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Shadow Puppet Apprendre à réfléchir et réfléchir en apprenant | Violaine.J Mon EPortfolio! Cet e-portfolio se réalise dans le cadre du Master AIGEME, dans l’optique de mettre en place un apprentissage réflexif. Afin de préciser à tout lecteur se hasardant ici ce que cela signifie, mais aussi afin de constituer pour moi mes premiers pas vers cet apprentissage et ainsi, créer une sorte de « mémo », je propose ici de relever différents points définissant ce qu’est un apprentissage réflexif. Celui-ci est inhérent à un cheminement personnel mais aussi collectif. L’on se situe tant du côté de la personnalisation des apprentissages que du socioconstructivisme, soit deux démarches complémentaires. Cette réflexion sur ses apprentissages consiste en: – une prise de recul par rapport à sa progression – une prise de conscience quant aux compétences développées et au chemin parcouru – un moyen de réorienter son auto-formation, son organisation et sa réflexion – un miroir de ses apprentissages – un processus d’autonomisation et de personnalisation de sa formation

eduMedia – Science in action! How To: Create an Interactive E-Book with Google Slides | Mr. Kamrowski Working in a one-to-one school district, where every student is provided with a device such as an iPad or Chromebook, can be a great opportunity of freedom for teachers and students. The device serves as an efficient tool to create and curate information, as well as, a flexible environment to share content. No longer does an individual need to negotiate with textbook publishers and be locked into the confines of the perception of the authors of a company when it comes to the content and methods that should be used to teach a specific skill or understanding. Why Google Slides? The easiest and most effective tool I have found to create e-books is Google Slides. How to Use Google Slides as an E-Book Creator Step 1 Decide the layout of your e-book. Step 2 If you are like me, you will want to create some consistency with your layout. Step 3 Add your content. Step 4 Share the e-book with your students and others. Take Your E-Book to the Next Level Question: Do you use e-books in your classroom?

Instructional Design and Technology A series of credit-eligible courses recognized by industry. Engage and inspire students through technology. Learn how to create enhanced learning opportunities using the latest tools and techniques to connect with today’s digital-first students. Our unique approach to instructional design focuses on understanding learning theory, blending traditional instructional design models with rapid prototyping and data analytics to create online courses. This Instructional Design and Technology MicroMasters program will provide the knowledge and skills needed to capitalize on one of the fastest growing areas of education – online teaching and learning. Through this program you will learn how to design captivating learning experiences for students who want mobile learning opportunities that are collaborative and accessible, while advancing your knowledge of educational theory.

Cartographie des courants pédagogiques Dans le cadre de notre activité d’enseignant ou de formateur nous sommes amenés à développer des stratégies d’apprentissage et à les adapter en fonction de nos apprenants et objectifs de formation. Dans chacune de ces stratégies ou courants pédagogiques il est possible de puiser des idées pour ensuite améliorer notre pratique et diversifier la transmission du savoir. Je vous propose donc de revoir ces courants pédagogiques sous forme de carte mentale. Cette heuristique que j’ai réalisé synthétise les grands courants qui ont traversé notre société (le constructivisme, le cognitivisme, la transmission, le béhaviorisme, le Socio-constructivisme ). Les différentes branches de cette carte présentent : Les principesLes points forts et les faiblessesLes rôles de chacun, enseignants et apprenantsDes exemples et des références Lien vers la carte Cette carte est également disponible sur biggerplate.com au format Xmind.

Makey Makey Game Controller Challenge By Teacher Librarian Colleen Graves Appropriate for Grade Levels 5th to HS Lesson Objectives Introduce the TMI Design process from Invent to Learn - Think Make Improve Design and create a video game in Scratch Create an interactive game controller to control the student made game Engage students in innovation and creation Entice students to create with technology rather than just consume it Designed in Canva by Colleen Graves Lesson Steps Note: You will have to teach your students the basics in Scratch before beginning this lesson. DAY 1: Invitation to Innovate Set out a computer, a Makey Makey and a box of conductive and nonconductive items for each small group. DAY 2-3: Storyboard and Design Sketches (Think) Now that the students are familiar with the Makey Makey, have them create storyboards for a game they would like to design in Scratch. DAY 4-5: Create Games in Scratch and Build Controllers (Make) Give students time to create games in Scratch. Standards Note on Standards

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