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Design Thinking and PBL

Design Thinking and PBL
While project-based learning has existed for decades, design thinking has recently entered the education lexicon, even though its history can be traced back to Herbert A. Simon's 1969 book The Sciences of the Artificial. So why the resurgence of these ideas? Lately, I have heard teachers and school leaders express a common frustration: "We are _______ years into a _______ initiative, and nothing seems to have changed." Despite redesigning learning spaces, adding technology, or even flipping instruction, they still struggle to innovate or positively change the classroom experience. Imagine innovation as a three-legged stool. Consider this conundrum: much of what we know about teaching comes from 16+ years of observation as students. If we look at the science of improvement, systematic change occurs between the contexts of justification (what we know) and discovery (the process of innovation). PBL and 21st-Century Skills A project like Billy’s can seem daunting. Related:  Design thinking

Design Thinking in Education: Empathy, Challenge, Discovery, and Sharing "Design thinking gave me a process to weave through all of the project–based learning experiences I create with my kiddos." "As a leader of a #NextGen school, design thinking is our continuous innovation process." "Design thinking reminds me all the time why I became an educator; it all starts with empathy." An Oasis for Educators The quotes above -- full of insight and affirmation -- are just some of the many that I've heard from educators taken by the power of design thinking and moved to bring it into their practice. In the last few years, the field has witnessed an explosion of interest in design thinking, nationally and internationally. As the movement for design thinking in education broadens and deepens, many practitioners are flexibly customizing the design thinking process in their own contexts. 4 Modes for Developing Your Practice If you're considering how to embrace design thinking in your school culture, I believe you should focus on four critical modes underlying the process:

Le prototypage un nouvel art pédagogique Avec l’expansion du co-design, la conception de formation devient de plus en plus fréquemment un acte partagé et collaboratif qui se joue autour du prototypage. Rappelons que la co-conception associe une variété d’acteurs (concepteur, utilisateur, financeur, manager, décideur, artistes, créatifs, designers, graphistes etc.) et passe par des étapes bien identifiées : Empathie, imprégnation, immersion avec les usagersEnquête sur les pratiques, les irritantsIdéation, expression des possiblesPrototypage rapideCritique et enrichissement (box-design)Test en grandeur réelle Chaque étape obéit à des règles et fonctionnement spécifiques. Voici 12 modalités pratiques pour repenser la projection d’idées dans un format renouvelé de « make-storming » : Mobiliser une variété de sens, en intégrant des matières (rugueuses, douces, poudreuses, friables, sèches, organiques etc.), des odeurs (bois, colle, métal etc.) et des sons (ambiance feutrée, énergisante, naturelle etc.)

What is PBL? To help teachers do PBL well, we created a comprehensive, research-based model for PBL — a "gold standard" to help teachers, schools, and organizations to measure, calibrate, and improve their practice. In Gold Standard PBL, projects are focused on student learning goals and include Essential Project Design Elements: Numérique et design pédagogique. Pour une professionnalisation des enseignants. Représenter visuellement la conception de l'apprentissage Pour rendre le design explicite et partageable Pour le déroulement de la semaine n°5 du MOOC autour des ressources libres et la pédagogie, j'ai présenté les travaux de Grainne Conole, chercheuse qui travaille dans le domaine de l'intégration du numérique en pédagogie. S'il nous faut intégrer des ressources dans la médiation de son enseignement dans sa pratique quotidienne, il est primordial de poser le focus autour de conception de l'apprentissage intégrant les ressources numériques, matières de base pour la scénarisation des situations d'apprentissage. Comme le précise Conole et comme je l'ai présenté dans le module 5 du MOOC, il est crucial de représenter visuellement la conception de l'apprentissage, pour rendre le design explicite et partageable dans une communauté d'enseignants. L'enseignant « designer » ou concepteur, face aux ressources numériques Beetham définit la conception de l'apprentissage comme :

Design Thinking in the Primary Grades – Krissy Venosdale If you’re thinking about starting a Makerspace in your school, one thing you might want to consider is how to make sure kids are digging deep in their learning. Questions to ask include: How can we tie the maker mindset into existing curriculum?How might we ensure that our students are going deep with their creativity, problem solving, and reflection? These questions are way more important than, “What stuff do I buy?” One way of encouraging deep learning is by incorporating the design thinking process. So what might this look like for the primary grades? Possible topics: Design a pizza for your favorite book character. Design a trap for a leprechaun. Those are just two topics that we’ve tried. Primary: Develop a movie trailer for a Mystery Number. Design an exhibit at the zoo for your favorite animal. Create a dream bedroom for a classmate. Develop a board game based on a part of history that interests you. Develop a set of rocket fins with the 3d printer.

Design Thinking : pour une intégration des TICe dans la scénarisation pédagogique Le Design Thinking : pour une intégration des TICe dans la scénarisation pédagogique par Karine Aillerie * Cette contribution à « Que dit la recherche ? » ne concerne pas directement un dispositif technologique particulier mais bien plutôt une méthodologie susceptible d’intégrer de manière significative les technologies de l’information et de la communication, ou plus précisément le contexte sociotechnique actuel et les enjeux éducatifs qu’il porte, dans l’enseignement. 1. Le principe de base du DT est d’améliorer la connaissance par l’action, la confrontation et la discussion avec les autres, l’analyse des expériences passées, et ce dans le but d’améliorer une situation existante. 2. Dans la littérature comme en pratique, il existe différentes modélisations de la méthodologie DT, les phases identifiées et leur appellation variant d’un modèle à l’autre. 3. Conclusion date de publication : 09/09/2015 Références bibliographiques :

5 Keys to Rigorous Project-Based Learning Five Keys Video Series See Edutopia's core strategies in action with our Five Keys video series. Take a deeper look at each strategy as we share the nuts and bolts of program implementation, give voice to examples from schools around the country, and illuminate the research behind the practices. VIDEO: Establishing Real-World Connections in Projects (Keys to PBL Series Part 1) Students are more engaged when learning relates directly to the world they live in. See how to extend your projects beyond classroom walls. VIDEO: Building Rigorous Projects That Are Core to Learning (Keys to PBL Series Part 2) Project-based learning doesn't mean leaving standards behind. VIDEO: Structuring Collaboration for Student Success (Keys to PBL Series Part 3) PBL provides a unique opportunity to help students practice critical thinking, collaboration, communication, and creativity. More Edutopia Resources for Project-Based Learning

Edito lab61 : Pôle de compétences Design Un réseau de professionnels En 2010 était posé la première brique de ce qui est rapidement devenu la référence en matière de structuration d’offre design en Région Bretagne : Le réseau Design en Bretagne. 5 ans plus tard un constat s’impose : 70% des professionnels représenté dans notre annuaire, soit une centaine d’entreprises et professions libérales comptent moins de 5 ans d’existence et se sont stabilisés dans leur chiffre d’affaire. Notre réseau est original dans le paysage des organisations de promotion du design en régions car il est le seul à être porté par des professionnels et non par des institutions, c’est sa force au sens où notre expertise de designers nous permet d’être légitime sur les questions d’innovation par le design, car nous avons été formés pour ça, avons expérimenté des outils, des méthodes, du terrain et des situations, en bons professionnels nous connaissons bien nos métiers. À défaut de moyens ayons donc des idées ! Le lab61

How Design Thinking has Improved Genius Hour in Grade 3/4 For the past couple of years, I've been experimenting with self-directed learning in my classroom. We refer to this as “Awesome Ideas” time, and it quickly became my students’ favourite time of the day. This process was a bit challenging for students, as they struggled to come up with innovative ideas, but I knew they were enjoying the learning. They work on a wide variety of ideas… Information on wildlife: Writing a play that all students have a role in: Learning and Sharing about Chemistry: I started by explaining to my students what Genius Hour is. As a class, we discussed how people tend to come up with great ideas when it is something they are interested in. Students began the process working how they always have in class. I spent about a month teaching my students how to use various tools effectively in the classroom. As new tools came along, we would try them out in the classroom. How has this helped students to be better learners? Slideshow that was presented in class: Give it a try!

Le design thinking, l’avenir de la communication ? Première(s) visite(s) sur communicationresponsable.fr ? Si c'est votre cas, souscrivez à mon flux RSS ou abonnez-vous à la newsletter (ci-contre). Bienvenue ! Mes trois dernières années ont été consacrées avec bonheur à l’accompagnement des démarches d’innovation d’acteurs très différents, des startups aux grands comptes, en passant par des PME et des collectivités. Quand j’ai découvert le design thinking, ce concept m’a quelque peu déstabilisé. Alors, c’est quoi, ce fameux design thinking ? D’abord, il faut avouer que l’expression n’est pas heureuse. Pour le définir le plus simplement du monde, le design thinking est une méthode d’innovation qui met l’humain au centre. Un peu d’histoire, une définition plus précise Cette méthode ne date pas d’hier. Si l’on reprend les mots de Tim Brown, président d’IDEO, l’entreprise qui a le plus contribué à la popularisation du concept, Il poursuit : Process La première compétence à mobiliser se rapproche donc de l’ethnologie ou de l’anthropologie.

Teaching above the test: PBL When I started teaching STEM science using PBL, I found out that, although there are millions of resources for "dessert projects" for middle school, there was not much in terms of the invitations to learn that I was looking for at this level. I started modifying or adapting what I found, and came up with several entry documents that I am now using in my practice. All of these have a "teacher corner" where you will find enduring understandings, essential questions and NGSS and CCSS alignment. All of them are intended for middle school, but they could easily be used across grade levels depending on the need to knows of your students. If you are ready to branch out on your own, I invite you to read my PBL toolkit post. If you would like to have these resources sorted by NGSS standard, visit my LiveBinder. Life Science PBL, by mrsgarciaserrato Earth Science PBL, by mrsgarciaserrato Physical Science PBL, by mrsgarciaserrato Engineering PBL, by mrsgarciaserratoOther PBL, by mrsgarciaserrato

Comment concevoir un cours en ligne avec la pensée design – Formation 3.0 Il y a plus d’une façon de créer un cours en ligne. Celle que j’utilise pour concevoir mes propres formation en e-learning ou mes formations mixtes (blended learning) est la « pensée design« . Un mode de conception qui place l’utilisateur final au centre de la réflexion. Cours gratuit pour les enseignants Pour les enseignants confinés pour cause de pandémie, je propose un cours en ligne gratuit. Comment créer une formation en ligne qui correspond vraiment aux besoins des apprenants ? La meilleure méthode que j’ai trouvée jusqu’à présent est inspirée de la pensée design ou design thinking, en anglais. C’est une méthode que j’apprécie particulièrement car elle place l’utilisateur final – l’apprenant – au centre de la réflexion et du processus de création. Pensée design : un mode de production centré sur l’utilisateur final Tim Brown, dans son livre L’Esprit design: Comment le design thinking change l’entreprise et la stratégie propose un processus en trois étapes. 1. 2. Mission impossible ! 3.

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