background preloader

Blues

Facebook Twitter

What you can find here? | Our Blues : Some written lines about blues. After putting on-line MyBlues.eu which narrates my literature journey through the early blues and its roots, and after inviting all of you to share how you feel about the blues on ThyBlues, I found it a natural step to open up a third panel to the triptych : OurBlues. Its goal is simple: to gather articles which I have appreciated personally as very inspiring in my literature journey, and which I would like to share with you all hoping that you might find them also stimulating to conduct your own journey into the blues. Does this mean that I agree with all the author contends? Not always, but its presence here means that I find it interesting enough to consider and to provoke a debate. When I have obtained the authorisation from the author, I will reproduce the article in its full length. You find my coordinates here : Before you start strolling around in what will be an ever growing documentation center, I would like to give you a personal consideration.

Smithsonian Folkways - The nonprofit record label of the Smithsonian Institution. Blues & Rhythm - articles, interviews, discographies, features and all the latest blues news, CD, DVD and book reviews. Blues and Jazz Discography Links Page. Anthologie of Blues disco (Wirz) The Blues Database. Blues Again - Le blues dans tous ses états. Jacques Demêtre a déjà franchi la huitième dizaine, mais il a conservé la mémoire d’un turfiste. Il fut sans doute le premier Européen à avoir découvert John Lee Hooker et quelques autres, à une époque où ses confrères pensaient que le blues avait rendu l’âme dans les années 30 et n’était plus que l’œuvre de charité du jazz.

Demêtre a resitué le blues dans le siècle européen, avec une pensée claire, moderne, sans une trace de folklore ! Blues Again : Avant le blues, vous vous intéressiez au jazz… Jacques Demêtre : J’ai commencé par écouter des orchestres à sketches, comme on disait dans les années 30 et 40. Ray Ventura, Raymond Legrand ou Jo Bouillon. On y retrouvait un reflet de l’époque. On pouvait néanmoins écouter du jazz pendant l’Occupation ? Vous étiez zazou ?

Le jazz n'était pas considéré comme une musique subversive par l’occupant ? Pas vraiment. Qu’est-ce qui vous attirait dans cette musique ? Vous fréquentiez les caves de Saint-Germain à la Libération ? Pas vraiment. BLUES WORLD. L+R discography (Wirz) BLUES DISCOGRAPHY.