background preloader

Lecture

Facebook Twitter

«La Quinzaine» livre bataille. A Sad Day for SF. It is a sad day for fans of science fiction and fantasy. Word has just gotten out that Jack Vance, one of the grandmasters of our genres, and IMNSHO one of the greatest writers of our times, passed away on Sunday. He was 96. I had the honor of meeting Jack a few times, but I cannot claim to have known him well. But he had a huge influence on me and my work, and for the past fifty-some years has ranked among my very favorite writers. Every time a new Jack Vance book came out, I would drop whatever else I was doing and read it. Sometimes I did not mean to, but once you cracked the covers of a Vance book, you were lost. It pleases me no end that Gardner Dozois and I were able to do our tribute anthology, SONGS OF THE DYING EARTH, when Jack was still alive, so he could hear how many of today's fantasists he had inspired.

Vance was equally adept at writing SF and mystery, and will be remembered as one of the very few writers ever to win an Edgar Award along with Hugos and Nebulas. Maison de la Poésie de Paris. "McSweeney's" : la revue qui bouscule la littérature. David Camus et "Les Montagnes hallucinées" [2] : mécanisme et description de l'horreur lovecraftienne. Entretien avec Michael Uras. On vous parlait du fameux roman de Michael Uras hier « Chercher Proust ». On lui a aussi posé quelques questions… On imagine que vous avez lu La recherche jusqu’au bout tant votre connaissance de celle-ci est évidente. Pourriez-vous nous parler des lecteurs-type de cette oeuvre ?

Il paraît qu’il y a ceux qui la relisent plusieurs fois, ceux qui lisent le premier tome et abandonnent, et ceux qui relisent la moitié du premier tome plusieurs fois sans pouvoir aller plus loin… Je pense que La recherche est une œuvre qui se mérite car elle n’est pas d’un accès facile. La monstruosité du texte (3000 mille pages) est déjà un frein pour de nombreux lecteurs, vient ensuite la difficulté technique, on ne lit pas Proust en pensant à autre chose. Pourquoi Proust ? Saviez-vous où vous alliez avec lui contrairement au narrateur ? Auriez-vous aimé rencontrer Proust ? Quels sont les autres écrivains qui ont forgé votre caractère littéraire ?

Comment s’est passé l’écriture du roman ? Michael Uras. Hilary Mantel - By the Book. What book has had the greatest impact on you? I’m sorry if it sounds pious, unoriginal and smug, but no book has mattered to me as much as the dirt-cheap Complete Works of Shakespeare I laid my hands on when I was 10. Previously I’d only read one scene from “Julius Caesar” that I found in an ancient schoolbook. It definitely qualified as the best thing I’d ever read, and I almost exploded with joy when I found there was a whole fat book of plays.

I was a strange child. What’s the best thing about writing a book? The moment, at about the three-quarter point, where you see your way right through to the end: as if lights had flooded an unlit road. The hardest or least enjoyable part? I have to take a deep breath before I start the first full revision. What are your memories of being read to as a child? My family had scant formal education, but I was lucky enough to be the only child in a three-generation household, with aunts and grown-up cousins next door. What books are on your coffee table? Tsundoku: Illustrated Definition of a Book Lover’s Problem. Le jour et la nuit à New York. Un homme était assis près de la fontaine de Bethesda, au cœur de Central Park, quand nous sommes allés nous y promener dimanche.

Il écoutait Night and Day chantée par Franck Sinatra. Il était assis là, sur le banc en pierre, immobile, son lecteur CD à ses côtés, volume monté au maximum, lisant, un léger sourire de contentement ravi aux lèvres, dans ce décor paisible, la fontaine et son ange sculptée, les grandes marches, et le lac où voguent les barques, partie intégrante du lieu, dont nous écoutions chaque mouvement, chaque respiration, ce qui en faisait sa musique. Si Central Park est le poumon de New York, cet homme en était le cœur, ce dimanche là. Quelques jours plus tard, je découvre sur Internet la vidéo de Philip Stockton, dans une série d’articles passionnants de Christophe Gazeau : Quand les images superposent différents moments du temps. « Ce film, écrit Christophe Gazeau qui superpose sur chaque plan des portions d’images filmées à différents moments.

Du jour et de la nuit. Le Temps qui Court - Par Virginie D.