background preloader

Écologie sonore - ONF/interactif - Office National du Film du Canada

Écologie sonore - ONF/interactif - Office National du Film du Canada
Related:  WebdocumentairesPrévention des risques auditifs

ARTE - Camera Lucida - Missions Printemps - Accueil Sout el shabab / La voix des jeunes Paysage sonore métropolitain - Échos de métropole 24 juin 2012 · 2 commentaires J’ai exploré la métropolisation au travers d’images, Cheap Prom Dresses de recueil de paroles, de vécus, de vidéos, d’illustrations, de photos et bien sur d’écrits. A tous ces médium, il manquait encore un sens qui me semblait pas suffisamment exploité. Pourtant, il nous fait voyager, imaginer ou souvenir des lieux des sensations. L’ouïe est un sens très utilisé et pourtant qui semble moins essentiel que la vue pour se repérer dans l’espace. J’ai donc choisi d’essayer de proposer une carte sonore du territoire métropolitain. Une carte sonore du territoire métropolitain lyonnais réalisée par Gilles Malatray (sons) et Guillaume Kehrn (développement) Maël Meralli-Ballou Be Sociable, Share! Catégorie(s) : A-côtés · La métropole revue et illustrée

ACOUSTIC ECOLOGY | Writings - Essays Personal Reflections on Sound A Voice for Silence - Poetic, reflective essay about spending time listening with Gordon Hempton in the Hoh rainforest on the Olympic Peninsula. [GO THERE] No Silence, Please - Chris Watson reflects on time in an anechoic chamber and the human need for sounds around us. This essay is on the BBC website: [GO THERE] On a Clear Day I Can Hear Forever - Gary Ferrington. The Last Laugh - Wendy Liles. Take a Listening Walk and Learn to Listen - Gary Ferrington. Melting Ice and Stranded Penguins: A Story of Global Warming - Listen to an 8 minute radio journalism piece by Kathy Turco, reporting from Antarctica. Society and Sound Speaking with Animal Toungues - David Abram. The Eternal Story, in its Original Language - Jim Cummings. From Ethnomusicology to Echo-Muse-Ecology - Steven Feld. Acoustic Responsibility - A Concept Whose Time Has Come - Peter Donnelly. History and Philosophy of Soundscape Art The Parodox of Listening to Recorded Nature - Jim Cummings.

Nos oreilles on y tient – Nos oreilles on y tient ! Interactive Documentary | Becoming Human Becoming Human is an interactive documentary experience that tells the story of our origins. Journey through four million years of human evolution with your guide, Donald Johanson. Transcripts are available in the following languages: English, Spanish, Italian, Chinese, and Sinhala. Please note: The Documentary has been converted to HTML5 - the Flash version has been retired.

Qu’est-ce que le Mois du webdoc ? Plus qu’un genre, le cinéma documentaire est un formidable domaine d’exploration de formes, qui sont elles-mêmes au service d’une exploration du monde. Il n’est donc pas de techniques, de styles, de dispositifs qui n’aient été explorés par les documentaristes, au service de leur projet. Le développement d’Internet, comme réseau de diffusion, et les technologies numériques, comme moyens de production, avaient vocation à être saisies par des auteurs décidés à inventer de nouvelles formes. Ces formes, dans leur étonnante variété, ont été regroupées sous le nom générique de ‘‘webdocumentaires’’. L’exigence de l’écriture, la curiosité pour le monde qui nous entoure, le dialogue entre les auteurs et leur public, ce sont des objectifs qui fondent depuis sa création le Mois du film documentaire. En 2012, Images en bibliothèques a donc créé, comme une section parallèle de cette manifestation, le Mois du webdoc. Chacune des oeuvres est présentée pour inviter à aller les découvrir.

ingeos | k146 : cartographie sonore autour du Taurion Soundwalking: creating moving environmental sound narratives | Soundwalking Interactions ** Draft. Forthcoming in “The Oxford Handbook of Mobile Music Studies,” edited by Sumanth Gopinath and Jason Stanyek. Expected publication 2013 Dr. Soundwalking is a creative and research practice that involves listening and sometimes recording while moving through a place at a walking pace. Decisions about the location, style, content, and montage of sound in a soundwalk have political, social and ecological consequences. In this article, soundwalking is distinguished from other kinds of mobile listening and field recording practices that are not so closely linked to the act of walking, which is a particular kind of movement through a place. Since the term soundwalking focuses on the act of walking, it could be understood to exclude those who are not able to walk and require wheelchairs or strollers. Soundwalks take the everyday action of walking, and everyday sounds, and bring the attention of the audience to these often ignored events, practices and processes.

Related: