background preloader

Engenharia_de_software

Facebook Twitter

Metodologia

Facade Design Pattern in Delphi. Back to Facade description This session consists of the development of a small application to read and pretty-print XML and CSV files. Along the way, we explain and demonstrate the use of the following patterns: State, Interpreter, Visitor, Strategy, Command, Memento, and Facade. Provide a unified interface to a set of interfaces in a subsystem. Facade defines a higher-level interface that makes the subsystem easier to use. Normally, to implement the Facade pattern, you need to define a facade class, which acts as the sole interface of some subsystem to other classes. Usually this is because the subsystem is quite complex, often as a result of refactoring and applying design patterns.

You can also use a facade to shift dependencies between elements of the subsystem and the clients that use them to being between clients and the facade, reducing the overall coupling of the application. Our facade is defined in CommandFacade.pas as follows: The PerformCommand routine does this: Read next. Software design patterns. Creational patterns[edit] Creational patterns deal with object creation mechanisms, trying to create objects in a manner suitable to the situation. Abstract factory[edit] The abstract factory pattern provides a way to encapsulate a group of individual factories that have a common theme. Factory method[edit] the Factory method pattern deals with the problem of creating objects (products) without specifying the exact class of object that will be created. Another PNG (in portuguese) Builder pattern[edit] The Builder pattern separate the construction of a complex object from its representation so that the same construction process can create different representations Prototype pattern[edit] Prototype pattern is used when the type of objects to create is determined by a prototypical instance, which is cloned to produce new objects More examples[edit] Structural pattern[edit] Structural Design Patterns ease the design by identifying a simple way to realize relationships between entities.

Padrões de Projeto - O modelo MVC - Model View  Controller. Padrões de Projeto : O modelo MVC - Model View Controller Os padrões de projeto são muito úteis para resolver problemas de modelagem de projetos se usados de forma adequada. Mas o que são estes benditos padrões de projetos ou Design Patterns ? Padrões de projetos são soluções para problemas que alguém um dia teve e resolveu aplicando um modelo que foi documentado e que você pode adaptar integralmente ou de acordo com necessidade de sua solução.

Vou abordar neste artigo o padrão de modelo MVC que tem por objetivo básico separar a lógica de negócio da apresentação. Nota: No Super DVD .NET você encontra a edição eletrônica do bestseller "Design Patterns" - publicação voltada a desenvolvedores que utilizam a metodologia de orientação a objetos. O grande desafio das equipes de desenvolvimento de aplicações é cada vez mais produzir aplicativos seguros , eficientes , de fácil manutenção , reutilizáveis e em prazos cada vez menores. Aplicações monolíticas Aplicações em duas camadas O padrão MVC. .NET Design Patterns in C# and VB.NET | WPF | WCF | LINQ | ASP.NET MVC | .NET training.

Model View Controller. Por Rodrigo Rebouças de Almeida Objetivo Separar dados ou lógica de negócios (Model) da interface do usuário (View) e do fluxo da aplicação (Control) A idéia é permitir que uma mesma lógica de negócios possa ser acessada e visualizada através de várias interfaces. Na arquitetura MVC, a lógica de negócios (chamaremos de Modelo) não sabe de quantas nem quais interfaces com o usuário estão exibindo seu estado.

Com as diversas possibilidades de interfaces que conhecemos hoje, a MVC é uma ferramenta indispensável para desenvolvermos sistemas (Figura 1). Figura 1: Aplicação sendo acessada por várias interfaces Sobre a MVC Um dos primeiros padrões identificados; surgiu na comunidade de Smalltalk; Contexto: aplicações interativas que requerem interfaces flexíveis. Problema: Interfaces com o usuário são sensíveis a mudanças: O usuário está sempre querendo mudar funcionalidades e a interface das aplicações. Exemplo: Queremos implementar um sistema de votação, fazer uma enquete. Solução sem MVC: