background preloader

Vivaldi, Winter, Four Seasons (Allegro), with animated score

Vivaldi, Winter, Four Seasons (Allegro), with animated score

Chopin, Nocturne, Opus 27 No. 2, D-flat major The Rational Keyboard The Rational Keyboard is a browser app to play with harmony on the rational number line. Imagine a piano with infinitely many keys, one for each rational number, and the keys move around and resize based on what sounds good, using some really cool math. Audio is synthesized in background Web Workers and played with HTML5 Audio objects, and the interactive visualizations use a 2D HTML5 Canvas. Audio seems to work best in recent Firefox and Chrome releases, but HTML5 audio is still a young technology. -fritz obermeyer Getting Psychopaths to Empathize Feeling for other people may not come naturally to psychopaths, but they could be capable of putting themselves in others’ shoes. Christian Keysers performs an fMRI scanEUREKALERT, ROYAL NETHERLANDS ACADEMY OF ARTS AND SCIENCES Psychopathy is a disorder characterized by extreme heartlessness toward other people. “The predominant notion had been that they are callous individuals, unable to feel emotions themselves and therefore unable to feel emotions in others,” coauthor Christian Keysers of the University of Groningen in the Netherlands told BBC News. But Essi Viding, who studies developmental psychopathology at University College London and was not involved in the study, was skeptical. The study subjects watched videos of a hand approaching another hand and either caressing it, pushing it away, hitting it, or behaving neutrally. But later, the researchers showed the subjects the videos and asked them to imagine themselves in the place of a specific hand on the screen.

2 visualisations graphiques d'oeuvres de Beethoven Imaginez que, lors d'une composition pour orchestre, vous soyez entrain d'écrire un passage avec des cordes. L'ensemble des cordes est composé de 5 instruments (violons 1, violons 2, Altos, violoncelles et contrebasses). Je me souviens m'être posé quelques questions à ce propos : Dois-je obligatoirement entendre 5 notes différentes tout le temps ? (ou 4 si les contrebasses se contentent de doubler les violoncelles) Puis-je faire jouer ponctuellement la même note par 2 instruments différents ? Le film ci-dessous, qui fait penser à une séquence MIDI, représente un quatuor écrit par Beethoven (Opus 133). Rouge : Violon 1 Orange : Violon 2 Vert : Alto Bleu : Violoncelle Cette vidéo me paraît intéressante, car elle nous permet d'avoir une vision globale du morceau (les intervalles entre les instruments, les parties croisées, les parties muettes, les doublons par contre sont difficilement observables).

TROMBONE For Better Social Skills, Scientists Recommend a Little Chekhov Casey Kelbaugh for The New York TimesEmanuele Castano, left, and David Comer Kidd, researchers in the New School for Social Research’s psychology department. Say you are getting ready for a blind date or a job interview. What should you do? Besides shower and shave, of course, it turns out you should read — but not just anything. Something by Chekhov or Alice Munro will help you navigate new social territory better than a potboiler by Danielle Steel. That is the conclusion of a study published Thursday in the journal Science. The researchers say the reason is that literary fiction often leaves more to the imagination, encouraging readers to make inferences about characters and be sensitive to emotional nuance and complexity. “This is why I love science,” Louise Erdrich, whose novel “The Round House” was used in one of the experiments, wrote in an e-mail. “Thank God the research didn’t find that novels increased tooth decay or blocked up your arteries,” she added. Dr. Dr. Ms.

Oskar Fischinger Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre. Biographie[modifier | modifier le code] Très tôt, il touche à la peinture, encouragé par les peintres de l’époque qui viennent peindre le paysage de sa ville natale. Il s’intéresse également à la musique et prend même des leçons de piano. Plus grand, il travaille en tant que dessinateur dans un bureau d’architecte, jusqu’à ce qu’il soit appelé à la guerre. Et peu de temps après il est révoqué. En 1921, il rencontre Bernhard Dieblod, un critique de théâtre qui l’initie à la réalisation. Il part à Munich où il commence à travailler sur son premier modèle de production. Mais face à des difficultés financières, Oskar Fischinger quitte Munich pour Berlin. En 1928, il est engagé par Fritz Lang. À l'arrivée des nazis au pouvoir en 1933, les conditions de la création deviennent plus difficiles pour les cinéastes d'avant-garde dont les productions peuvent être assimilées à de l'art dit dégénéré. En février 1936, il arrive à Hollywood.

THROW AWAY

Related: