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Street photo et Cie.

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ESchon Photo de rue Leica Liker Le Paris d'Eugène Atget ou l'ancêtre de Google Street View | Rue89 L’Éclipse, janvier 1912, Eugène Atget A Madrid, à la Fondation Mapfre, l’exposition d’Eugène Atget « El Viejo Paris » est assez exceptionnelle. Y sont présentées 229 photographies originales (dont même une en double, avec des mentions différentes...) en provenance des fonds du musée Carnavalet de Paris (où on la verra en 2012), de la Georges Eatsman House de Rochester N.Y, (Album Man Ray) et de la Fondation où l’on peut la voir jusqu’à fin août. Axée sur une période située entre 1889 et 1924, sélectionnée parmi 4 000 clichés, « Le Vieux Paris » est organisé en neuf sections respectant le classement thématique de l’auteur : petits métiers typologie des commerces parisiens rues de Paris détails décoratifs intérieurs voitures jardins la Seine la « zone » les environs de la Cité L’exposition, qu’on peut visiter en ligne, évite les lieux à l’écart de ceux « communs » de la Belle Epoque et désigne les quartiers épargnés par le plan Haussmann. Au départ Atget n’est pas photographe.

iN-PUBLiC | The home of street photography Petit précis de Street Photography m-à-j: 10 juin 2012 50051 visiteurs depuis février 2007 Résumé Cette page présente la Street Photography ou photographie de rue, fournit des conseils pour oser photographier dans la rue, donne quelques exemples commentés et précise quelques techniques employées. 1 L'art de la photographie de rue La Street Photography, la photographie de rue, ou dans la rue, est une discipline majeure de la photographie. Il est pourtant difficile d'en donner une définition précise. J'ai toutefois beaucoup de réticence à intégrer ces derniers types dans la photographie de rue. Le photographe de rue peut choisir de documenter une scène de la vie quotidienne, de montrer un panorama de personnes, des paysages humains, il peut insister sur un détail croustillant, humoristique de la vie urbaine, ou un « moment décisif » qui sublime une composition picturale, mais il peut aussi montrer le côté sinistre de la cité, des banlieues, la folie des hommes et de la vie moderne, jusqu'à la critique sociale. 3 Exemples

Urban Photographer J’ai inconsciemment découvert la photo de rue en 2009 lorsque je vivais en Chine où j’ai fait des milliers de photos souvenirs et quelques dizaines de photos urbaines, que j’ai depuis redécouvert d’un autre oeil. La photo de rue est aussi délicate que passionnante, mais toujours surprenante. J’essaie de vous la rendre plus simple en vous partageant mon expérience acquise dans les rues Parisiennes ! Aujourd’hui, j’aime particulièrement photographier l’humain dans son environnement, non pas naturel, mais celui qu’il a bâti: la ville ! J’apprends tous les jours sur cette pratique, et je vous fais partager mon expérience de différentes façons: je vous propose de découvrir, au travers d’interviews, de talentueux photographes de rue qui vous livrent des astuces concrètes; mais aussi mes propres astuces, une liste de blog à suivre, ma Galerie… Bonnes lectures !

L'histogramme en photo numérique : définition et utilisation EmailPartager En photo numérique, l’histogramme est un allié de poids. Grâce à lui vous allez pouvoir analyser plus finement l’image, ce qui est essentiel lorsque l’on souhaite soigner sa prise de vue ou retoucher avec précision ses photos… Définition et présentation Alors, pour commencer, l’histogramme, c’est quoi ? En photographie numérique, l’histogramme est la représentation graphique des pixels qui composent une image. Ca ressemble donc à ça… L’histogramme tel qu’affiché par Gimp Celui-ci permet de renseigner le photographe sur l’exposition de ses photos. Chaque image à un histogramme unique. L’analyse de l’histogramme est essentielle lorsque l’on souhaite retoucher ses images. Comment interpréter les données de l’histogramme ? Ces valeurs de luminosité vont de 0 (pixels noirs, pas lumineux) à 255 (pixels blancs, très lumineux). L’abscisse (axe horizontal) correspond à l’échelle des luminosités. Pour mieux comprendre comment tout cela fonctionne, voici quatre exemples : Oui, c’est vrai.

10 Lessons Lee Friedlander Has Taught Me About Street Photography In my opinion, Lee Friedlander is one of the most under-appreciated (or simply unknown) street photographers when it comes to the internet/social-media sphere. Of course Friedlander is one of the pillars of photography and is known to every student who has gone to photography school. However when I started photography, I had no idea who he was or never even heard of him. When I first looked at his photographs of the stark urban landscapes, I didn’t really “get” them. If you aren’t familiar with Friedlander or simply want to learn more about his work and philosophy – read on. 1. I have written about this quite a bit in the past, but I think the key to creativity and originality is linking two different fields that are dissimilar (but somewhat related). Upon doing research for this article in the “Friedlander” book published by MoMA one of the things that struck me fascinating is his life-long interest in both photography and jazz. So how did Friedlander get introduced to jazz? 2. 3. 4. 5.

How to Approach Street Photography in 12 Easy Steps Many photographers are timid about “shooting strangers” on the street which keeps them from even trying. Street photography is all about telling a story in a single frame and that’s a beautiful thing. It’s normal to be reluctant or shy, but these 12 steps will gently ease you into the wonderful world of street photography that exists in your hometown or anywhere else your travels take you. There are lots of stories out there waiting to be told. Get your camera and let’s go! There are stories waiting to be photographed everywhere you go. 1- Do I need permission? In most countries, as long as you are in a public place, it is perfectly legal to photograph people for either editorial or fine art purposes. 2- Hit the streets with a friend. It’s generally better to shoot street photography on your own. 3- Start in a crowd. In my workshops I encourage new street photographers to start with a busy public place such as a street market or an outdoor event as a comfortable start. 4- Find a stage.

The Ultimate Beginner’s Guide for Street Photography If you are a beginner in street photography, all you need is this guide to get started. I was quite frustrated when I started street photography. I had no idea what camera to use, what settings to use, what to look for, how to approach strangers, and most of all– how to overcome my fear of shooting in the streets. All of the information in this guide are my opinion and isn’t the only “right” way to shoot street photography. What is street photography? The first question you might be thinking is: “What is street photography?” Simply put, street photography is about documenting everyday life and society. Furthermore, street photography is generally done candidly (without permission and without knowledge of your subjects). Therefore if you are drawn to taking photos in public (of mostly people) you are probably interested in street photography. So don’t worry so much about what “street photography” is and isn’t. Cameras, Lenses, and Technical Settings in Street Photography 1. 2. 3. 4. 5. 6.

Street Life: Tips For Successful Street Photography I'm a lover of street photography. It's what inspired me to pick up a camera and shoot. It became fairly addictive. There is nothing like capturing or "stealing" a moment. So many special things happen day to day, which are just fragments in our lives. I'm fascinated by the lives of others. I started my photographic journey on the streets of Manhattan, usually whilst pushing my son in his stroller with one hand, shooting with an old Nikon 35mm SLR in the other. Travel light and bring the right lens for you. Don't carry too much equipment. Color versus black and white. I like to simplify my photos to give more focus to the subject matter. Steal a moment. Watch people's behavior and body language. Look for multiples. Often I find multiples or repetition interesting in a shot, so look for scenes with this type of rhythm. Freeze frame. Streets are bustling places, full of people going about their daily lives—often in a hurry. I caught you! Don't be afraid. Street photography requires confidence.

What Makes A Great Street Photograph and How Do We Create Them This post is written by James Maher – author of The Essentials of Street Photography – an eBook currently onsale at SnapnDeals (25% off). Pushups, Rucker Park, Harlem. Growing up I obsessed with basketball. I would skip school; I would play in light rain and sometimes snow; I occasionally failed classes and always fell asleep in them. The best players were often reserved, relaxed, and mentally tough and focused. What Makes A Great Street Photograph? So how does this story relate to you taking a ‘great street photograph?’ I want to share with you what I have learned, because it has nothing to do with tips, tricks, or techniques. Great street photographs say something about life; they speak to us; they fill us with an emotion; or they give us insight. They are not about light; they are not about shapes or forms; they are not about faces. A great street photograph is one that makes a person think or one that brings up a specific feeling, story, or idea. If Only For A Moment. Not necessarily.

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