background preloader

TURN OFFLINE

Facebook Twitter

Does The Digital Age Force Us To Remember Too Much? Hotels Will Discount Your Stay If You Surrender Your Phone And Laptop. "Je n'ai plus de smartphone, j'ai tué mon compte Facebook ... et je revis !" Avez-vous été tenté un jour de déconnecter ? D'étouffer sous un oreiller smartphone ou iPad pour ne plus vérifier vos mails ni au coucher ni au lever ? Si cette envie vous effleure, sachez…que vous n'êtes pas seul. 53 % des Français ont répondu par l'affirmative à la question : "Avez-vous eu envie de ne pas vous connecter à Internet pendant plusieurs jours ?

" posée par l'Ifop fin 2010. Un comble alors que les smartphones, qui permettent de naviguer sur Internet en tout lieu devraient équiper un Français sur deux d'ici à la fin de l'année selon la société d'études GFK. Ce paradoxe n'est pas uniquement français. Dans la même veine a été organisée aux Etats-Unis, les 4 et 5 mars, le second "national day of unplugging" ( "la journée nationale où l'on se débranche") imaginée par l'association Sabbath manifesto. Le Monde.fr a lancé un appel à témoignages sous la formule : "Et vous, vous faites quoi pour déconnecter ?

". Mon taux de stress a rapidement diminué, par Fernand Le Monde. Analogue artists defying the digital age | Culture | The Observer. With indecent haste, the digital revolution has consigned many of our once-cherished artefacts to the dustbin of history. Though enthusiasts and obsessives have stayed loyal to pre-digital formats, for the rest of us it feels like the vinyl record, the photographic print, the Polaroid camera, the analogue recording studio and the darkroom have been cast aside, rendered all but obsolete by a digitally driven culture that devours all that preceded it. Soon, we are told, the newspaper and the book may share the same fate. The young artists featured here – a poet who composes on a typewriter, a musician who has built an entirely analogue recording studio, a photographer who shuns digital for manual vintage cameras and an artist who DJs on a gramophone – are all, in their different ways, reacting to digital culture's fast-forward momentum.

Are they driven by nostalgia for a past they did not live though and in retreat from a present that makes them uneasy as it makes everything easier? Jemima Kiss: How I kicked my digital habit | Technology | The Observer. We were brushing through wet grass in the early morning when we saw it – a flash of white drifting behind a small patch of trees, backlit by the sun. Crouching down next to my small son, we watched the unmistakable shape of a barn owl until he disappeared into the wood. The look on my son's face was part of a brief moment of magic, the kind of memory that we live for. Ordinarily, my next thought would have been to pull out my phone and take a photo, send a tweet or record a video. Connecting is something I do unconsciously now. Tweeting is like breathing and photos and video have documented nearly every day of my 21-month-old son's life.

The meaningful merged with the mundane, all dutifully and habitually recorded – my enjoyment split between that technological impulse and the more delicate human need to be in the moment. This is how we live. That weekend, however, our whole family – my partner, my son and I – were offline. What I did notice was my partner, Will. Records pressures past, Un nouvel appendice pour l’espèce humaine? Et si nos multiples extensions numériques nous transformaient en monstres ? Dans sa lecture de la semaine, Xavier de La Porte s'interroge sur l'impact de cette variation sur notre individualité. La lecture de la semaine, il s’agit d’un article mis en ligne le 18 mars dernier sur le site de l’hebdomadaire américain The Nation, il s’intitule : “My monster, My Self”; “Mon monstre, mon Moi”, et on le doit à Gary Greenberg, psychothérapeute.

Le papier d’origine est très long, son cœur consiste en une critique des livres de Nicholas Carr, The Shallows, et William Powers Hamlet’s BlackBlerry. Critique intéressante, mais je n’ai gardé que le début et la fin de l’article, qui en concentre la thèse. Extraits. “Un autre membre ou un truc dans le genre” “Il y a trois ans environ, une famille a fait irruption dans mon cabinet, elle venait pour la première fois.

De la variation du Moi “Eh ben c’est le cas, mon gars”, a-t-elle dit en soutenant mon regard. La métaphore est instructive, reprend Greenberg.