background preloader

Www.mikranet.org.il

Www.mikranet.org.il

מבראשית סיפורי המקרא: הסנה הבוער - האתר הרשמי של עדי־יהוה משה הלך במדבר עד שהגיע להר־חורב, כדי למצוא עשב לצאנו. והנה הוא ראה סנה (שיח) בוער באש, אבל השיח לא נשרף! ’זה מראה מוזר’, חשב משה לעצמו. ’אתקרב קצת כדי לראותו טוב יותר’. אבל כאשר התקרב, שמע משה קול מתוך הסנה שאמר לו: ’אל תתקרב הנה. ואז אמר לו אלוהים: ’ראיתי את הסבל של עמי במצרים. אבל משה אמר: ’מי אני שאלך? ’זאת תאמר להם’, ענה לו אלוהים. ’יהוה אלוהי אברהם, אלוהי יצחק ואלוהי יעקב שלח אותי אליכם’. ’אבל יש להניח שלא יאמינו לי כשאגיד להם שאתה שלחת אותי’ השיב משה. ’מה יש בידך?’ ’מטה’, ענה משה. ’השלך אותו על האדמה’, אמר לו אלוהים. אחרי המאורע הזה חזר משה הביתה אל יתרו, נפרד ממנו לשלום והתחיל בדרכו חזרה למצרים. (שמות ג’:1-22; ד’:1-20)

מקרא – ויקיטקסט מתוך ויקיטקסט, מאגר הטקסטים החופשי חזור לדף ראשי >מקרא ראו גם:[עריכה] דף זה עוסק בעשרים וארבעה ספרי המקרא בקאנון היהודי. קישורים חיצוניים:[עריכה] האתר של ברוריה בן דוד וייס בסדרה זאת יש השלמה ערכית משמעותית לזאת המצויה עד כה בידי המורה. בבואי לכתוב את הספרים טרחתי לעיין במקורות שונים, שבחלקם אינם נקרים על דרכו של כל מורה. אספתי, צירפתי וריכזתי פרשנות וידע למסכת שלמה המוגשת למורה. מערכי שיעור לפי הנדרש בהוראת התנ"ך. ניבים מקראיים להרחבת אוצר המילים של הילד. הפסוקים המצוטטים נאמנים לכתיב כפי שהם מובאים במקרא. תשומת לב ניתנת גם לשילוב מידע גיאוגרפי על האירועים במקרא המעוררים את דמיון התלמיד ומקרבים את לבו לאהבת הארץ.

לפני היות מלך - עיונים בספר יהושע / יהודה איזנברג ספר יהושע מקשר בין התורה לבין ספרי הנביאים. חז"ל אמרו על ספר זה: "אלמלא חטאו ישראל, לא ניתן להם אלא חמישה חומשי תורה וספר יהושע בלבד" (נדרים כב: ב). כל דברי התורה מכוונים לכניסת ישראל לארץ. ספר יהושע מבצע את הדבר הזה: הספר מתאר את כניסת ישראל לארץ, את הגשמת ההבטחה שניתנה בתורה. הרעיון המרכזי שבתורה חוזר בספר יהושע: בשעה שישראל שומעים בקול ה' ועושים את רצונו, מצליחים הם, ואויביהם נכנעים. ניתן לחלק את ספר יהושע לחמישה חלקים: 1. 2. 3. 4. 5. ספר יהושע משלב תיאורים של מעשי נסים עם תכסיסי מלחמה צבאיים. השלב הראשון של המלחמה מראה כי יושבי כנען המומים ואינם יודעים כיצד להילחם בישראל. 1. כאשר הגיע יהושע לארץ כנען ומאחריו כל העובדות המפחידות את יושבי הארץ, היה ביכולתו לתכנן את כיבוש הארץ ואת הכניסה לפנים הארץ. יהושע פגש ארץ מפוצלת לממלכות רבות מאוד וקטנות מאוד. נבחן את דרך הכיבוש של יהושע ואת התקדמותו לתוך הארץ: יהושע עובר את הירדן ומקים את מחנהו בגלגל, מצפון לים המלח. כניעתם של הגבעונים מרחיבה את שליטתו של יהושע לכיוון דרום. לאחר כיבוש הצפון עלה יהושע על העיר המרכזית, חצור: "מהמדבר... ה' אומר:

מגדל בבל וסולם יעקב / יהודה אליצור בראשית יא, א-ט ; בראשית כח, י-יט יהודה אליצור נדפס ללא ההערות חוקרים שונים כבר עמדו על זיקת הפרשה של חלום יעקב (בר' כח, י-יט) לפרשת דור הפלגה (בר' יא, א-ט), ועל החוט המשוך מהן אל עבר המכורה המסופוטמית של האבות. האחד - קאסוטו, שסיכם את הדברים בפירושו, עמד על הרקע ההיסטורי-כרונולוגי ואף על המבנה המיוחד, הסממנים הספרותיים-פיוטיים, התפלמס עם התיאוריות של תורת התעודות, ובייחוד עם התיאוריה של גונקל. כיוצא בו, נחום סרנה שדן בהרחבה בעיקר בכל הנוגע לצד ההיסטורי, הארכיאולוגי, הריאלי והפולחני המסופוטמי של הסיפור, תוך התייחסות למחקר רב האנפין. ואולם, נראה כי על אף האור הבהיר שזרעו החוקרים והפרשנים על כל פרטי הפרשה ואף על פרטי פרטיה, מגמת הכתוב והמסר של הפרשה צריכים עוד עיון רב. הסברה הפשוטה, לכאורה, כי הכתוב מתכוון כביכול להסביר כיצד נולדו הלשונות וכיצד נפרדו משפחות הגויים אינה עומדת בפני ביקורת של קריאה מעמיקה. סיומו של פולמוס זה הוא בפרשת חלום יעקב, מקום שם מגלה הכתוב כי "שער השמים" היא בבית אל בארץ הבחירה ולא בארץ שנער. גם הדעה השלישית הרווחת - כי "עצת ה' לעולם תעמד... "ולקחתי אתכם לי לעם... א.

‫דף הבית ראשי ‬ #idMainWinDiv {width:} Back BackToMain PrevMode Mode

Related: