background preloader

Panoramas virtuels

Facebook Twitter

Paris

Acropole d'Athènes. The Propylaia, famous already in antiquity for its brilliant coffered ceilings and the unique design of the monumental entrance to the sanctuary of Athena, was a work of the architect Mnesikles (437-432 B.C.). It consists of a central building with two six-columned Doric porticoes east and west and two Ionic colonnades in the interior, framed at the north and south by two wings with porches in the Doric order. The outbreak of the Peloponnesian War meant that the final work on the surfaces of the monument was never completed. The destruction of most of the superstructure of the central building during the years 1640-1830 , after the explosion of gunpowder that was stored in the monument by the Turks, has led to a gradual loss of authentic building material, so that until now no more than one fifth of it had been recognised.

Saint Sépulcre virtuel. Ecliptiques. Château de Chambord. En 1519, François Ier ouvre à quelques lieues de Blois, au cœur d’un désert d’arbres et de marais prés d’un village à demi abandonné, un immense chantier dont il ne verra pas la fin. François Ier visite quatorze fois le chantier de Chambord. Le château connaît l’abandon régulier propre aux résidences royales : le roi, en effet, sillonne son royaume pour se faire voir et imposer son autorité. L’édifice conserve la silhouette d’un château fort, flanqué de tours, ceinturé de douves ; mais les innovations rapportées d’Italie lui donnent sa singularité. Vainqueur de la bataille de Marignan, François I entend séduire par les pierres comme il a séduit par les armes. Pour ce prince qui dessine à ses heures perdues des palais de papier, il est temps d’éblouir le monde par une œuvre parfaite et nouvelle. Au sortir de l’escalier, on prend pied sur les terrasses.

Château et parc sont indissociables. La terrasse relie le donjon à l’aile royale. Le foisonnement décoratif des terrasses surprend. 360Cities. World Wonders Project. Arounder. La France en relief.