contacts légèrement décalés pour détecter le sens de la rotation. Chaque impulsion compte pour une rotation d'une fraction de tour. Voici le montage et le programme pour expérimenter avec une molette sur l'Arduino Débuter avec Arduino! - Chapter Zero «tronixstuff Hello world! Updated 24/11/2012 Please join with us as we learn about electronics and the Arduino! So let’s get started… There are over fifty chapters in this series, however you should start here (chapter zero). Getting Started with Arduino (Massimo Banzi) and also assume a basic knowledge of electronics. If you would prefer an off-line method of learning, or would like a great book on the topic – consider my book “Arduino Workshop” – it’s the best book on the market for a complete beginner to learn about Arduino. First of all, let’s breakdown the whole system into the basic parts. Arduino is an open source physical computing platform based on a simple input/output board and a development environment that implements the Processing language (www.processing.org). So, we have hardware and software. Our software is the IDE – software very similar to a word-processor, but can send the Arduino program (or “sketch”) to the micro controller. Now for the Arduino itself. Great! How did you go? Notes:

Hobby Robotics Camera Axe Motor Sensor Contest With this competition I’m focusing community attention on getting better motor controller support into the Camera Axe 5 sooner, while rewarding the winner with some free hardware. I now have a working Camera Axe motor sensor prototype and I’m looking for help making it more useful for photographers. Why would you want to connect one or two motors to the Camera Axe? Well, this would let you control a pan/tilt head and automate taking very high resolution panoramas, or you could put your camera on a rail and take very cool time-lapse photos. The person who gives what I judge to be the most help contribution related to the Camera Axe motor sensor will win two motor sensors with motors from the Camera Axe store when they are released, or $100 credit to buy whatever you want on the store. Here are some examples of what I’d consider a helpful contribution: Those are just a few ideas to get you thinking so don’t let that limit your thinking. Permalink Useful links:

technologies et sciences des ingénieurs - du raisonnement jusqu'au code : algorithmie et Blockly@rduino L'algorithmie est l'expression d'une suite d'opérations élémentaires aboutissant à une résolution de problème, quel que soit le domaine : mathématique, programmation, organisation, etc.Celle-ci se fait en langage naturel, et est donc accessible à tous les élèves, mais la vraie difficulté vient de sa traduction par étapes successives pour aboutir au langage machine. Heureusement les compilateurs ont été créés pour que nous n'abordions jamais ce langage machine... A ce propos, pour tout savoir des différents langages, les nuances entres les termes et que faisons nous à quel moment, je vous conseille la lecture de cet article très complet de Wikipedia : www.wikiwand.com/fr/Compilateur La première étape est de faire écrire par les élèves l'attendu de leur système : le robot doit suivre la ligne Puis leur demander de décomposer : quand il détecte une ligne noire, il tourne Mais concrètement que fait le système ? Du bloc au code Donc la nouvelle question est comment arriver jusqu'au code ?

NRF24L01-2.4GHz-HowTo Having two or more Arduinos be able to communicate with each other wirelessly over a distance opens lots of possibilities:Remote sensors for temperature, pressure, alarms, much moreRobot control and monitoring from 50 feet to 2000 feet distancesRemote control and monitoring of nearby or neighborhood buildingsAutonomous vehicles of all kinds These are a series of 2.4 GHz Radio modules that are all based on the Nordic Semiconductor nRF24L01+ chip. (Details) The Nordic nRF24L01+ integrates a complete 2.4GHz RF transceiver, RF synthesizer, and baseband logic including the Enhanced ShockBurst™ hardware protocol accelerator supporting a high-speed SPI interface for the application controller. The low-power short-range (200 feet or so)Transceiver is available on a board with Arduino interface and built-in Antenna for less than $3! See it here. NOTE! Many users have had trouble getting the nRF24L01 modules to work. Range?? More Information on these pages: YD_nRF24L01_Receive_JoyStick

[ Wikidébrouillard ] Animer une premiere séquence Arduino avec des enfants De Wikidebrouillard. Présentation de l'expérience Cette page "tuto" / piste pédagogique est un retour d'une expérience réalisée lors de Futur en seine 2013. A la fin de cet atelier de 45 minutes, les enfants étaient en mesure de modifier directement le code de programmation des arduinos. Matériel Pour un groupe de 6 enfants : 3 boites noires ou rouges 3 Arduinos (avec les câbles !) La préparation 1. Percez le passage de led sur votre boite, et y coller la led Connectez celle-ci à arduino comme ceci : 2. Suivez ce tutoriel : Ardublock et créez à l'aide des blocks le code de base suivant : Explications Les Tests Pédagogiques Il existe plusieurs types d'approches autour d'arduino. nous en avons sélectionné 2 : l'approche "dite du TP" Après plusieurs tests d'animation, il s'avère que la méthode du type "Travaux Pratiques", utilisée généralement lors des ateliers arduinos grand public ne fonctionne pas, par manque d'aspect ludique, trop théorique etc... Pas à pas 1. la découverte 2. 3. etc ...

Système Adafruit apprentissage Introducing Bluefruit EZ-Link The ultimate serial Bluetooth link & wireless Arduino programmer We are excited to add another product to our growing Adafruit Bluefruit line, this time its the Bluefruit EZ-Link: the best Bluetooth Serial Link device ever made. Adafruit 2.8" Color TFT Touchscreen Breakout v2 Color! Add some jazz & pizazz to your project with a color touchscreen LCD. Wireless Music Veto Button for your Office Exercise your right to skip songs in the office! This project uses the comically large "big red button" to cast your negative vote for the music that's playing on Spotify. Adafruit NeoPixel Überguide Everything you always wanted to know about Adafruit NeoPixels but were afraid to ask NeoPixels are “intelligent” full-color RGB LEDs that can be controlled and chained from a single microcontroller pin. Connecting a 16x32 RGB LED Matrix Panel to a Raspberry Pi How to connect a 16x32 RGB LED display to your Raspberry Pi This tutorial uses C code to drive the display. A look inside!

10 Breadboard Projects For Beginners Before you start making the projects, you should understand the functioning of every project to know what are you really doing. For this you need to know about important electronics components used in a circuit. So here is a brief description of all the electronic components used in the projects. I have left the ones that are not used in the projects and are too complicated to understand. Check out randofo's Basic Electronics guide that teaches you almost everything about basic electronics. (1) Resistor: A resistor is a device that reduces current in a circuit by offering obstruction to the flow of electrical current. (2) Capacitor: A capacitor is a device that stores electricity inside it when it is supplied and gives it out in a circuit when there is a loss in electricity. (3) Transistor: A transistor is a device that amplifies a small current applied on its base pin to produce a large current that flows between the collector and emitter pins. (4) Integrated Circuit (IC): (5) Diode:

Tutoriels Arduino - Ethernet + SD Whatsit? We just got the latest version of the Arduino Ethernet shield with a MicroSD card slot and I promised Bill Greiman I'd try out the latest version of his SdFatLib library so I decided to code up a simple Webified file browser. Its a quicky project and demonstrates what you can do, but it isn't 100% perfect so you should be ready to modify it if you'd like to do other stuff, 'K? This is a good beginning to a logging web-monitor, or remote storage system. Get familiar Initializing Micro-SD card on an Ethernet shield The latest Arduino Ethernet shield comes with a handy MicroSD card slot so that you can store and retrieve data through the shield. Be sure to have the very latest version of SdFatLib , as you'll need some of the newer capabilities! First thing to note is that the SS (Slave Select) pin for the card is digital 4 (although as of the writing of this mini-tutorial, the schematic hasn't been updated, you'll have to trust me!) uint8_t r = card.init(SPI_HALF_SPEED); To: List files

technologies et sciences des ingénieurs - piloter Arduino par Scratch2 Voici comment faire piloter les entrées/sorties de l'interface Arduino par le logiciel Scratch. Il suffit de lancer en même temps un petit logiciel (s2aio) qui va ainsi vous permettre d'aborder la programmation avec tous les niveaux de public. Le principe Le logiciel Scratch2 va activer des broches (ou PIN) des cartes Arduino en entrée ou sortie pour vous permettre de contrôler vos montages. Le logiciel s2aio Une fois le dossier décompressé, vous exécutez le fichier s2aio.exe pour qu'une interface vous aide à gérer la carte Arduino et lancer Scratch2. Scratch2 va pouvoir envoyer des commandes qui seront transférées par le biais de s2aio (le script d'origine), il ne reste donc plus qu'à lancer Scratch2 pour découvrir de nouvelles fonctionnalités. Pré-requis logiciels Il n'y en a pas vraiment car le logiciel complémentaire nécessaire (Python) est maintenant portabilisé dans le dossier du logiciel s2aio. - le décompresser avec le logiciel libre 7.zip (

Adding Bluetooth to Your Arduino (+Light Sensor) We are a group of hackers working on a project that allows you to communicate with your Arduino project using an Adafruit nRF8001 Bluetooth module. For another version of this guide, check out our blog at Step 1: Introduction Arduino is a cool platform because you can easily interact with your projects from your computer. Step 2: THE BLUETOOTH BOARD We will be using the Adafruit nRF8001 breakout board, though there are several great bluetooth breakout boards and shields on the market. Once you have purchased your bluetooth board, you need to solder the included header pins into the holes on the breakout board. Of course this picture doesn't include the breadboard. Step 3: SPI, REQ, RDY, and RST Pins (Optional) If you don't have the Arduino UNO like in the schematic, pay close attention to the Arduino pin number that you connect the wires to. SPI is a useful communication standard because it only requires 3 pins. ---------------RDY and RST---------------

Programmer-Arduino / Arduino Ce chapitre présente le langage Arduino, son vocabulaire ainsi que la structuration d'un programme écrit en Arduino. Le langage de programmation Un langage de programmation 1 est un langage permettant à un être humain d'écrire un ensemble d'instructions (code source) qui seront directement converties en langage machine grâce à un compilateur (c'est la compilation). L'exécution d'un programme Arduino s'effectue de manière séquentielle, c'est-à-dire que les instructions sont exécutées les unes à la suite des autres. Voyons plus en détail la structure d'un programme écrit en Arduino. La structure d'un programme Un programme Arduino comporte trois parties : la partie déclaration des variables (optionnelle) la partie initialisation et configuration des entrées/sorties : la fonction setup () la partie principale qui s'exécute en boucle : la fonction loop () Dans chaque partie d'un programme sont utilisées différentes instructions issues de la syntaxe du langage Arduino. Coloration syntaxique Exemple

Arduino « Robert's Blog Understanding the Pin-Out The image below (from arduino.cc) shows the pin out of the 8×8 LED Matrix LD-1088BS. Basically, this schema shows that: column 1 is controlled by pin 13column 2 is controlled by pin 3column 3 is controlled by pin 4…row 1 is controlled by pin 9row 2 is controlled by pin 14row 3 is controlled by pin 8… The next image shows where each pin is located. Pin 1 is in the lower left corner in this picture, pin 8 in the lower right corner, pin 9 in the upper right corner and pin 16 in the top left corner. Green = pinsCyan (light blue) = columnsRed = rows The next picture shows where the rows and columns are located, i.e. the first row (r1) and first column (c1) start at the top left. Driving the LEDs CAUTION: Before you put any voltage on pins make sure you limit the current through the LEDs by using a resistor. Now, how does one turn on a particular LED? Let’s say we want to turn on the top right LED, i.e. where row 1 and column 1 intersect.

Tutoriels Arduino en 5 Minutes - Leçon 9 - Programmation des plateformes Arduino en utilisant un EDI différent - Blogue RobotShop Menu des leçons : Programmation visuelle Ces solutions alternatives offrent à l’utilisateur la possibilité de créer des programmes graphiquement au lieu d’écrire du code (texte). Programmation habituelle Elle vous permet de coder normalement (texte), mais elle fournit également une interface et des fonctionnalités différentes pour aider à améliorer votre expérience, en facilitant certaines tâches avancées qui ne sont généralement pas possibles avec l’EDI de l’Arduino. Programming sur Android Ceux-ci vous permettent de programmer votre Arduino à partir d’une plate-forme Android. Arduino Droid Étiquettes: ArduBlock arduino-ide codebender eclipse ide minibloq modkit s4a scratch-for-arduino Tutoriels Arduino visual-programming visual-studio

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