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How Not to Study Gender in the Middle East

How Not to Study Gender in the Middle East
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Des milliers de travailleurs à temps partiel seront victimes de la réforme du chômage Economie Valérie habite à Liège. Elle travaille dans l’horeca, à mi-temps : 20 heures/semaine, souvent le week-end, depuis 11 ans pour le même employeur. Elle gagne 900 euros par mois. Pas grand-chose pour élever - seule - ses deux grands garçons. Valérie est l’un de ces travailleurs à temps partiel qui vont subir de plein fouet le durcissement des règles du chômage, dénonce la députée fédérale Ecolo Zoé Genot. Tout d’abord, la procédure de contrôle de l’Onem a été revue. Il y a ensuite la limitation dans le temps des allocations d’insertion, anciennement appelées allocations d’attente et destinées aux jeunes à leur sortie des études. Enfin, le renforcement de la dégressivité des allocations de chômage n’épargne pas non plus les travailleurs à temps partiel.

After the Arab Spring, the taboo on homosexuality remains by Brian Whitaker When the European parliament issued a critical report on Egypt's human rights record in 2008, the Mubarak regime responded with nationalistic fury. The Muslim Brotherhood, on the other hand, sided with Europe. "Respect of human rights is now a concern for all peoples," its parliamentary spokesman, Hussein Ibrahim, declared at the time. That Islamist movements, or at least the more mainstream ones, should take an interest in human rights is not especially surprising. It's a similar story in Tunisia now where the moderately Islamist Ennahda party dominates the post-revolution government. Dilou's remarks, though, confused and homophobic as they might seem, also suggest that Islamists -- some of them at least -- are beginning to shift their ground. Unintentionally, perhaps, Dilou's remarks also raised a tricky question for Tunisia's "distinctive" society. Arab societies today are in a similar position. To continue denying that gay Arabs exist, though, is increasingly difficult.

Nulle part ailleurs aussi peu de travailleurs d'origine étrangère qu'en Belgique Belgique Nulle part ailleurs en Europe les personnes d'origine étrangère ne sont aussi désavantagées sur le marché du travail qu'en Belgique, écrivent De Standaard et Het Nieuwsblad mardi sur base de chiffres analysés par le bureau européen de statistiques Eurostat. Sur les citoyens nés en-dehors de l'Union européenne, moins de deux tiers (62%) étaient actifs l'an dernier sur le marché du travail. C'est beaucoup moins que dans la population générale, dont 73% travaillent (moyenne UE: 76%). Dans aucun autre pays européen les travailleurs d'origine étrangère ne sont aussi désavantagés qu'en Belgique, ressort-il des chiffres. "Ces mauvais chiffres sont en partie dus au profil spécifique de nos migrants: beaucoup sont venus ici pour travailler dans l'industrie, mais ce secteur est en perte de vitesse", explique Koen Van Laer, professeur à l'université de Hasselt et spécialisé dans la diversité sur le marché du travail.

Why Do They Hate Us? - By Mona Eltahawy In "Distant View of a Minaret," the late and much-neglected Egyptian writer Alifa Rifaat begins her short story with a woman so unmoved by sex with her husband that as he focuses solely on his pleasure, she notices a spider web she must sweep off the ceiling and has time to ruminate on her husband's repeated refusal to prolong intercourse until she too climaxes, "as though purposely to deprive her." Just as her husband denies her an orgasm, the call to prayer interrupts his, and the man leaves. After washing up, she loses herself in prayer -- so much more satisfying that she can't wait until the next prayer -- and looks out onto the street from her balcony. She interrupts her reverie to make coffee dutifully for her husband to drink after his nap. In a crisp three-and-a-half pages, Rifaat lays out a trifecta of sex, death, and religion, a bulldozer that crushes denial and defensiveness to get at the pulsating heart of misogyny in the Middle East. Yes: They hate us. Hatred of women.

8743 travailleuses(rs) à temps partiels voient leur allocation complémentaire ONEM menacée. 14 Question de Mme Zoé Genot à la ministre de l’Emploi sur "la limitation dans le temps des allocations de certains temps partiels" (n° 18200) 14.01 Zoé Genot (Ecolo-Groen) : Monsieur le président, madame la ministre, la dernière feuille info de l’ONEM relative à l’activation du comportement de recherche d’emploi des bénéficiaires d’allocations d’insertion nous rappelle que, dorénavant, les allocations de certains temps partiels seront limitées dans le temps. Perdront donc leur droit au chômage après trois ans, toutes les personnes qui n’ont pas réussi à travailler un grand nombre de jours sur une certaine période et à accéder à un autre type d’allocation. Madame la ministre, confirmez-vous que les personnes ayant une allocation d’insertion puis ayant trouvé un emploi à temps partiel avec complément chômage seront aussi exclues de ce complément, après trois ans ? Comme vous le voyez, 6 686 chefs de famille, ce ne sont pas des gens qui ont des petits revenus complémentaires.

Hatred and misogyny in the Middle East, a response to Mona el Tahawy A veritable twitter storm has sprung up around an article by Mona el Tahawy in the latest issue of Foreign Policy, entitled Why Do They Hate Us? In the article, El Tahawy documents and condemns the abuses meted out upon women throughout the Middle East. So far, so uncontroversial, you might think. But in fact, the article treads across a terrain peppered like a mine-field with complex issues relating to the representation of women's struggles in the contemporary Middle East. What follows will make most sense if you've read the article. Firstly, Mona identifies hatred – pure, transhistorical, misogynistic hatred – as the cause of women's oppression in the Arab world. Secondly, because the article lacks a coherent explanation for the misogynistic practices it identifies, it also lacks the capacity to suggest effective solutions. Thirdly, the article singles out 'Arab societies' for criticism. But what are the historical origins of contemporary misogyny in the Middle East?

Les Ardentes : un phénomène en expansion En 2006, sous le nom accrocheur des Ardentes, un nouveau festival voyait le jour sur le site du Parc Astrid à Coronmeuse. Ses organisateurs, sans trop le clamer, étaient bien décidés à mettre à mal l’idée selon laquelle organiser un événement musical important dans la région liégeoise relevait de l’impossible (il se trouverait facilement du monde du côté de Visé, Nandrin ou Saint-Hadelin pour évoquer la façon dont certains responsables politiques de ces entités ont délibérément entravé les efforts de ceux qui tentaient d’y dynamiser la vie culturelle). Depuis, réitérant annuellement ce cocktail efficace, Les Ardentes, devenues SPRL en 2010, ont fait plus que prospérer : à la veille de la huitième édition, les organisateurs peuvent se targuer d’avoir réussi, en très peu de temps, à imposer leur festival comme une référence incontournable dans le paysage belge. leader, Tom Barman, avait livré une prestation enflammée aux Ardentes en 2009 avec son side-project Magnus.

Women, democracy and dictatorship The electoral success of Islamic parties in Egypt, Tunisia and Morocco, has raised worries about policy and legislation on family and gender issues, this despite re-assuring noises from leading figures. Earlier electoral successes of Islamists in Iraq had brought about a disorderly mix of family policies and rule of disparate religious authorities, accompanied by much constraint and intimidation. This may be a good time to reflect on the record of various Middle Eastern countries on these issues over the course of the twentieth and twenty-first century and their relations to political regimes. In the early and middle decades of the twentieth century it was always dictators who embarked on policy and legislation which liberated and empowered women in both family and society. Flickr/Al Jazeera English. What were the institutional forms of the reforms of the twentieth century? Demotix/Luke Somers. Demotix/Sabrina Belkhouja. Flickr/Hamed Saber.

Tres excelentes documentales sobre la historia del feminismo Tres excelentes documentales sobre la historia del feminismo. Mujeres bajo sospecha (memoria y sexualidad 1930 – 1980) Historia crítica del Feminismo español. Parte 1: Las pioneras Historia crítica del Feminismo español. Relacionados: 50 documentales para ver antes de morir 25 películas para despertar nuestra conciencia política El cuerpo de las mujeres Las 50 mejores películas de ciencia ficción ¿Qué otros documentales recomendarías? Let's Talk About Sex This week Foreign Policy published a “Sex Issue.” They explained their decision to feature a special issue with these words Foreign Policy's first-ever Sex Issue…is dedicated…to the consideration of how and why sex—in all the various meanings of the word—matters in shaping the world's politics. Why? It is commendable that Foreign Policy highlights the all too common silence about sex and gender politics in its own pages. To begin with, it is purportedly about how sex shapes the world’s politics. The primary focus is Islam and its production and repression of sex and gender politics in the Middle East. Then there is the visual. For those of us now long familiar with the depictions of the Arab/Muslim woman as repressed but uncontrollable sex object, these images only reify the fascination with the hidden underside of that liberated, secularized self. We would suggest, as many have, that oppression is about men and women. El Tahawy’s presumes that she is starting a conversation.

Una sesión de karaoke en una gasolinera se convierte en un éxito viral « Ciber Zapping Una broma de un programa de televisión en una gasolinera, termina convirtiéndose en una sesión de karaoke como nunca has visto antes.¿Te atreverías a cantar en TV para llenar el depósito gratis? Todo empieza cuando el programa de entrevistas y humor The Tonight Show’s gasta una broma a un conductor que reposta combustible en una gasolinera. El cliente, que está cantando mientras llena el depósito, se sorprende cuando el presentador se dirige a él y le alaba sus dotes como cantante. Y no podrían haber encontrado a una mejor persona para gastar la broma. Pero eso no es todo. El vídeo se ha convertido en un viral en tan solo tres días, consiguiendo 8 millones de reproducciones por una sencilla razón. Solo tienes que mirarlo para entender la razón de su éxito. La pareja tuvo tal popularidad en la Red que fueron invitados al programa que organizó la broma. Si algo te gusta, lo compartes -Roger Cusa

Between You and Me Between You and Me If anyone was unsure about the power and pride of Arab women, the growing number of public objections to Mona Eltahawy’s article, “Why Do They Hate Us?” published in Foreign Policy this week, will leave you with no doubts. Mona Eltahawy (Photo from Flickr user personaldemocracy) Keeping up with the lively discussion of the status of women in the Middle East this week has proven to be quite a challenge. If anyone was unsure about the power and pride of Arab women, the growing number of public objections to Mona Eltahawy’s article, “Why Do They Hate Us?” Women’s role in the Arab Spring has been a hot topic among writers and analysts living inside and outside the region, in part, because international media coverage has shown us that they have been and continue to be equally responsible for the recent victories over repressive leaders in places like Tunisia, Egypt and Yemen. revolutions for all don’t necessarily mean revolutions for some True.

Le site officiel de Michel Onfray » Biographie, oeuvres, actualités de Michel Onfray

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