background preloader

Culture et Numérique

Facebook Twitter

Chapter 2: Participation Begins with Me – The Participatory Museum. In the summer of 2009, I took up beach volleyball. My first day of adult beginner volleyball class, the instructor, Phil Kaplan, said, “You’re all a little nervous today. You don’t know anyone. You don’t know how to play. It’s ok. By the time you leave you will have lots of friends to play volleyball with.” We went from being isolated strangers led by a strong instructor to becoming a self-organized group who are socially and substantively connected to each other through a new activity. Kaplan did a few key things that differentiated this experience: His class was audience-centered.

Cultural institutions are like volleyball courts. Audience First The first step to personalizing cultural institutions is to take an audience-centered approach to the experiences offered. Traditional points of entry—the admissions desk, the map, the docent tour—are not typically designed to be audience-centric. Theme parks address this issue well. Pulling Out Meaning Treating People as Individuals. Museonet2.0. MuseumNext.

Lessig.org. Les pages de Bernard Stiegler. Henry Jenkins. Digital arti. L'âge du virtuel. Visiteurs utilisant un dispositif de réalité augmentée dans le cabinet de travail de Charles V. Château de Vincennes, châtelet, 2009. Crédits CMN, CNRS, AGP, Axyz. Hier virtuelle, la réalité se doit désormais d’être augmentée… Cette technique de visualisation, qui consiste à superposer en temps réel sur un flux vidéo une image en deux ou trois dimensions, a ainsi récemment été exploitée dans des dispositifs de médiation du patrimoine monumental se proposant d’évoquer des états passés de monuments historiques. Un exemple intéressant a en particulier fait l’objet de quelques publications et permet d’ores et déjà d’interroger les spécificités de cet outil.

Depuis 2007, le laboratoire CNRS/MCC MAP-Gamsau (Modèles et simulations pour l’Architecture, le Paysage et l’urbanisme) poursuit en effet des recherches sur cette technique en l’expérimentant notamment sur l’église conventuelle de la Chartreuse de Villeneuve-lez-Avignon. Chœur de l’église de la Chartreuse de Villeneuve-lez-Avignon. Nina Simon. Museum 2.0. Club Innovation & Culture. Scoopp.it. Mixeum.