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Twitter as a Metacognitive Support Device by Alan Reid. “If student satisfaction, engagement, and metacognitive awareness are all part of your definition of a successful course, then Twitter may be an option for you.”

Twitter as a Metacognitive Support Device by Alan Reid

Integrating social media into academia is not a novel idea. And since you are reading this, chances are you probably have been utilizing some feature of social media in the classroom for years. 12 Common Education Technology Implementation Problems and How to Prevent and Remediate Them. Learning Solutions Magazine: Home. Towards alternative lifelong learning(s): what Freire can still teach us. Judith Walker, Doctoral Candidate [1] Educational Studies, University of British Columbia I am hopeful, not out of mere stubbornness, but out of an existential, concrete imperative (Freire, 1999, p.8) Introduction In the first edition of the Rizoma Freireano, McLaren and Jaramillo (2008) contributed an article calling for ‘alternative globalizations’.

Towards alternative lifelong learning(s): what Freire can still teach us

In this paper, the authors firmly reject the inevitability of a global neoliberal capitalism, which has come to dominate our understandings of the nature of globalization, and instead put forward the alternative ideals of ‘critical globalization studies’ and ‘critical globalization pedagogy’. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM) The iJIM journal aims to focus on the exchange of relevant trends and research results as well as the presentation of practical experiences gained while developing and testing elements of interactive mobile technologies.

International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM)

The objective of the journal is to publish and discuss fundamentals, applications and experiences in the field of interactive mobile technologies in learning and teaching as well as in industrial and other applications. iJIM is an Open Access Journal. Readers don't have to pay any fee. Only registration is necessary. Vol 8, No 1 (2014) 3 raisons pour lesquelles vous devriez passer au Serious Game pour vos prochaines formations. Mardi dernier s’est tenue à Bruxelles une conférence organisée par l’ISTF – Institut Supérieur des Technologies de la Formation – sur le thème : « Serious Game, ROI et pédagogie » L’occasion pour ceux qui n’avaient pas eu l’occasion de participer à la conférence SeriousGame.be 2012 de rattraper leur retard.

3 raisons pour lesquelles vous devriez passer au Serious Game pour vos prochaines formations

Au cours de cette conférence, 3 experts sont intervenus pour faire le point sur les avantages et désavantages des Serious Games, d’un point de vue ROI et d’un point de vue pédagogique : Bruno Dartigues (DG e-doceo Belgium) a partagé avec nous quelques études de cas et retours d’expériences de projets concrets réalisés auprès de clients.Xavier Van Dieren (consultant E-Learning NOW.be) nous a fait découvrir, de manière ludique et interactive, les clés de succès et étapes à réaliser pour gérer un projet de Serious Game.Nathalie Pilet (ingénieur pédagogique ISTF) a terminé en abordant les Serious Games sous l’angle de la pédagogie et des sciences cognitives. Bloom and bust. Les thèses en e-éducation. Je vous propose une liste des thèses publiées depuis 2008 dont le sujet est relatif à un aspect de la e-éducation.

Les thèses en e-éducation

Je me suis appuyée sur les bases HAL et de l’ATIEF, il en manque sûrement. N’hésitez pas à me signaler les oublis, les omissions et les erreurs. Merci D’avance. Samuel_fournier_affiche.pdf (Objet application/pdf) mLearnCon 2012 Mobile Learning Conference & Expo. More than 800 people gathered at mLearnCon 2012 in San Jose, CA, to share ideas, strategies and best practices for managing, designing, developing and deploying mobile learning.

mLearnCon 2012 Mobile Learning Conference & Expo

Thanks to everyone (speakers, attendees, and many others) who helped make this event such a grand success. Read about this year's conference in Learning Solutions Magazine, and stay tuned for the conference highlights video, which will be posted soon. See you at the next mLearnCon, June 18 – 20, 2013, in San Jose. Ingenierie-pedagogique.pdf (Objet application/pdf) Transmédia storytelling. Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre.

Transmédia storytelling

La narration transmédia (en anglais, transmedia storytelling) est une méthode de développement d'œuvres de fiction ou documentaires et de produits de divertissement qui se caractérise par l'utilisation combinée de plusieurs médias pour développer des univers narratifs, chaque média employé développant un contenu différent.

Principe[modifier | modifier le code] La narration transmédia se différencie du cross-média qui décline un contenu principal sur des médias complémentaires. Une nouvelle pédagogie pour les jeunes ? Épilogue (VIII sur VIII) La plasticité.

Une nouvelle pédagogie pour les jeunes ? Épilogue (VIII sur VIII)

La plasticité pédagogique est la capacité à intégrer dans le processus ce qui n’a pas été prévu en amont, flexibilité et adaptabilité. Une pédagogie est flexible si face à une pression de l’environnement, elle est capable de s’ajuster sans perdre son élasticité. Autrement dit, lorsque la pression cesse, elle retrouve son point d’équilibre. eBook April 2012 - Thank You Success Page. Instructional Design (ID) is — or at least should be — the foundation for effective eLearning.

eBook April 2012 - Thank You Success Page

ID drives both development and delivery, and can mean the difference between successful eLearning and something that just wastes people’s time and your organization’s money. Access Instructions: Click the button below to download this eBook in PDF format. We recommend that you save the file to your computer first and then open it. The Thing about Multiple-Choice Tests … by Mike Dickinson. “The thing about multiple-choice questions is that the answer is right there on the screen.

The Thing about Multiple-Choice Tests … by Mike Dickinson

So the challenge as question-writers is to construct the question and its answer choices in such a way that the learner really has to master the objective in order to select the correct choice.” You can easily psyche out a multiple-choice test, right? I mean, based on the fact that you're a developer of online instruction, I assume that part of the reason you reached your current position is that you're a good test taker. Now you're on the other end of the spectrum, designing multiple-choice questions and hoping your learners' answer choices will be based on their actual knowledge and not their clever testmanship. Sköld. This paper examines how the effects of virtual space on learning have been elucidated in recent research with the aim of providing both a comprehensive picture of the current state of research and interesting avenues for future projects. Drawing on a multidisciplinary review, it identifies five key themes that together constitute research in virtual space and learning: analogies between the study of physical space and learning; socio-cultural constructivist perspectives; practical and theoretical pedagogy; architecture; and, aesthetics.

Current research on how virtual space affects learning is fragmented, albeit rich. The pivotal challenge for the future is to establish a research infrastructure that can harness the richness of already existing studies, while simultaneously serving to drive, focus, and interconnect future research efforts. L’actualité pédagogique et du monde de la formation #11. In Share in Share 3 Comme chaque semaine, retrouvez l’essentiel de l’actualité pédagogique et du monde de la formation. A Symbiosis Between Instructional Systems Design and Project Management / Une symbiose de la conception de matériel pédagogique et de la gestion de projet | Pan | Canadian Journal of Learning and Technology / La revue canadienne de l’apprentissage et de l. A Symbiosis Between Instructional Systems Design and Project Management / Une symbiose de la conception de matériel pédagogique et de la gestion de projet Abstract This study is intended to explore a complementary relationship between instructional systems design (ISD) and project management in an attempt to build a plausible case for integrating project management as a distinct course in the core of the graduate instructional systems design programs.

0402_hotte_basque.pdf (Objet application/pdf) The Accidental Instructional Designer by Cammy Bean. “You may have found your way into this field by accident, but it is what you’re doing in the here and now, so you might as well do it well and with great passion and delight.” When you were a kid, what did you want to be when you grew up? A doctor? Top eLearning Learning Behavior Roles Content for Thu.Feb 23. L’histoire de Linux résumée en infographie. GNU/Linux, le système d’exploitation qui a su imposer une manière différente de faire des logiciels : les rendre libres, afin que tout un chacun puisse participer à la correction des bugs et des failles de sécurité, mais aussi puisse créer ses propres projets en s’inspirant du code existant. Sa grande flexibilité lui permet d’être présent sur des plateformes de plus en plus nombreuses : non seulement les ordinateurs, mais aussi les téléphones portables, les tablettes, les supercalculateurs, les systèmes embarqués, etc… Pour fêter les 20 ans du système libre le plus utilisé dans le monde, voici une très bonne infographie vous présentant les grandes étapes de l’histoire de Linux, qui a irrémédiablement changé l’informatique que nous utilisons de nos jours :

One Learning Challenge: Four Designers Put Their Skills to the Test by Tracy Bissette.