background preloader

Jacques Henri Lartigue

Jacques Henri Lartigue

Jacques Henri Lartigue / Biography & Images - Atget Photography.com The word amateur has two meanings. In its classical sense it is the antonym of professional, and refers to those who pursue a problem for love rather than for the rewards the world may offer. In this sense the word often identifies the most sophisticated practitioners in a field; many of photography's greatest names have been amateurs as pure as the crocuses of spring, and many others, though mercenaries during the week, have done their best work on weekends. The other and more popular meaning of the word identifies one who plays at his work: one not only less than fully competent, but less than wholly serious. There are, however, rare occasions on which exceptional talent, the right horoscope, and an unexploited new technique all coincide at a point occupied by one as naive and unprejudiced as a child. In 1911 Jacques Henri Lartigue was no merely as unprejudiced as a child; he was a child. Lartigue was a privileged child, and he made the best of it. from "Looking at Photographs

BRASSAI / Biography & Images - Atget Photography.com BRASSAI took his name from the town of his birth, Brasso, in Transylvania, then part of Hungary, later of Roumania, and famous as the home of Court Dracula. He studied art at the academies of Budapest and Berlin before coming to Paris in the mid-twenties. He was completely disinterested in photography, if not scornful of it, until he saw the work being done by his acquaintance Andre Kertesz, which inspired him to take up the medium himself. In the early thirties he set about photographing the night of Paris, especially at its more colorful and more disreputable levels. The results this project --- a fascinatingly tawdry collection of prostitutes, pimps, madams, transvestites, apaches, and assorted cold-eyed pleasure-seekers --- was published in 1933 as Paris de Nuit, one of the most remarkable of all photographic books. Making photographs in the dark bistros and darker streets presented a difficult technical problem. from "Looking at Photographs " by John Szarkowski BRASSAI quotes

accueil «Les Nouveaux Constructeurs», solo exhibition Galerie RX, Paris March 16 - April 25, 2019 Stéphane Couturier, solo exhibition Musée National Fernand Léger - Biot (France) October 6, 2018 - March 4, 2019 Extension until april 29, 2019 « Connectivités », Half permanent Exhibition MUCEM – Marseille November 29, 2017 - December 30, 2020 Sète #18 ImageSingulières Editions Le Bec en l’Air Editions Xavier Barral, Paris « Stéphane Couturier » 200 pages, 25 x 28 cm Festival ImageSingulières, photographic commission - Sète (France) 2017Musée de la Photographie - Charleroi, Belgium Galerie Kornfeld - « So far So close » - Berlin Artothèque - « Alger, Climat de France » - Caen, France ArTsenal, centre départemental d’art contemporain - Rétrospéctive - Dreux, FranceLa Galerie Particulière - «Alger la Blanche» - Bruxelles Musée Nicéphore-Niépce - Chalon-sur-Saône - « Alger, Climat de France » La Galerie Particulière - Paris - « Anaklasis » Paris Photo, Galerie Particulière Booth - Grand Palais, Paris

Robert Capa, le photographe de guerre qui a construit son propre mythe La carrière de Robert Capa est baignée d'une aura presque mythique. Il a révolutionné la photo de guerre de plusieurs façons, créant des images puissantes et durables, qui sont entrées dans l'histoire. Mais le mythe entourant ce monstre de la photo s'est dégonflé dans les dernières années, quand des soupçons de falsification ont été révélés au grand jour. Vincent Lavoie, professeur en histoire de l'art, fait le tour de la question. Le professeur à l’Université du Québec à Montréal connaît Robert Capa sous différents angles. « Robert Capa, c’est cinq guerres couvertes, c’est 20 ans d’une carrière réalisée en plein âge d’or du photojournalisme, c’est une vie tumultueuse brutalement interrompue en 1954 par une mine antipersonnel. Un Hongrois qui s'américanise Robert Capa a rapidement mis sa vie en scène. À 23 ans, Robert Capa est parti en Espagne parce qu’il avait le sentiment qu’il pourrait y produire des images fortes dans ce pays en pleine guerre civile. La gloire pour une image forte

Jacques Henri Lartigue (ur. 13 czerwca 1894 w Courbevoie , zm. 13 września 1986 w Nicei ) – francuski fotograf i malarz. Urodził się w zamożnej rodzinie. Swoje pierwsze zdjęcia wykonywał w wieku 6 lat aparatem ojca, a własny aparat otrzymał rok później. Dokumentował otaczającą go rzeczywistość ostatnich lat , zachowania swojej rodziny i innych przedstawicieli klasy wyższej. Młody fotograf zainteresowany był ruchem, co widać np. na zdjęciu (1905), na którym swoją kuzynkę, zbiegającą ze schodów, uchwycił w ten sposób, że wygląda ona, jakby frunęła. Z wykształcenia był malarzem – ukończył paryską Académie Julian w 1915. Jednak zanim Lartigue'a-fotografa nie "odkrył" w 1962 John Szarkowski , był on znany raczej jako malarz. Lartigue przekazał cały swój dorobek (zdjęcia, sprzęt i pamiętniki) narodowi francuskiemu. Bibliografia [ edytuj ] , red. Linki zewnętrzne [ edytuj ] Galeria zdjęć Donation Jacques Henri Lartigue

Robert Frank / Biography & Images - Atget Photography.com Robert Frank's fine flatulent black joke on American politics can be read as either farce or anguished protest. It is possible that Frank himself was not sure which he meant. In 1956, he was still a relative newcomer to the United States, and his basic reaction might well have been one of dumb amazement as he investigated the gaudy insanities and strangely touching contradictions of American culture. A similar shock has been experienced by many others who have been suddenly transplanted as adults to this exotic soil. It is tempting to believe that Frank's emergence in the fifties as a photographer of profound originality was a measure of his success in meeting on artistic grounds the very difficult challenge of a radically new culture. The subject matter of Frank's pictures was not in itself shocking. Frank postulated that one might with profit take seriously what the people took seriously. from "Looking at Photographs " by John Szarkowski - Robert Frank photo library - The Americans

Les collections photographiques du musée de Bretagne - Accueil Le musée de Bretagne collecte des photographies depuis la seconde moitié du 19e siècle. Évaluées à 400 000 négatifs sur verre et films souples et à plus de 13 000 tirages, ces collections sont les plus importantes du musée. Pour la première fois, une partie de ces fonds a été présentée au public à travers l’exposition Reflets de Bretagne – 160 ans de photographies inédites (29 juin 2012 - 06 janvier 2013). Couvrant les cinq départements historiques bretons, elle offrait un large et riche panorama de la Bretagne à travers tirages originaux d’auteurs et prises de vues d’anonymes. Bon voyage photographique à tous… Tapez un mot ou un groupe de mots. Mosaïque Recherche avancée

Édouard Boubat – La Galerie Rouge 2022 – Édouard Boubat, La Douceur du Regard (1946-1957), La Galerie Rouge. 2019 – Édouard Boubat, Romantique, Galerie Agathe Gaillard. – Édouard Boubat, Le poète voyageur & Le séjour en Périgord, Archives départementales de la Dordogne. 2015 – Édouard Boubat, le poète voyageur, Le Mois de la photo en Nièvre, Palais Ducal de Nevers. 2011 – Édouard Boubat, Petits instants de bonheur, Musée Français de la Carte à Jouer, Issy-les-Moulineaux 2008 – Édouard Boubat, Maison Européenne de la photographie, Paris. 1999 –1998 – Fleurs, Galerie Agathe Gaillard, Paris 1998 – Lella, Paris, Maison Européenne de la Photographie 1995 – Centre Pompidou, Paris ; Tokyo 1990 – Paris, Musée Carnavalet 1987 – Une aventure poétique, Séoul, Musée d’Art Moderne ; Japon 1984 – Rio de Janeiro, Musée d’Art Moderne 1983 – New York, Ambassade de France 1980 – Paris, Musée d’Art Moderne 1979 – Boubat par Boubat, Fondation Nationale de la Photographie, Lyon 1976 – New York, Witkin Gallery ; Chicago, Art Institute.

Accueil - Sebastiao Salgado Gilbert Garcin - Artiste Photographe Ata Kandó Photographer – Drawing with Light Fondation Henri Cartier-Bresson Child Labor in America: Investigative Photos of Lewis Hine About these Photos Faces of Lost Youth Left - Furman Owens, 12 years old. Can't read. Doesn't know his A,B,C's. Said, "Yes I want to learn but can't when I work all the time." The Mill Left - A general view of spinning room, Cornell Mill. Left - One of the spinners in Whitnel Cotton Mill. Newsies Left - A small newsie downtown on a Saturday afternoon. Left - Out after midnight selling extras. Left - Francis Lance, 5 years old, 41 inches high. Miners Left - At the close of day. Left - Breaker boys, Hughestown Borough, Pennsylvania Coal Co. The Factory Left - View of the Scotland Mills, showing boys who work in the mill. Left - Young cigar makers in Engelhardt & Co. Left - Day scene. Seafood Workers Left - Oyster shuckers working in a canning factory. Left - Manuel the young shrimp picker, age 5, and a mountain of child labor oyster shells behind him. Field and Farm Work Left - Camille Carmo, age 7, and Justine, age 9. Left - Twelve-year-old Lahnert boy topping beets. Little Salesmen

Man Ray Man Ray en 1934. Signature Vue de la sépulture. Emmanuel Radnitsky (ou Rudzitsky), dit Man Ray[3], né le 27 août 1890 à Philadelphie (États-Unis) et mort le 18 novembre 1976 à Paris 6e[4], est un peintre, photographe et réalisateur américain naturalisé français[5]. Acteur du dadaïsme à New York, puis du surréalisme à Paris, Man Ray a perfectionné la technique du photogramme de Christian Schad et inventé, aux côtés de la photographe Lee Miller, le procédé dit de solarisation. Biographie[modifier | modifier le code] Au début de 1912, la famille Radnitzky change son nom de famille en Ray, sous l’initiative du frère de Man Ray, qui a choisi le nom de famille en réaction à l'antisémitisme fréquent à l'époque. Le père Radnitzky enrôle ses enfants pour l'aider dans son atelier. Man Ray fréquente la Modern School du Ferrer Center qui fonctionne à Manhattan puis Harlem, selon les principes de l'éducateur libertaire catalan Francisco Ferrer. New York[modifier | modifier le code] Atelier Man Ray.

Related: