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Bump mapping

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Basics of Realistic Texturing. I remember getting frustrated when I first started learning Blender.

Basics of Realistic Texturing

Not because of the user interface (although that certainly didn’t help), but at how good everyone else’s materials looked online compared to mine. I was downloading the same textures, and making the same type of models, but my materials always looked bad. There was no light interaction, no tiny bumps or shadows, and I had no idea why. It would take me years of failing before finally discovering the answer: it’s all about the texture variations.

I made a tutorial on this topic a year ago, but it was a little long and used Crazybump. …besides, since Cycles Material Nodes was voted as your #1 struggle for 2015 I figured another tutorial couldn’t hurt ;) Final Result In this tutorial you’ll be taking a texture and creating some variations of it, using Photoshop (or Gimp if you prefer), then putting them into Blender like this: …to create a much more realistic tutorial. Blender Tutorial: Realistic Materials with Cycles. Blender Tutorials, Podcasts, Competitions & Products! Blender : techniques de modélisation avancées. La technique dupliframes est très étrange au premier abord, mais elle s'avère très utile pour la modélisation de certaines formes.

Blender : techniques de modélisation avancées

Les dupliframes permettent de dupliquer sur une seule image chaque maillage d'un objet dans le temps. Par exemple, si vous appliquez un dupliframes sur un cube en mouvement, sur chaque image vous aurez toutes les images du cube. Dans les livres de sciences physiques, on voit souvent un golfeur photographié à de nombreuses reprises successives et très rapidement, et en une seule et unique photo. Nous pouvons faire de même avec le dupliframes : vous créez un golfeur qui bouge sous Blender, et vous activez le dupliframes. Quel est le rapport entre un golfeur et la modélisation de spaghettis ? Grâce au dupliframes, nous pourrons modéliser des cercles que nous ferons bouger dans le temps et les relier sur une même image, de façon à obtenir des spaghettis. Bref, commençons par créer une nouvelle scène. Tout d'abord, nous ne compterons plus en secondes, mais en frames.

Le Camera Mapping avec Blender. La coupe Pour modéliser ce genre d'objet, beaucoup de gens diraient « Il faut utiliser le Spin ».

Le Camera Mapping avec Blender

Or, le Spin génère des triangles qui, avec le subsurf, ne rendent pas bien. >_ Nous allons donc utiliser une méthode simple composée uniquement d'extrusions et de scales successifs, à partir d'un cercle composé de 4 quadrangles. En Edit Mode, supprimez l'extrusion de vérification faite juste avant et ne gardez qu'un cercle. Déplacez-le jusqu'à la base de la coupe (G>Z) et redimensionnez-le (S) afin de faire correspondre le diamètre. En vue de dessus (Numpad 7), sélectionnez deux points opposés du cercle et ajoutez un edge entre eux avec F.

Sélectionnez les vertices par 4, et créez les faces avec F. Repassez en vue caméra, sélectionnez toutes les faces (A) et commencez à extruder le disque vers le haut. Vous devez obtenir cette forme générale. Vue en Solid : Un aperçu du maillage en vue de côté. Pour creuser l'intérieur, faites une grande extrusion. The Secrets of Realistic Texturing in Blender. How to do a bump map in photoshop.

How To Create A 3D Bump Map in Photoshop. Bump mapping. Bump mapping[1] is a technique in computer graphics for simulating bumps and wrinkles on the surface of an object.

Bump mapping

This is achieved by perturbing the surface normals of the object and using the perturbed normal during lighting calculations. The result is an apparently bumpy surface rather than a smooth surface although the surface of the underlying object is not actually changed. Bump mapping was introduced by James Blinn in 1978.[2] Normal mapping is the most common variation of bump mapping used.[3] Bump mapping basics[edit] Bump mapping is limited in that it does not actually modify the shape of the underlying object.

Bump mapping is much faster and consumes less resources for the same level of detail compared to displacement mapping because the geometry remains unchanged. Creating Simple Bump Map With Photoshop Tutorial.