background preloader

MARK LOMBARDI

Facebook Twitter

Mapping Conspiracy | Cartographies of the Absolute. In the end of his essay ‘Cognitive Mapping’ from 1988, Fredric Jameson makes what seems to be a disparaging remark about the ubiquity of the theme of paranoia in contemporary cultural production. ‘Conspiracy’, he writes, ‘one is tempted to say, is the poor person’s cognitive mapping in the postmodern age; it is a degraded figure of the total logic of late capital, a desperate attempt to represent the latter’s system, whose failure is marked by its slippage into sheer theme and content.’ With this statement Jameson seems to be in tune with the majority of conspiracy theory theory, for lack of a better term. The label ‘conspiracy theory’ is almost exclusively used in the pejorative. Belittled by Richard Hofstadter in 1964 in one of the groundbreaking essays in the field as a ‘political pathology’, conspiracy theory is often seen as at best a misguided and inadequate attempt to understand the functioning of power in an increasingly complex global society.

Le jeu de la guerre. Mind Mapping Decision - mark lombardi artiste de l'heuristique ou l'information à portée de la main - Le Blog Mind Mapping. Mark Lombardi’s Narrative Structures and Other Mappings of Power Relations. Réseau Etat Recomposé » L’oeuvre de Mark Lombardi, « artiste heuristicien » Mark Lombardi. Houston, le nœud gordien[modifier | modifier le code] Mark Lombardi a obtenu un diplôme en histoire de l'art à l'Université de Syracuse en 1974. Puis, il a été invité par Jim Harithas, venant d'être nommé directeur du musée d'art contemporain de Houston, à travailler à ses côtés, en tant qu'assistant au commissariat d'exposition, bibliothécaire au fonds d'art de la bibliothèque municipale, et assistant galeriste. Il devint lui-même propriétaire et directeur de la Square One Gallery et de la Lombardi Gallery. De cette époque, où il se consacre en tant qu'artiste à la peinture néo-géo, il restera profondément marqué par le commissariat d'une exposition consacrée à l'assassinat de J.F.

Agencés à l'aide de points reliés entre eux par des flèches de causalité, noms, versements, événements se croisent sur un axe sagittal, prenant la forme de vastes sphères, de treillis ovales qui ont parfois été comparés à des cosmogonies aristotéliciennes ou médiévales. Critiques[modifier | modifier le code]