background preloader

Crise des medias

Facebook Twitter

Nouveaux supports

Médias et information : sale temps pour la complexité. Puzzled Les médias, et la télévision en particulier, ont tendance à gommer la complexité du monde. Ils doivent s’adapter à un public moins disponible qui exige des explications rapides. Ils répondent aussi à un besoin croissant de sécurité qui favorise les réponses simples et peu nuancées. La population a plus que jamais besoin de sens et accepte de moins en moins d’être dirigée sans comprendre ni être éventuellement consultée. C’est d’abord le résultat d’une amélioration du niveau d’instruction moyen de la population depuis les années 50, grâce à la démocratisation de l’enseignement. La proportion d’une classe d’âge obtenant le baccalauréat est passée de 3% en 1945, à 25 % en 1975, pour atteindre 65,6 % en 2009. Même si ce chiffre cache des disparités puisque parmi les bacheliers, seuls 53% ont un baccalauréat général ( 25% obtenant un bac technologique et 22% un bac professionnel).

La concurrence de l'attention Notre pouvoir d’achat stagne ou décline ? Besoin d'utopie. The agony of the French press. The French press is in crisis, with readers fleeing the newsstands, revenue collapsing and titles changing hands amid ever cheaper sell-offs. Vincent Truffy and David Medioni argue here for a re-think of the role and tools of the profession and regret that, instead, media owners and editorial managers continue to stubbornly grasp onto an obsolete model. A little more than two years ago, at the end of 2008, President Nicolas Sarkozy brought together government members and the country's media professionals in a project aimed at establishing the state and future of the ailing French print press.

Called ‘the States General of the press' (Etats généraux de la presse), it involved a series of round-table discussions, followed by detailed reports, sector by sector. Its brief was to carry out an autopsy of the problems and to suggest what reforms were necessary to nurse an ailing industry. The work was completed early 2009. At the time, print sales were suffering and advertising was dwindling. Huffington Should Pay the Bloggers Something Now. We already know that Arianna Huffington is smart. She and her small team have built a media company from nothing in just a few years, and now they’re flipping it to AOL, where she’ll be content editor in chief. The price sounds bizarrely high to me at $315 million, but so do lots of prices these days in what looks like a new Internet bubble. Others have commented at length on the synergy of the deal. If AOL is going after a link-driven community, the blend could work in the long run.

The Huffington Post has been evolving from its origins, as the left-wing op-ed page of the Internet, into a blend of aggregation, curation, pandering — all of which have been done with some genuinely intriguing if not innovative technology initiatives — and some home-grown content. The first three of those are likely to be, in the end, much more important for the business than the original content. AOL has been rolling the dice at an ever-more-frantic rate lately on digital content. Avenir journalisme. Mediacratie.

Medias traditionnels vs. internet

Valeur ajoutee ? Business models medias. Quel modele pour l'AFP ? Gratuit vs. Payant ? Presse vs Google. Agonie de la presse écrite. Prospective. Initiatives. Baromètre 2010 de confiance dans les médias - Les documents ess. Consulter le baromètre 2010 de confiance dans les médias Source : La Croix Les Français veulent s'informer Cliquez sur l'infographie pour la voir en grand format Avec un score de 71 % et malgré une légère baisse par rapport à l'an dernier (- 3 points), les citoyens se déclarent majoritairement très ou assez intéressés par les nouvelles dispensées dans les différents médias.

C'est parmi les lecteurs réguliers de presse écrite et les personnes les plus diplômées que ce goût dépasse largement la moyenne : 81 % des premiers sont intéressés par l'information donnée dans les médias et 78 % des seconds. La radio toujours championne de la confiance Est-ce son « ancienneté » dans le paysage médiatique, la proximité des voix, la forte identité des radios de service public ? La presse écrite prend la deuxième place avec 55 % (+ 3 points) des Français qui lui accordent leur confiance tandis qu'ils ne sont que 48 % à reconnaître une crédibilité à l'information télévisée (49 % déclarant en douter).

Presse en ligne : le débat qui n'a toujours pas eu lieu... - nov. Guerre et presse | Owni.fr. Début 2010. Dans l’arrière-cour des influences médiatiques, le vieux monsieur et son épouse illégitime s’entredéchirent sur la garde des infos ... Début 2010. Dans l’arrière-cour des influences médiatiques, le vieux monsieur et son épouse illégitime s’entredéchirent sur la garde des infos : Espèce de traînée pédo-pornographique ! T’informes comme une pissotière. Avec toi c’est la porte ouverte au n’importe quoi et à l’approximation ! Pyramidal dépassé ! Tu n’as pas de pudeur ! Tu vas filmer des cadavres encore chauds empalés sur des rampes d’escalier à Port-au-Prince et t’es incapable de montrer un SDF en bas de ton building sans le flouter ! Ton information n’est pas vérifiée ! Critique mon info va… Même tes réclames sont plus honnêtes : c’est marqué “pub” avant et après.

Personne ne te contrôle ! Toi t’es bien en main par une poignée de copains. Nous on a la crème des analystes. Ouais… Riche en corps gras. Le réseau c’est sale : tout le monde y met les mains Il me faut des gens carrés. Living Stories can reinvent the article. Content consumers — the people who seek information but don’t create or curate it — are getting a raw deal. Why? Because static articles don’t capture the kinetic energy newsworthy topics generate. Real-time updates are flawed, too. Twitter can’t offer context or deeper analysis.

And RSS is most useful if you’ve got the time and energy to curate your sources. Until recently, there was no middle-ground content product. The first batch of Living Stories focused on things like health care, education reform, the war in Afghanistan and other broad topics with lots of viewpoints. Living Stories try a different approach that plays to certain unique advantages of online publishing. Early execution on Living Stories wasn’t all that impressive (“dull” was the defining characteristic). That’s why yesterday’s announcement that Living Stories is now available as an open source project is so exciting. The utility of Living Stories isn’t limited to newspapers, either. Why I left the Telegraph | Greg Hadfield | Media | guard. The text message, from a senior Telegraph executive, rang alarm bells immediately: "I see you've set the cat among the pigeons on Twitter.

Great material for [Private] Eye. " It was Thursday evening at London's City University and I had just finished answering questions about "entrepreneurial journalism" at a news:rewired conference. More than 30 years after starting out in journalism, was this really how my Fleet Street career was ending? Standing in a lavatory, checking my BlackBerry, wading through tweets about a brief, off-the-cuff contribution to a debate with 200 journalists, students and academics. I had mentioned, almost as an aside, that I was quitting as head of digital development with Telegraph Media Group to join Cogapp, a leading digital agency. (For the record: it was not a keynote speech, and it was not particularly dramatic.) Inevitably, my views are coloured by personal experience. But for those newspapers that survive, it is going to be a long journey. Orson Welles : l'annonce du 30 Octobre 1938.

Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre. Orson Welles (1915-1985) est un artiste américain, à la fois dessinateur, auteur et écrivain, prestidigitateur, acteur, producteur, réalisateur et scénariste. Il a été parfois crédité sous les noms de O. W. Jeeves ou G. O. Biographie[modifier | modifier le code] Un enfant précoce[modifier | modifier le code] Son père, Richard Heard Welles, est un industriel dilettante et un grand voyageur[5] ; sa mère, Béatrice Welles née Ives, est pianiste[6].

Le jeune Orson grandit dans une ambiance raffinée et cultivée avec une touche d'excentricité. Deux événements personnels viennent ternir l'enfance et l'adolescence d'Orson : il perd sa mère, âgée seulement de quarante ans, le , suivie six ans plus tard, par la mort de son père. Le Gate Theatre (1930-1933)[modifier | modifier le code] La façade du Dublin Gate Theatre : un lieu des plus prestigieux qui fascina Welles. L'Aficionado[modifier | modifier le code] En 1934, il décide de retourner aux États-Unis.

Newspapers are finding their niche. As publishers continue to face the dreary reality of sagging circulation and stagnating revenues, an increasing number are eyeing the production of niche publications to reach new advertisers and audiences. McClatchy Co. and MediaNews Group were among the first newspaper groups to emphasize niche and specialty products as a means to generate revenue. Three years ago, McClatchy identified niche publishing as being among its top-five growth areas and MNG has grown its niche segment in recent years to more than 240 different titles, with distribution in excess of 7 million (see News & Tech, January 2010). Now, newspapers of all sizes are beginning to leverage niche products to increase - or supplant - their bottom lines.

"We are offering a variety of products that meet the needs of consumers and connect advertisers," Becky Brubaker, the Chicago Tribune's senior vice president of manufacturing and distribution, told News & Tech. Leveraging distribution Recipe for success Shift focus.