background preloader

The Shaolin Afronauts - Kilimanjaro

The Shaolin Afronauts - Kilimanjaro

The origins of the financial crisis: Crash course THE collapse of Lehman Brothers, a sprawling global bank, in September 2008 almost brought down the world’s financial system. It took huge taxpayer-financed bail-outs to shore up the industry. Even so, the ensuing credit crunch turned what was already a nasty downturn into the worst recession in 80 years. Massive monetary and fiscal stimulus prevented a buddy-can-you-spare-a-dime depression, but the recovery remains feeble compared with previous post-war upturns. GDP is still below its pre-crisis peak in many rich countries, especially in Europe, where the financial crisis has evolved into the euro crisis. The effects of the crash are still rippling through the world economy: witness the wobbles in financial markets as America’s Federal Reserve prepares to scale back its effort to pep up growth by buying bonds. With half a decade’s hindsight, it is clear the crisis had multiple causes. Start with the folly of the financiers. From houses to money markets Regulators asleep at the wheel

Intégrer Sciences Po - Comment réussir et intégrer Sciences Po Phil Collins drum Solo @ Bercy HD ggpphilo Centre Pompidou, parcours pédagogique : L'OBJET DANS L'ART DU XXe Dossiers pédagogiques - Collections du Musée > English text REPRÉSENTER L’OBJET L’EXPÉRIENCE CUBISTE • Georges Braque (1882-1963) • Pablo Picasso (1881-1973) DÉTOURNER L’OBJET RÉEL DE DUCHAMP AUX SURRÉALISTES • Marcel Duchamp (1887-1968) Les ready-made • L’objet insolite des surréalistes UNE SOCIÉTÉ D’OBJETS POP ART AMÉRICAIN ET NOUVEAU RÉALISME • Le Pop Art américain • Les Nouveaux réalistes MISES EN SCÈNE DE L’OBJET DES MYTHOLOGIES PERSONNELLES • Joseph Beuys (1921-1986) • Bertrand Lavier (1949) L’objet traverse la tradition picturale occidentale dès l’antiquité. Crânes, instruments de musique, miroirs, corbeilles de fleurs et de fruits semblent enfermer le spectateur dans le monde muet des choses. Mais c’est à Duchamp que revient le geste radical transformant, par la seule déclaration de l’artiste, l’objet quotidien manufacturé en œuvre d’art. ReprÉsenter l’objet L’expÉrience cubiste Violons et bouteilles, guitares et guéridons, journaux et verres peuplent les natures mortes cubistes. Liens

Art conceptuel Dossiers pédagogiques/Collections du Musée Un mouvement, une période L'Art conceptuel : " Ce qui permet à l'art d'être art " Les artistes et leurs œuvres Sol LeWitt, 5 Part Piece (Open Cubes) in Form of a Cross, 1966-1969 Robert Morris, Card File, 1962 Joseph Kosuth, One and Three Chairs, 1965 Stanley Brouwn, Trois Pas = 2587mm, 1973 Art & Language, Singing Man, 1976 Lawrence Weiner, Stones + Stones. 2 + 2 = 4, 1987 Texte de référence Chronologie Bibliographie sélective Ce dossier s’inscrit dans une série Un mouvement, une période, qui sera régulièrement augmentée dans cette partie du site *À NOTER Les collections du Musée comportent 65 000 œuvres. Pour en savoir plus sur les collections du Musée : www.centrepompidou.fr/musee L'Art conceptuel : "ce qui permet à l'art d'être art" L’Art conceptuel n’est pas un mouvement structuré, ni même une tendance univoque. En résumé, la divergence des deux interprétations dépend de ce que l’on entend par "conceptuel" : l’idée ou la tautologie. Sol LeWitt

LA SUBVERSION DES IMAGES Dossiers pédagogiques Parcours exposition Introduction 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Bibliographie Autour de l’exposition Introduction Une formule de Paul Nougé « Subversion des images » : l’exposition reprend le titre d’une série de photographies réalisées par l’artiste belge Paul Nougé entre 1929 et 1930. Différents usages Pour fondamentale qu’elle soit, cette forme de subversion n’est pas la seule montrée dans l’exposition. Renouveler l’iconographie surréaliste En 1985, le Centre Georges Pompidou montrait Explosante fixe, une exposition de Rosalind Krauss et Jane Livingstone consacrée aux rapports entre photographie et surréalisme. Photographie et cinéma : deux médiums à explorer Enfin, sont ici associées photographie et image animée, tant les enjeux et les techniques développés par ces deux médiums sont identiques pour les surréalistes. Plan de l'exposition 1. « La poésie doit être faite par tous. Action collective et automatisme : le groupe plutôt que l’individu Raymond Queneau. 2. 5. 6. 7.

14 Paintings That Revolutionized Art From Gustav Klimt's gilded aesthetic to Hieronymus Bosch's devilish landscapes, the realm of art history has seen its fair share of radical painters. Today we accept the work of these artists as part of the canon, but at the time of their debut, masterpieces like "Adele Bloch-Bauer I" and "The Garden of Earthly Delights" were unprecedented in their boundary-pushing style and subject matter. A new book titled The Paintings That Revolutionized Art brings together works by Hokusai, Cezanne, Munch, Vermeer and more, attempting to craft an art world listicle to trump all other listicles. Consisting of 100 iconic paintings spanning over a millennium, the pantheon of artworks tips its hat to a diverse range of genres and movements. We've compiled just 14 of the 100 paintings below (with brief quotes from the book). 1. "Egyptian eye motifs, and sharp triangles. 2. "Their nakedness is so shameless and casual that the effect is childlike rather than erotic. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13.

Related: