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Pape François

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François, un nouveau visage pour une Eglise fragilisée. Le pape François n'est pas un révolutionnaire. Who Am I to Judge? Francis Redefines the Papacy. Week by week, during the past several months, we have gotten a better idea of what the papacy of Pope Francis looks and sounds like. From the beginning he has set a new tone, one of informality, openness, humility, and approachability. He has begun to redefine the papacy, replacing the traditional figure of the Pope—a medieval monarch dressed in ermine robes, crowned with a mitre, laying down infallible doctrine—with something closer to the Christ of the Gospels, who washes the feet of the Apostles.

He has done this by consistently avoiding questions of doctrine, speaking largely through gesture and example. This behavior was exemplified during his remarkable press conference on Monday, on the flight back from his first foreign trip, to Brazil. His words about homosexual priests prompted headlines around the world: “If they accept the Lord and have good will, who am I to judge them?” He said. “Who am I to judge?”

Recent Popes have focussed almost obsessively on doctrine. Lubac et la "mondanité spirituelle" Walter Kasper  Exercices spirituels de saint Ignace de Loyola. Traduction du texte espagnolpar le Père Pierre Jennesseauxde la Compagnie de Jésus Numérisation de l'édition de 1913 par le Frère Jérôme novice de la même Compagnie Namur2005 Édition libre de tout droit Exercices spirituels 21 Pour se vaincre soi-même et régler sa vie sans se déterminer par aucune affection désordonnée. Supposition préalable 22 Afin que celui qui donne les exercices et celui qui les reçoit se prêtent un mutuel secours, et retirent un plus grand profit spirituel, il faut présupposer que tout homme vraiment chrétien doit être plus disposé à justifier une proposition obscure du prochain qu'à la condamner.

Première semaine Principe et fondement 23 L'homme est créé pour louer, honorer et servir Dieu, notre Seigneur, et, par ce moyen, sauver son âme. Examen particulier et quotidien6 Il comprend7 trois temps et deux examens de conscience chaque jour. 24 Le premier temps est le matin. 25 Le second temps est après le dîner. 26 Le troisième temps est après le souper. Quatre additions. MANUSCRITO ENTREGADO POR EL CARDENAL JORGE MARIO BERGOGLIO AL CARDENAL JAIME ORTEGA. - Se hizo referencia a la evangelización. Es la razón de ser de la Iglesia. . - “La dulce y confortadora alegría de evangelizar” (Pablo VI). - Es el mismo Jesucristo quien, desde dentro, nos impulsa. 1.- Evangelizar supone celo apostólico. Evangelizar supone en la Iglesia la parresía de salir de sí misma.

La Iglesia está llamada a salir de sí misma e ir hacia las periferias, no solo las geográficas, sino también las periferias existenciales: las del misterio del pecado, las del dolor, las de la injusticia, las de la ignorancia y prescindencia religiosa, las del pensamiento, las de toda miseria. 2.- Cuando la Iglesia no sale de sí misma para evangelizar deviene autorreferencial y entonces se enferma (cfr. En el Apocalipsis Jesús dice que está a la puerta y llama. Simplificando; hay dos imágenes de Iglesia: la Iglesia evangelizadora que sale de sí; la Dei Verbum religiose audiens et fidenter proclamans, o la Iglesia mundana que vive en sí, de sí, para sí.

Léon Bloy. Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre. Léon Bloy Léon Bloy en 1887, à 41 ans. Œuvres principales Le DésespéréLa Femme pauvreExégèse des lieux communsJournal Léon Bloy, né le à Notre-Dame-de-Sanilhac[1] et mort le à Bourg-la-Reine, est un romancier et essayiste français. Il est connu pour son roman Le Désespéré, largement inspiré de sa relation avec Anne-Marie Roulé. Biographie[modifier | modifier le code] Il est le deuxième des sept garçons de Jean-Baptiste Bloy, fonctionnaire des Ponts et Chaussées et franc-maçon, et d'Anne-Marie Carreau, une ardente catholique.

Ses études au lycée de Périgueux sont médiocres : retiré de l'établissement en classe de quatrième, il continue sa formation sous la direction de son père, qui l'oriente vers l'architecture. Rencontre avec Barbey d'Aurevilly[modifier | modifier le code] En , il fait la rencontre de Jules Barbey d'Aurevilly, qui habite en face de chez lui, rue Rousselet. Sa vie bascule à nouveau en 1877. Le Désespéré[modifier | modifier le code] Pape, évêques, curie. Les réformes à venir.

Un "conseil de la couronne" autour du pape, composé de cardinaux provenant des cinq continents. Une cure d'amaigrissement drastique pour les services. Un tournant pour l'IOR. Les nouveautés et les inconnues du pontificat de François par Sandro Magister ROME, le 21 mars 2013 – Le soir même du jour où il avait été élu pape, Jean XXIII nomma son nouveau secrétaire d’état. Il s’agissait du grand diplomate Domenico Tardini, simple prêtre à l’époque, puisqu’il n’avait encore été nommé ni évêque ni cardinal. Mais c’est là de la préhistoire, par comparaison avec le tremblement de terre d’aujourd’hui.

Le pape François est arrivé à Rome "venant du bout du monde" et, en ce qui concerne la manière de gouverner l’Église, il fait partir l’innovation d’en haut, à commencer par lui-même. Pour le moment, il a ordonné à tous les dirigeants de la curie, dont les fonctions avaient pris fin au moment de la renonciation de son prédécesseur, de se remettre au travail. Mais le pire, c’est la désunion. Le pape François représente-t-il un espoir pour l'oecuménisme ? - Chrétiens en débats. Le cardinal Bergoglio est connu pour ses qualités d’homme de dialogue. C’est en tout cas ce qu’affirme un nombre impressionnant de représentants d’Eglises orthodoxes et protestantes en Argentine. On ne compte plus les pasteurs qui n’ont pas de mots assez chaleureux à l’égard du nouveau pape.

Et les commentaires les plus encourageants viennent sans doute des... évangéliques (au moins 10% des Argentins). Ce qui est une information en soi, car il règne parfois une franche incompréhension entre catholiques et évangéliques en Amérique latine, les uns et les autres se traitant régulièrement de « sectaires » et « idolâtres » et ceci dans un contexte de concurrence. Ainsi Juan Pablo Bongarra, président de la Société biblique argentine. Côté anglican, même son de cloche. Un article dans l’hebdomadaire Réforme va dans le même sens, en insistant sur les espoirs de dialogue suscités par le nouveau pape. On Gay Unions, a Pragmatist Before He Was a Pope. By Ben Werschkul, Channon Hodge, Pedro Rafael Rosado, Erica Berenstein and Alyssa Kim Pope Francis, the Pragmatist: The Times’s Simon Romero explains how Cardinal Jorge Mario Bergoglio navigated the politics of gay marriage. was on the verge of approving gay marriage, and the was desperate to stop that from happening.

It would lead tens of thousands of its followers in protest on the streets of Buenos Aires and publicly condemn the proposed law, a direct threat to church teaching, as the work of the devil. But behind the scenes, Cardinal , who led the public charge against the measure, spoke out in a heated meeting of bishops in 2010 and advocated a highly unorthodox solution: that the church in Argentina support the idea of civil unions for gay couples. The concession inflamed the gathering — and offers a telling insight into the leadership style he may now bring to the papacy. Mr. Mr. With Blessing, Pope Shows an Openness to Other Faiths. Vincenzo Pinto/Agence France-Presse — Getty Images Pope Francis, right, spoke next to the prefect of the papal household, Georg Gaenswein, during a meeting with the media on Saturday at the Vatican.

More Photos » “Given that many of you do not belong to the Catholic Church, and others are not believers, I give this blessing from my heart, in silence, to each one of you, respecting the conscience of each one of you, but knowing that each one of you is a child of God,” he said. “May God bless you.” The pope, the former Cardinal Jorge Mario Bergoglio of Buenos Aires, was concluding an audience with thousands of members of the news media and press operators, who have been in Rome for the conclave in which he was elected last Wednesday. In his address on Saturday, he offered his impressions of the conclave and said that he had chosen his name in honor of St. “Let me tell you a story,” he said. After the voting, Cardinal Hummes “hugged me, he kissed me and he said, ‘Don’t forget the poor!’ Stanley Hauerwas: Pope Francis' Election Signals Solidarity With the Poor. La "révolution tranquille" du pape François | pape | François | liturgie | Vatican | révolution.

Il vaut mieux ne pas se fier à un sourire. Dans le palais apostolique, tous ont déjà commencé à comprendre de quel bois est fait le nouveau pape François : un caractère ferme et décidé, un homme habitué à diriger. Ce qu'il désire, il veut que cela soit bien fait et tout de suite. Il écoute les conseils de chacun mais décide ensuite de façon parfaitement autonome. Les cérémoniaires du Saint-Siège lui avaient par exemple suggéré de ne pas saluer toutes les personnes présentes après la messe du 17 mars dans la petit église Sainte-Anne du Vatican. Mais le pape François a préféré descendre dans la rue, paré de tous les ornements de sa fonction, pour pouvoir serrer la main des fidèles et les prendre dans ses bras, comme un simple curé. L'Église comme peuple de Dieu De fait, en parlant de douceur et de fraternité, François est déjà en train de mettre en oeuvre sa révolution tranquille. The pope's four biggest challenges.

By John L. Allen, Jr., CNN Editor's note: John L. Allen Jr. is CNN’s senior Vatican analyst and a senior correspondent for the National Catholic Reporter. Rome (CNN) - Every new leader gets a honeymoon period, and Pope Francis is smack dab in the middle of his. Frankly, a whole team of PR wizards couldn’t have scripted a better start to his papacy. At some point, however, charm alone won’t be enough, because Francis will have to turn to the heavy lifting of actually governing the world’s largest and most centrally organized religious body. Four challenges loom especially large for the new pope.

First, two-thirds of the 1.2 billion Catholics on the planet today live in the Southern Hemisphere, a share projected to reach three-quarters by mid-century. As the first pope from Latin America, and the first pope from outside Europe in more than 1,000 years, Francis carries the aspirations and expectations of all those non-Western Catholics with him into the papacy. The statistics are staggering. John Cassidy: A Choice for Pope Francis. Since the Second Vatican Council, of the early nineteen-sixties, some of Catholicism’s ancient rituals—Masses said exclusively in Latin, priests facing away from the congregation, meatless Fridays—have been revised. Others, such as how a new Pope is chosen, remain true to traditions that emerged in the Middle Ages.

Last Wednesday in Rome, shortly after 7 P.M., white smoke rose from a chimney atop the Sistine Chapel, indicating that the hundred and fifteen cardinals within had picked a successor to Benedict XVI. An hour and a quarter later, the former Cardinal Jorge Mario Bergoglio, the seventy-six-year-old longtime Archbishop of Buenos Aires, stepped out onto a balcony of St. Peter’s Basilica to address the assembled throng as Pope Francis. It was a quick choice, made after just five rounds of voting, and it wasn’t wholly unexpected—at the 2005 papal conclave, Bergoglio was the runner-up to Joseph Ratzinger.

But in other matters relating to Catholic theology he is conservative. Francis Faces Entrenched Vatican Troubles. Beyond the Bedroom. But it’s not too much to hope that the man who did appear there — and who has lived a willfully humble material existence until now, and took the name of the poor’s patron saint — will change the church’s emphasis. That’s the great opportunity before Pope Francis, whose biography and style make him an ideal candidate to point the church toward a new conversation and a better focus for its spiritual energies. To have it dwell less in the bedroom, more in the soup kitchen.

It’s time for the church to stop talking so much about sex. It’s the perfect time, in fact. It’s on matters of sexual morality that the church has lost much of its authority. And it’s on matters of sexual morality that it largely wastes its breath. The church’s leaders have also set themselves up to be dismissed as hypocrites, unable to uphold the very virtues they promulgate. The new pope’s own story includes a bold lesson on Catholics’ estrangement from, and defiance of, church edicts in this regard. What the Church Needs Now. But in a sense all of these challenges have one solution, or at least one place where any solution has to start. Francis’s reign will be a success if it begins to restore the moral credibility of the church’s hierarchy and clergy, and it will be a failure if it does not.

Catholics believe that their church is designed to survive the lapses of its leaders. The Mass is the Mass even if the priest is a sinner. Bishops do not need to be holy to preserve the teachings of the faith. The litany of the saints includes countless figures — from Joan of Arc to the newly canonized Mary MacKillop, an Australian nun involved in the reporting of child abuse by a priest — who suffered injustices from church authorities in their lifetimes. But it’s one thing for Catholics in a Catholic culture, possessed of shared premises and shared moral ideals, to accept a certain amount of “do as I say, not as I do” from their pastors and preachers. Such worldliness should not be confused with atheism. Julia Kristeva - Come un padre che ama. Il giudizio di Julia Kristeva, linguista, psicanalista, filosofa e scrittrice francese: "La Chiesa cattolica ha dato oggi l'esempio che c'è un senso e che essa stessa è un'istituzione con un uomo che può guidare gli uomini di tutta la terra per condurli verso questo senso" “Siamo una civiltà di orfani.

Penso che il Papa abbia mostrato oggi una paternità simbolica per l’intera famiglia umana”. È la prima impressione a caldo di Julia Kristeva che dalla sua casa a Parigi ha potuto seguire in televisione la prima apparizione di Papa Francesco. Linguista, psicanalista, filosofa e scrittrice francese, Julia Kristeva ha partecipato nell’ottobre 2001 alla Giornata di riflessione, dialogo e preghiera per la pace e la giustizia nel mondo, che Benedetto XVI ha convocato ad Assisi. Per la prima volta, negli incontri avvenuti ad Assisi in 25 anni, il pontefice ha voluto invitare dei rappresentanti non credenti, come “cercatori della verità”. Il Papa ha scelto il nome Francesco. Pape François, le pilier d'un monde fatigué. Pour peu que l'on envisage l'Eglise sous l'angle des relations internationales, l'élection du pape François est un événement qui mérite un recul salutaire et justifie une mise en perspective pleine d'enseignements.

A voir la simplicité de cet homme, a priori aussi déphasé que ses pairs par rapport à la complexité des grands sujets contemporains, on pourrait en déduire que la grande maison catholique s'inscrit une fois encore en marge de notre siècle. L'âge avancé du nouveau pontife et son discours immuablement accroché au vieux credo aristotélo-thomiste - qui combat l'interruption volontaire de grossesse, l'euthanasie, le mariage gay, etc. - ne feront que conforter les athées et les libres- penseurs dans leurs fermes convictions.

Quant à ceux, peut-être les plus nombreux, qui ont opté pour l'indifférence ou la moquerie, ils se seront amusés du caractère impeccablement désuet du cérémonial pontifical. Dans les coulisses du conclave : les secrets de l’élection du pape François. Conférence de Presse des Cardinaux français. Conclave Elects Pope Francis. Conclave Election Of Pope Francis Marked By Intrigue And 'Betrayal' Of Angelo Scola By Italians. Biographie du pape François. Bergoglio : un pape progressiste, challenger de Ratzinger en 2005. Le pape François et les promesses d'un nom, par Frei Betto. Cardinal Jorge Mario Bergoglio of Buenos Aires. Pope Francis: The first southern pope. Je suis Jorge Mario Bergoglio, prêtre. J’aime être prêtre" Pope Francis biography, key facts, life in Latin America and background - Associated Press. Portrait Bergoglio. A Jesuit Pope: Francis.