background preloader

Contes merveilleux Contes de fées Contes populaires

Contes merveilleux Contes de fées Contes populaires
Related:  Mitologia

Contes, Fables à écouter - livres audio Raiponce, des Frères Grimm Livre audio gratuit posté le 01 décembre 2010 Durée :09 min | Genre : Conte | Lectrice : Mà | Musique : Zero-Project - Fairytale - Dance of the fairies " Il était une fois un mari et son épouse, qui souhaitaient depuis longtemps avoir un enfant. ♥♥ Page complète du livre audio ♥♥ Raiponce, Les frères Grimm Les sabots du petit Wolff, de François Coppée Durée :10 min | Genre : Conte | Lectrice : Mà | Musique : Maya Filipic - Lonely Night " Il était une fois, — il y a si longtemps que tout le monde a oublié la date, — dans une ville du nord de l’Europe, — dont le nom est si difficile à prononcer que personne ne s’en souvient, — il était une fois un petit garçon de sept ans, nommé Wolff, orphelin de père et de mère, et resté à la charge d’une vieille tante, personne dure et avaricieuse, qui n’embrassait son neveu qu’au Jour de l’An et qui poussait un grand soupir de regret chaque fois qu’elle lui servait une écuellée de soupe ♥♥ Page complète du livre audio ♥♥ " [...]

the pleiades in mythology In the clear and unpolluted night skies of antiquity the Pleiades star cluster was an object of wonder and interest. It was the subject of myth and legend in almost every culture on the planet. As the Pleiades cluster is close to the ecliptic (within 4°) in the constellation of Taurus it is a spring and autumnal 'seasonal' object in both the northern and southern hemispheres. Being close to the ecliptic, there are frequent occultations of the cluster with the Moon and planets. The Pleiades are among the first stars mentioned in literature, appearing in Chinese annals of about 2350 BC. The Bible contains three direct references to the Pleiades in Job 9:9 and 38:31, and Amos 5:8, and a single indirect reference in the New Testament. The etymological derivation of the name Pleiades (Πλειαδεσ) is uncertain. The 19th century poet Alfred Lord Tennyson probably did not realise how metaphorically close to the truth he was when he described, in his poem Locksley Hall, the rising Pleiades: Notes

Présentation et mises à jour - Carnet de contes : ressources à télécharger pour créer un atelier de lecture de contes Mythologies du monde entier EspaceKid MythBlast | The Grateful Dead, Adult Entertainment, and Native Tongues – JCF: Home Tie-dye by Lisa Ann Yount, 2007. Public Domain. Recently, I engaged in verbal combat with a friend over whether Joseph Campbell would have liked the TV show Game of Thrones. Imagining great thinkers interacting with the cultural phenomena of contemporary life is not simply a fantasy; such moments have actually occurred in history. The word entertainment has come to encompass a great number of varied activities. In The Ecstasy of Being, Campbell gives a brief overview of the development of the theatrical arts. Campbell then offers a rather curious comment, referring to the common worldview of this myth-less era. In the twentieth century, theater continued to deal with “existential agonies.” Campbell with George Lucas and Bill Moyers during the recording of The Power of Myth, filmed at Lucas’s Skywalker Ranch. Even today, many are surprised that Campbell resonated with the work of the Grateful Dead. Yours,John Bucher

Les formulettes Les formulettes servent à : introduire le récit. C'est la porte qu'on ouvre. De l'autre côté, il y a l'univers magique. Quelques exemples de formulettes d'ici : * Formulettes de début Il était une fois... Au temps jadis... Une fois il y avait, une fois il y aura... Voici ce qui fut ici, cela sera ou ne sera pas... Plus je vous en dirai, plus je mentirai et je ne suis pas payé pour vous dire la vérité... * Formulettes de début et de fin : A Pampelune, quatorze vents, au logis de beaux chats blancs. (...) Ce sont des contes de Robert mon oncle. (...) Ce sont des histoires de la forêt noire. (...) Cric, crac, ah quel malheur, ma petite sœur est tombée dans le beurre. (...) Cric, crac, berlurette, mes lunettes, Saint-Glinglin, mes patins. (...) Cric, crac, entendu, convenu, turlututu chapeau pointu. (...) Cric, crac, faites silence, faites silence, c'est la queue du chat qui danse. (...) Cric, crac, j'ai la clef dans mon sac. (...) Cric, crac, je vais dans le pré (...) * Formulettes de fin :

Lilith Until the late twentieth century the demon Lilith, Adam’s first wife, had a fearsome reputation as a kidnapper and murderer of children and seducer of men. Only with the advent of the feminist movement in the 1960s did she acquire her present high status as the model for independent women. The feminist theologian judith plaskow’s A type of non-halakhic literary activitiy of the Rabbis for interpreting non-legal material according to special principles of interpretation (hermeneutical rules).midrash on the story of Lilith played a key role in transforming Lilith from a demon to a role model. The Bible mentions the Lilith only once, as a dweller in waste places (Isaiah 34:14), but the characterization of the Lilith or the lili (in the singular or plural) as a seducer or slayer of children has a long pre-history in ancient Babylonian religion. The liliths are known particularly from the Aramaic incantation bowls from Sassanian and early Islamic Iraq and Iran (roughly 400–800 C.E.).

Liste de créatures fantastiques de la mythologie grecque Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre. Cet article se veut une liste, aussi complète que possible, des créatures fantastiques présentes dans la mythologie grecque. Les noms sont regroupés par catégorie quand c'est possible, et triés par ordre alphabétique. Les animaux fantastiques et chimériques[modifier | modifier le code] Les créatures chtoniennes et enfants de Gaïa[modifier | modifier le code] Les Phorcydes et autres monstres marins[modifier | modifier le code] Les centaures[modifier | modifier le code] Les cyclopes[modifier | modifier le code] Les géants[modifier | modifier le code] Les hécatonchires[modifier | modifier le code] Les créatures anthropomorphes[modifier | modifier le code] Les dragons[modifier | modifier le code] Les hommes semés[modifier | modifier le code] Voir aussi[modifier | modifier le code]

Le phénix, cet oiseau mythique qui renait toujours de ses cendres Le phénix, aussi connu sous l’appellation de Bennu ou l’Oiseau de feu, est un oiseau mythologique connu pour renaître de ses cendres après sa mort. Cet oiseau emblématique est apparu dans de nombreuses œuvres littéraires et cinématographiques. L’une de ses représentations les plus célèbres est sans doute le phénix Fumseck dans Harry Potter. La légende du phénix a de nombreuses origines à travers le monde, mais les origines plus célèbres et les plus reconnus viennent de l’Égypte ancienne et de la Grèce antique. Les anciens Égyptiens ont été les premiers à parler de Bennu, l’Oiseau de feu. En Égypte, il était généralement représenté avec la couronne d’Atef ou avec l’emblème du disque solaire. Le phénix tel que nous le connaissons habituellement vient des légendes grecques. Dans la Grèce antique, le phénix était également lié à la civilisation de la Phénicie, qui a une appellation similaire. La légende du phénix selon la mythologie grecque Le phénix dans les autres cultures 250 partages

Epic of evolution A narrative that blends religious and scientific views of cosmic, biological and sociocultural evolution in a mythological manner In social, cultural and religious studies, the "epic of evolution" is a narrative that blends religious and scientific views of cosmic, biological and sociocultural evolution in a mythological manner. According to Taylor's Encyclopedia of Religion and Nature, an "epic of evolution" encompasses the 14 billion year narrative of cosmic, planetary, life, and cultural evolution—told in sacred ways. History[edit] "Epic of evolution" seems to have originated from the sociobiologist Edward O. Naturalistic and liberal religious writers have picked up on Wilson's term and have used it in a number of texts. Narrative[edit] This epic is not a long narrative poem but a series of events that form the proper subject for a laudable kind of tale. The epic as myth[edit] Dr. Interpretations of the epic[edit] E. Philip Hefner uses the analogy of weaving to describe the Epic.

Arbre divin | Les Mythes et les Religions Le jardin d’Eden est le verger dans lequel on rencontrait deux arbres extraordinaires : l’arbre de la connaissance et l’arbre de la vie et de la mort. Le premier emblématique de la tentation d’Adam et Eve est une entité féminine. Par le fruit défendu, Adam et Eve accèdent à une connaissance qui n’était réservée qu’à Dieu. Découvrons ici, au travers de ses nombreux noms, qui était cette divinité créatrice qui leur a transmis cette connaissance… Un peuple de turcs de Sibérie orientale (les Yakoutes) raconte dans une légende (ROUX JP., 1967) que l’homme primordial vivait à côté d’un arbre merveilleux. Sa naissance était récente et il s’interrogeait sur son origine. L’écrit sans titre, un texte copte de la bibliothèque de Nag Hammadi (découvert en Egypte) nous décrit que l’arbre de la connaissance, situé à proximité de l’arbre de vie dans le nord du paradis, est doté de la puissance de Dieu. La création de l’homme est également attribuée à Belet-ili (Nintu) dans le poème d’Atraḥasîs.

Japanese mythology Japanese mythology, body of stories compiled from oral traditions concerning the legends, gods, ceremonies, customs, practices, and historical accounts of the Japanese people. Most of the surviving Japanese myths are recorded in the Kojiki (compiled 712; “Records of Ancient Matters”) and the Nihon shoki (compiled in 720; “Chronicles of Japan”). These works tell of the origin of the ruling class and were apparently aimed at strengthening its authority. Genealogies and mythological records were kept in Japan, at least from the 6th century ad and probably long before that. The purpose of the cosmologies of the Kojiki and Nihon shoki is to trace the imperial genealogy back to the foundation of the world. Izanagi then returned to this world and purified himself from the miasma of Yomi no Kuni. Susanoo, becoming conceited over his success, began to play the role of a trickster. Get a Britannica Premium subscription and gain access to exclusive content.

Watch Joseph Campbell and the Power of Myth Series Free Reading Time: 2 minutes One of the greatest things to ever be filmed. This is a six part series on the life’s work of Joseph Campbell. For Joseph Campbell, the study of myth was the exploration of the possibilities of consciousness. The episodes are as following: 1. Examines our relationship with heroism; heroism as an integral part of all world cultures. 2. Campbell compares creation stories (Genesis, other religions). Joseph Campbell and the Power of Myth – Episode 02 – The Message of Myth 3. Discusses the importance of accepting death as rebirth as in the story of Christ or the myth of the buffalo, the rite of passage in primitive societies, the role of mystical Shamans, and the decline of ritual in today’s society. Joseph Campbell and the Power of Myth – Episode 03 The First Storytellers 4. Examines the role of sacrifice in myth, which symbolizes the necessity for rebirth. 5. 6. “People say that what we’re all seeking is a meaning for life.

Related: