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Activities - Computer Science Unplugged

Activities - Computer Science Unplugged
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nuMedia BiOs | LISP L’Osservatorio Nuovi Media dell’Università degli Studi di Milano Bicocca, coordinato dal professor Paolo Ferri, nasce all’interno del Corso di Dottorato di Ricerca internazionale in Società dell’Informazione (Progetto QUA_SI – Quality of Life in the Information Society) e raccoglie competenze e risorse umane provenienti dal Corso di Dottorato stesso e da altre Facoltà dell’Ateneo. L’Osservatorio offre servizi di ricerca e consulenza, supporto alla progettazione e alla creazione di servizi, prodotti ed applicazioni incentrate sull’utilizzo dei nuovi media in diversi settori applicativi: dei beni culturali, editoriale, informativo, educativo o dell’entertainment. L’Osservatorio offre quindi: • Ricerche sul consumo culturale digitale attuale; • Analisi di scenario; • Ricerche sui contenuti digitali attuali e futuri; • Analisi di usabilità; • Consulenza nel settore dei nuovi media.

Computational Thinking Webquest Teacher Page Overview The purpose of this WebQuest is to introduce prospective teachers to the concept of computational thinking, provide opportunities for them to do computational thinking, and encourage them to apply computational thinking in their own discipline and instructional practice. Learners and Content This WebQuest is designed for students in EDCI 27000, Introduction to Educational Technology and Computing, at Purdue University, but it is applicable to prospective and practicing teachers in any discipline. Learning Environment As designed, the individual study components of this WebQuest can be completed by students who have access to a computer with Internet connectivity. Newby, T. Standards The WebQuest addresses the following ISTE/NETS Educational Technology Standards for teachers Facilitate and Inspire Student Learning and Creativity Design and Develop Digital-Age Learning Experiences and Assessments Model Digital-Age Work and Learning Introduction What is a WebQuest? Task Process Evaluation

Il ruolo delle tecnologie nell’ambiente di apprendimento dei Summer Camps Cercando un titolo per il talk ho pensato subito che avrei voluto parlare di come usiamo le tecnologie all'interno dei Summer Camp. Quando penso a cosa facciamo ai Summer Camp, penso di essere molto fortunato. Non devo dare dei voti ai ragazzi o seguire un curriculum ministeriale e posso permettermi di lasciare che siano loro stessi a trovare i problemi a cui vogliono dare una soluzione. Nel poco tempo che passiamo insieme, uno dei miei obiettivi è realizzare una piccola comunità di apprendimento, all'interno della quale stimolare curiosità, creatività e socialità. Ultimamente per molte cose ne faccio una questione di linguaggio, quindi invece di classe preferisco usare il più lungo ambiente di apprendimento. Quindi a cosa servono le tecnologie? "The most exciting breakthroughs of the twenty-first century will not occur because of technology, but because of an expanding concept of what it means to be human”​ John Naisbitt Tanto per fare degli esempi:

Teaching London Computing: A RESOURCE HUB from CAS LONDON | We are teaching london computing Le competenze per la cittadinanza digitale: DIGCOMP Quali competenze sono necessarie all’allievo cittadino digitale? Educare alla cittadinanza digitale è progettare esperienze di apprendimento in cui gli allievi siano chiamati ad agire tutte le competenze integrando la dimensione analogica con quella digitale. La competenza digitale è una delle otto competenze individuate nella Raccomandazione del Parlamento europeo e del Consiglio “Le competenze chiave per l’apprendimento permanente” del 2006. Essa è stata oggetto di un importante progetto di studio europeo “DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe” finalizzato a contribuire alla comprensione dello sviluppo della competenza digitale in Europa e a fissare descrittori esaustivi. Il framework DIGCOMP Nel quadro di riferimento DIGCOMP la competenza digitale è declinata in 21 competenze specifiche organizzate in 5 aree: 1. informazione, 2. comunicazione, 3. creazione di contenuti, 4. sicurezza, 5. problem solving. 1. 2. 3. 4. 5.

Computational thinking in compulsory education: Towards an agenda for research and practice | SpringerLink The concepts of Computational Thinking (CT) and the practice of programming are difficult to delineate in the literature because many CT studies or discussions of theory use programming as their context (Fletcher and Lu 2009; Hambrusch et al. 2009; Lee et al. 2011). This can be confusing to the reader and often lead to the impression that CT is the same as programming or at the very least that CT requires the use of programming. To further add to this confusion, there is a history in both research and popular press of the use programming as a way to develop thinking skills. CT focuses on developing these thinking skills while within subjects beyond computer science. CT does not necessarily require the use of programming nor are CT scholars making the claim that programming has to be the context in which these skills are developed. Papert (1980) posited that students, through the creation of microworlds using the programming language LOGO, would develop into apprentice epistemologists.

27 Simple Ways To Check For Understanding 27 Simple Ways To Check For Understanding Checking for understanding is the foundation of teaching. Whether you’re using formative assessment for data to personalize learning within a unit, or more summative data to refine a curriculum map, the ability to quickly and easily check for understanding is a critical part of what you do. (Which was the idea behind our post last March, “10 Assessments You Can Perform In 90 Seconds Or Less.”) The following infographic Mia MacMeekin offers up 27 additional ways to check for understanding. Good stuff. Image attribution flickr user deepcwind and miamacmeekin; 27 Simple Ways To Check For Understanding Why codeSpark is Convinced Coding for Kids is Not a Fad If you follow tech trends in education you probably have the sense that teaching children to code is kind of having a moment right now. Quest-based video game makers like Gamestar Mechanics have started to find their place among other subjects in teachers’ lesson plans. Non-profits like Code.org are pushing to get hundreds of millions of kids, especially girls, to get comfy with computer science, even enlisting President Obama. Conferences, training camps and studies are touting the potential of a generation of kids that feels as comfortable with a command line as they do with an iPad. But is this an educational fad or actually an important skill for our children to have in their backpocket? Despite all the talk, data from the Bureau of Labor shows less than 3-percent of college students graduate with computer science degrees, and just 26 states allow computer science courses to count toward a high school diploma. Drag and drop. Grant Hosford: There’s two elements to that question.

L’imprenditore o è digitale o non è – Il Giornale delle PMI Cercare di avvicinare gli imprenditori al mondo della comunicazione digitale non è facile. Spesso la frase che mi sento ripetere è “ma io ho sempre fatto senza”. Nella realtà dei fatti i tempi cambiano e inesorabilmente arriva il momento in cui, non ammetterlo, può compromettere l’esistenza stessa dell’azienda sul mercato. Fortunatamente c’è una generazione che sta crescendo, quella dei “Nativi Digitali”, tra loro ci sono gli imprenditori del domani. “Loro” sono con un piede dentro Twitter (o anche due!) La Maestra Paola, usa già abbondantemente Twitter a livello personale, gestendo più profili tra cui @ImparaIlCinese collegato ad una pagina Facebook con lo stesso nome, e @CinesePrimaria dove carica contenuti, messaggi per i genitori e lezioni su Blendspace, un sito che permette di creare lezioni online.

Can Scratch & Hour of Code Help Your Kid Learn Programming? Coding for kids. Is it a fad, a trend or a movement? Whether or not it's here to stay (codeSpark thinks it is), it has definitely arrived. Code.org has led the charge, giving millions of people a chance to learn programming with the Hour of Code, and even getting President Obama to ask America to learn computer science and personally participate in an Hour of Code. But what does coding for kids actually mean? The benefits of these programs aren’t limited to the field of computer science – according to Bill Gates, “Learning to write programs stretches your mind, and helps you think better, creates a way of thinking about things that I think is helpful in all domains”. As the nephew of Dennis Ritchie, developer of the C programming language and co-creator (with Ken Thompson) of the UNIX operating system (and, don’t remind me, the brother of Sam Ritchie, featured for his own programming accomplishments at Twitter in Wired magazine) I’m thrilled with this progress. Mark's Fresh Perspective

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