background preloader

THÉÂTRE

Facebook Twitter

Lanceurs d'alerte: des "gens ordinaires" sur la scène roumaine. {*style:<a href='javascript:void(0);'>*} 1 / 6 2 / 6 3 / 6 4 / 6 5 / 6 Les lanceurs d'alerte s'appellent Edward Snowden ou Julian Assange, mais aussi Claudiu ou Alin, Roumains et "gens ordinaires" auxquels une pièce de théâtre donne la parole dans un pays en lutte contre la corruption.

Ce ne sont "ni des Supermen ni des Batmen" mais des citoyens "mis dans une situation où ils n'ont pas pu réagir autrement", dépeint la metteuse en scène Gianina Carbunariu, chef de file du nouveau théâtre roumain. En intitulant sa pièce "Des gens ordinaires", la dramaturge de 38 ans a voulu évoquer une réalité "qui ne concerne pas que des figures célèbres", mais chaque citoyen. Comme Claudiu Tutulan, père de famille et grande gueule à la large carrure: cet employé de la société nationale roumaine d'autoroutes a dénoncé, avec d'autres collègues, des soupçons d'irrégularités au sein de son entreprise. - Sous pression - Mais comment faire le tri entre délateurs malveillants et croisés de l'intérêt général ?

ANTISOCIAL. “Lumea ia (de bun) cu prea mare usurinta ce i se ofera.” Interviu cu Radu AfrimBLOGU LU' OTRAVĂ. L-am descoperit la Odeon…intr-o perioada cand in teatrul de pe Calea Victoriei sa faceau tot felul de experimente reusite. Acolo am auzit pentru prima data de omul asta. Tatal meu mi-a luat un bilet la “De ce fierbe copilul in mamaliga?”

Imi placea foarte tare Aglaja Veteranyi si eram foarte curios de piesa asta. Am inceput sa ma interesez, sa aflu mai multe despre omul asta. Au urmat un sir de piese foarte bune. Ai spus ca „Brâncuşi n-ar fi existat dacă n-ar fi plecat din România“ Cred ca ai mare dreptate. Nu stiu daca ne lipseste vreun ingredient sau din contra avem in compozitie un surplus de elemente care activeaza o respingere a tot ce e altfel decat norma, care ne face sa ne uitam la cei care experimenteaza ca la niste dubiosi. Pe de alta parte n’as generaliza, sunt romani care se documenteaza ,care prizeaza arta europeana a momentului, care refuza neo-samanatorismul asta de care noi radem dar care pentru altii e reper. Exilul e un teren fertil pentru avangarda.

Mersi. Ana Ularu. Solitaritate / Gianina Cărbunariu. „Teatrul e arta cea mai perisabilă“ - interviu cu Ion CARAMITRU - Dilema Veche. Seara de 4 februarie 2016, scena Teatrului Naţional din Bucureşti. Montaj video. Imagini din spectacolele în care Ion ­Caramitru a interpretat, de-a lungul timpului, roluri din dramaturgia lui Shakespeare: Romeo şi Julieta (1967), Hamlet (rol pentru care actorul a fost şi recunoscut ca fiind printre cei mai buni zece interpreţi ai rolului care au existat vreodată, de către Michael Boyd, directorul artistic al Royal Shakespeare Company), Eduard al III-lea, Macbeth, Furtuna… Un fragment video dintr-un dialog cu Michael Pennington dintr-un workshop susţinut cu ani în urmă la Craiova.

A urmat, în acea seară, recitalul actoricesc al lui Ion Caramitru, recital bilingv, în română şi în engleză, acompaniat de Cvartetul Adrian Naidin (Adrian Naidin, Sorin Zlat, Giani Amarandei şi Gabriel Bălaşa). După cum a remarcat Nigel Townson în discursul său, aveţi peste 50 de ani de carieră shakespeariană. Ce înseamnă Anul Shakespeare în România şi ce înseamnă Shakespeare pentru dumneavoastră? Totul. „Teatrul e arta cea mai perisabilă“ - interviu cu Ion CARAMITRU - Dilema Veche. Gianina Cărbunariu. Teatrul bate viaţa. „Tipografic majuscul” la Teatrul Odeon | Yorick. Tovarăşul locotenent major al Securităţii din Botoşani care a anchetat Dosarul “Elevul” în 1981 habar nu avea că rândurile scrise de mâna lui sunt teatru.

Nici autorii declaraţiilor nu ar fi putut bănui că sunt dramaturgi. Iar Mugur Călinescu, elevul care scria cu cretă pe ziduri “Libertate”, nu a făcut-o pentru a deveni personaj principal într-un spectacol, treizeci şi doi de ani mai târziu. Cea care a transformat limbajul de lemn în text dramatic şi povestea în dramă este Gianina Cărbunariu. Nu aş fi crezut niciodată că procesele verbale, stenogramele convorbirilor telefonice, rapoartele de urmărire şi dările de seamă ar avea potenţial scenic. “Tipografic majuscul” de la Teatrul Odeon mi-a demonstrat că mă înşelam. Spectacolul este o coproducţie dramAcum şi Festivalul Internaţional de Teatru de la Nitra, Slovacia, în parteneriat cu Teatrul Odeon şi face parte din proiectul european “Vieţi paralele – Secolul 20 văzut prin ochii Poliţiei Secrete”. Iar teatrul, în acest caz, bate viaţa.

FNT 2016

Revues de théâtre, ressources. Radio Romania International - L'art du comédien aujourd'hui. ...telle que vue par les participants au gala du jeune comédien HOP. « Trop fou pour ce monde » ("Ne-bun pentru această lume") - voilà le thème de la 19e édition du Gala du jeune comédien HOP, déroulée début septembre à Costinesti, sur la côte roumaine de la Mer Noire. Un événement destiné, dès sa première édition, à parler de l'art du comédien, selon l'acteur et professeur Miklos Bacs. Comment les jeunes issus des écoles de théâtre maîtrisent-ils cet art? Réponse avec Dorina Chiriac, membre du jury du gala HOP: « Dans mes spectacles, je constate qu'ils ne sont pas préparés à monter sur scène. Et je ne pense pas à leurs aptitudes pour faire ce métier, car ces aptitudes existent, elles sont même plus variées que chez ma génération, celle de '94 - '95.

Ce qui leur manque c'est l'attitude face au métier. Pour les lauréats du Gala Hop 2016, maîtriser l'art de l'acteur signifie ne jamais être content de son travail, vouloir être meilleur, mettre à profit son imagination.