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Bonnes pratiques pour les déclarations @font-face

Bonnes pratiques pour les déclarations @font-face
Petit rappel historique À l’origine, les déclarations CSS @font-face faisaient partie de la norme CSS 2.0 et étaient supportées aussi bien par Internet Explorer 6 que par Netscape 4. Nous étions alors à la fin des années 90 et la guerre entre ces deux navigateurs faisait rage. Malheureusement, les constructeurs ainsi que les fondeurs ne parvinrent pas à se mettre d’accord à l’époque sur un format de fonte et le haut débit n’étant pas encore généralisé, cette technologie ne fut que peu ou pas utilisée. En conséquence, lors de l’écriture de la norme CSS 2.1, cette fonctionnalité fut purement et simplement supprimée. Avec CSS 3, c’est le grand retour en force des fontes web à travers le module CSS Fonts qui redéfinit la méthode d’insertion des fontes personnalisées dans les navigateurs. Déclaration simplifiée Une déclaration simple ressemble à ça : La propriété font-family permet de définir le nom de la fonte tel qu’il sera utilisé par la suite dans les déclarations de style. Les alternatives

Interactive Guide to Blog Typography The majority of websites are composed of a bright, usually white background and dark text. Then there's the small minority of the web: dark websites, colorful websites. Why is the bright background used by the majority of websites? Utilitarian Motivation The common use for small caps is for abbreviations longer than 2 letters, such as CSS , HTML and WYSIWYG excluding AM , PM , BC and similar. Research shows that consumers with a utilitarian motivation find a low-arousal environment more pleasurable than a high arousal one. Hedonistic Motivation Hedonism is defined as the pursue of pleasure, especially the pleasure of our senses. Example outside the web: nightclubs.

Comment utiliser une fonte «non-standard» sur un site Web Il est de notoriété publique que l'usage des fontes sur le Web est limité à une poignée de fontes non pas standardisées, mais suffisamment répandues pour pouvoir être utilisées sans trop de risques. Et cela pour une raison très simple: la police de caractères que l'on souhaite utiliser doit être présente sur le système de l'utilisateur pour être utilisée par le navigateur. Quand @font-face tombe à l'eau CSS 2 (publié en 1998) comprenait un mécanisme qui autorisait les auteurs de pages web à proposer une fonte au téléchargement, fonte qui serait ensuite utilisée dans la page. la plupart des fontes disponibles sont protégées par le droit d'auteur et ne peuvent pas être redistribuées, y compris comme fonte «intégrée» à un site web; les fontes rajoutaient un poids conséquent aux pages (jusqu'à plusieurs centaines de Ko); les développeurs des navigateurs étaient peu enclins à affronter les deux problèmes ci-dessus (surtout le premier). Quand @font-face revient Google Web Fonts Font Squirrel

Typograph – Scale & Rhythm This page falls somewhere between a tool and an essay. It sets out to explore how the intertwined typographic concepts of scale and rhythm can be encouraged to shake a leg on web pages. Drag the colored boxes along the scale to throw these words anew. For the most part, this text is just a libretto for the performance you can play upon it. Choosing sizes Don’t compose without a scale. Of course, good typesetting requires something more than selecting a series of font sizes, just as music consists of something more than choosing notes. Vertical Tempo Most pages of continuous prose pulse with a particular vertical rhythm, established by the lines of its main words, sentences, and paragraphs. For this, Bringhurst suggests another rule of thumb: Add and delete vertical space in measured intervals. Size and rhythm make each other interesting. Sizing up the <body> The first step: establish the size of the main text. Here, it pays to work with the grain. Declare <body> font-size using % The em

A Closer Look At Font Rendering Advertisement The Web font revolution that started around two years ago has brought up a topic that many of us had merrily ignored for many years: font rendering. The newfound freedom Web fonts are giving us brings along new challenges. While we cannot change which browser and OS our website visitors use, understanding why fonts look the way they do helps us make websites that are successful and comfortable to read in every scenario. Now that we have a great choice of fonts that can be used on websites, it becomes clear that the translation of a design into pixels is not something that happens naturally or consistently. This article presents the mechanisms of type rendering, how they were developed, and how and why they are applied by the various operating systems and browsers—so that when it comes time to choose a font for your next project, you know what to look out for to ensure the quality of the typography is consistently high. Rendering Strategies Rasterization Grayscale Rendering iOS

Adobe Edge Web Fonts Modularscale Top 13 Webfonts for Headline Use Today, webfonts abound. You can find them in a number of places: Google Font Directory, Typekit, Fontspring.com, and myriad other sites and font delivery services. A number are even free. And yet, like most things, much of what is free is not useful, and much of what is useful is not free. For example, there are a great deal of handwriting fonts available for @font-face embedding, but I would be hard pressed to think of more than a few instances in which these would be put to use. This article, then, focuses on the top 13 most useful free webfonts for headline use. One of the most common suggestions for combining headlines and body text is to set the headlines in a serif typeface and body copy in a sans-serif typeface, or vice versa. Because you’re typically only setting fewer than 100 characters in a headline, it doesn’t necessarily have the same requirements for readability as your text font. Nice Web Type has an excellent tutorial on @font-face embedding here. Authored by Nick Cox

MARIE & JULIEN

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