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A propos - John Locke

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John Locke. 1. Historical Background and Locke's Life John Locke (1632–1704) was one of the greatest philosophers in Europe at the end of the seventeenth century. Locke grew up and lived through one of the most extraordinary centuries of English political and intellectual history. It was a century in which conflicts between Crown and Parliament and the overlapping conflicts between Protestants, Anglicans and Catholics swirled into civil war in the 1640s.

With the defeat and death of Charles I, there began a great experiment in governmental institutions including the abolishment of the monarchy, the House of Lords and the Anglican church, and the establishment of Oliver Cromwell's Protectorate in the 1650s. 1.1 Locke's Life up to His Meeting with Lord Ashley in 1666 Locke was born in Wrington to Puritan parents of modest means. From Westminster school he went to Christ Church, Oxford, in the autumn of 1652 at the age of twenty. Locke received his B.A. in February 1656. 2. Locke, John  John Locke was among the most famous philosophers and political theorists of the 17th century. He is often regarded as the founder of a school of thought known as British Empiricism, and he made foundational contributions to modern theories of limited, liberal government.

He was also influential in the areas of theology, religious toleration, and educational theory. In his most important work, the Essay Concerning Human Understanding, Locke set out to offer an analysis of the human mind and its acquisition of knowledge. He offered an empiricist theory according to which we acquire ideas through our experience of the world.

The mind is then able to examine, compare, and combine these ideas in numerous different ways. Table of Contents 1. John Locke was born in 1632 in Wrington, a small village in southwestern England. Locke was successful at Westminster and earned a place at Christ Church, Oxford. Locke travelled in France for several years starting in 1675. 2. A. B. C. John Locke. Signature Ses écrits sur la tolérance ne peuvent être disjoints d'une période où s'opère un profond réajustement des champs politiques et religieux. Dans l'optique qui s'ouvre en partie grâce à lui, le politique s'occupe du monde présent et la religion s'occupe du monde de l'au-delà, les deux ne devant pas interférer. Sa théorie politique s'oppose à l'absolutisme qui se met alors en place en France et qui échoue à s'imposer en Angleterre, en partie à cause de lui.

Il est aussi un des fondateurs de la notion d'État de droit. Son Essai sur l'entendement humain est un ouvrage majeur dans lequel il construit une théorie des idées et une philosophie de l'esprit. Tout en s'opposant au matérialisme de Hobbes, il considère que l'expérience est à l'origine de la connaissance et rejette la notion d'idées innées soutenue par Descartes. À côté de ses activités philosophiques, il est l'un des principaux investisseurs de la Royal African Company, pilier du développement de la traite négrière. Locke. Dans son Essai sur l'entendement humain, la question essentielle que pose Locke est celle de la nature et des limites de l'entendement humain. La raison essentielle des erreurs de l'intelligence se situe dans l'inadéquation du langage et de la pensée car "Il n'y a pas assez de mots dans aucune langue pour répondre à la grande variété des idées qui entrent dans nos discours et nos raisonnements".Locke se pose la question de l'origine de nos idées.

Les objets extérieurs agissent sur nos sens et produisent des impressions qui sont communiquées au cerveau. Nous avons alors des idées de sensation, par exemple le rouge, le vert, le chaud, le froid, le dur, le mou etc. Mais cela ne signifie pas que toutes nos idées dérivent des sens : l'empirisme n'est pas un sensualisme. Il existe en effet, outre nos sens, une seconde source de l'expérience qui est la réflexion. L'identité ou la diversité : nous pouvons percevoir qu'une idée est ce qu'elle est et qu'elle n'est pas autre chose.